РОЗВИТОК ГОТОВНОСТІ ПЕДАГОГІВ ДО РОБОТИ В ІНКЛЮЗИВНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Автор(и)

  • Олена Варецька
  • Олена Хаустова

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.292864

Ключові слова:

інклюзивна освіта; діти з особливими освітніми потребами; готовність педагогів; структура готовності; види готовності педагогів; інклюзивне освітнє середовище; готовність педагогів до роботи в інклюзивному освітньому середовищі

Анотація

Висвітлено зміст поняття “готовність” у контексті загальної підготовки до професійної діяльності, різні підходи до визначення структури готовності. Розкрито сутність готовності педагогів до роботи в інклюзивному освітньому середовищі як системоутворювальну установку до педагогічної діяльності в умовах інклюзивного середовища, що поєднує прагнення до виконання складних завдань створення сукупності умов, способів і засобів їх реалізації для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб і можливостей. Виокремлено компоненти означеної готовності та рівні її розвиненості за самооцінюванням.

Біографії авторів

Олена Варецька

доктор педагогічних наук, професор, проректор з науково-методичної роботи, професор кафедри початкової освіти Комунального закладу “Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти” Запорізької обласної ради

Олена Хаустова

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри філософії та суспільно-гуманітарних дисциплін Комунального закладу “Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти” Запорізької обласної ради

Посилання

Barbinova, A. (2021). Struktura hotovnosti vchyteliv do profesiinoi diialnosti v umovakh inkliuzii [The structure of teachers’ readiness for professional activity in conditions of inclusion]. Ukrainian Pedagogical Journal. No. 1. pp. 58–64. Available at: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/download/301/239 [in Ukrainian].

Biezhanova, N.L. (2007). Rozvytok hotovnosti vchyteliv u pisliadyplomnii pedahohichnii osviti do formuvannia otsiniuvalnykh umin molodshykh shkoliariv [Development of the readiness of teachers in postgraduate pedagogical education for the formation of assessment skills of junior high school students]. Extended abstract of candidate’s thesis. Central Institute of Postgraduate Pedagogical Education of the National Academy of Sciences of Ukraine. Kyiv. 19 p. [in Ukrainian].

Varetska, O.V. (2008). Pidhotovka uchyteliv pochatkovykh klasiv do ekonomichnoho vykhovannia molodshykh shkoliariv u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Preparation of primary school teachers for economic education of younger schoolchildren in the system of postgraduate pedagogical education]. Candidate’s thesis. Classical private university. Zaporizhzhia. 315 p. [in Ukrainian].

Hlazkova, I.Ia. (2004). Pidhotovka maibutnoho vchytelia do orhanizatsii navchalnoho dialohu v profesiinii diialnosti [Preparation of the future teacher for the organization of educational dialogue in professional activity]. Candidate’s thesis. Berdyansk state ped. University. Kharkiv. Ukraina. 273 p. [in Ukrainian].

Demchenko, I. (2017). Kontseptsiia pidhotovky maibutnoho vchytelia do profesiinoi diialnosti v umovakh inkliuzyvnoi osvity [The concept of training a future teacher for professional activity in the conditions of inclusive education]. Scientific Bulletin of Mykolaiv National University named after Vasyl Sukhomlynskiy. No. 4, pp. 172–177. [in Ukrainian].

Inkliuzyvne navchannia v zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Inclusive education in institutions of general secondary education]. A guide for trainers. Kyiv, 2018. 174 p. Available at: http://posibnyk.nus.org.ua/wp-content/uploads/HANDOUT-for-trainers_TOT-Sept-2018_corrected-final1-new.pdf [in Ukrainian].

Kadchenko, L.P. (1992). Formirovanie gotovnosti studentov pedvuza k professionalnoy deyatelnosti sredstvami inostrannogo yazyka [Formation of readiness of students of the Pedagogical University for professional activity by means of a foreign language]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkov, 22 p.

Kyrsta, N. (2015). Pidhotovka spetsialistiv doshkilnoho profiliu do roboty z ditmy z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Training of preschool specialists to work with children with special educational needs]. Educational space of Ukraine. Ivano-Frankivsk, No. 6. pp. 54–56. [in Ukrainian].

Koval, L.V. & Ruban, O.M. (2013). Zdobutky ta perspektyvy inkliuzyvnoi osvity v Ukraini za rezultatamy sotsiolohichnoho doslidzhennia [Achievements and prospects of inclusive education in Ukraine based on the results of sociological research]. Education of persons with special needs: Ways of development: science and method. coll. Vol. 4. Part 1. Kyiv, pp. 193–204. [in Ukrainian].

Kozulia, V. (2020). Inkliuzyvne osvitnie seredovyshche: sutnist ta osoblyvosti [Inclusive educational environ-ment: essence and features]. Youth & market. Drohobych, No. 5 (184). pp. 131–136. [in Ukrainian].

Kondrashova, L.V. (2000). Formuvannia profesiinoho “Ia” maibutnikh pedahohiv zasobamy osobystisno-zoriientovanoho navchannia v praktytsi vyshchoi shkoly [The formation of the professional “I” of future teachers by means of personal-oriented training in the practice of a higher school]. Higher and secondary school pedagogy. Kryvyi Rih, 2000. Vol. 2. pp. 310–317. [in Ukrainian].

Malyshevska, I.A. (2020). Sotsialno humanistychna funktsiia inkliuzyvnoi osvity [Socially humanistic function of inclusive education]. Theoretical and methodological foundations of the development of special and inclusive education: a collective monograph. Vol. 2. Uman, pp. 7–46. [in Ukrainian].

Melnychuk, O.V. & Yaroshchuk, N.P. (2019). Psykholohichna hotovnist maibutnikh pedahohiv do roboty v umovakh inkliuzii [Psychological readiness of future teachers to work in conditions of inclusion]. Theory and practice of modern psychology. No. 1. Vol. 2. Available at: http://www.tpsp-journal.kpu.zp.ua/archive/1_2019/part_2/17.pdf [in Ukrainian].

Osnovy inkliuzyvnoi osvity: navch.-metod. posib. [Basics of inclusive education: teaching method]. Kolupaieva A.A. et al.; (Ed.). A.A. Kolupaiev. Kyiv, 2012. 308 p. [in Ukrainian].

Pelekh, Yu.V. (2010). Teoretyko-metodychni zasady tsinnisno-smyslovoi hotovnosti maibutnoho pedahoha do profesiinoi diialnosti [Theoretical and methodological principles of the value-meaning readiness of the future teacher for professional activity]. Extended abstract of candidate’s thesis Kyiv, 36 p. [in Ukrainian].

Piekhota, O.M. & Starieva, A.M. (2005). Osobystisno oriientovane navchannia: pidhotovka vchytelia: monohrafiia [Personally oriented learning: teacher training: monograph]. Mykolaiv, 272 p. [in Ukrainian].

Pro povnu zahalnu seredniu osvitu: Zakon Ukrainy [On full general secondary education: Law of Ukraine]. Information of the Verkhovna Rada (VVR), 2020, No. 31, Article 226. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text [in Ukrainian].

Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 № 2145-VIII: stanom na 27.10.2022 [On education: Law of Ukraine dated September 5, 2017 No. 2145-VIII: as of October 27, 2022 Vocational education: Dictionary]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (Accessed 03. Oct. 2023). [in Ukrainian].

Profesiina osvita: Slovnyk [Professional education: Dictionary]. (Ed.). N.H. Nychkalo. Kyiv, 2000. 380 p. [in Ukrainian].

Profesiinyi standart za profesiiamy “Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity”, “Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity”, “Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)”: Nakaz Ministerstva rozvytku ekonomiky, torhivli ta silskoho hospodarstva Ukrainy vid 23 hrudnia 2020 roku № 2736 [Professional standard for the professions “Teacher of primary classes of a general secondary education institution”, “Teacher of a general secondary education institution”, “Teacher of primary education (with a diploma of a junior specialist)”: Order of the Ministry of Economic Development, Trade and Agriculture of Ukraine dated December 23, 2020 No. 2736]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text (Accessed 03. Oct. 2023). [in Ukrainian].

Sushchenko, A.V. (2002). Zasoby vnutrishkilnoi pidhotovky vchyteliv do humanizatsii pedahohichnoho protsesu [Means of in-school training of teachers to humanize the pedagogical process]. Pedagogy and psychology of creative personality formation: problems and searches. Kyiv – Zaporizhzhia. Vol. 27. pp. 17–26. [in Ukrainian].

Falinska, Z.Z. (2006). Praktychna pidhotovka maibutnikh sotsialnykh psykholohiv u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Practical training of future social psychologists in higher educational institutions]. Extended abstract of candidate’s thesis. Vinnytsia state Pedagogical University named after Mykhaylo Kotsyubynskiy. Vinnytsia, 24 p. [in Ukrainian].

Reber, A.S. The Penguin dictionary of psychology. Penguin Books, 1995. 880 p. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-01

Номер

Розділ

Статті