РИЗИКИ ТА ПЕРЕВАГИ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ СИСТЕМИ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Леонід Оршанський
  • Іван Нищак
  • Володимир Ясеницький

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.292869

Ключові слова:

цифрова трансформація; цифровізація освітнього процесу; цифрові засоби та технології; система професійної освіти

Анотація

У статті розкриті актуалізовані проблеми, пов’язані із цифровою трансформацією вітчизняної професійної освіти, подані її переваги та розгляд причин відставання за якістю і конкурентоспроможністю від провідних країн світу. Наголошується, що процес цифровізації професійної освіти є достатньо актуальним напрямом наукових досліджень.

Виходячи з вимог, цілей і завдань, поставлених суспільством і державою, процес цифровізації професійної освіти треба розглядати, з одного боку, як формування цифрового освітнього середовища, яке містить комплекс засобів і цифрових технологій, що використовуються в освітньому процесі, а з іншого – як глибинну цифрову трансформацію усієї галузі професійної освіти, що має забезпечити якісну підготовку фахівців до майбутньої професійної діяльності в умовах цифрового суспільства і цифрової економіки.

Цифровізація незаперечно впливає на розвиток професійної освіти, несучи у собі велику кількість можливостей, ризиків і переваг. Процес цифровізації стрімкий, тому освітня практика зіткнулася з великою кількістю проблем, які необхідно послідовно розв’язувати. Аналіз наукових джерел і практики підготовки фахівців у закладах професійної освіти уможливив виокремити найбільш актуальні ризики та переваги цифрової трансформації професійної освіти в Україні.

Однак прогрес не стоїть на місці, тому саме цифровізація є необхідною умовою підвищення якості професійної освіти і як наслідок – підготовки нової генерації професіоналів, здатних реалізовувати свій потенціал у майбутньому цифровому виробничому просторі.

Біографії авторів

Леонід Оршанський

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Іван Нищак

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Володимир Ясеницький

аспірант кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Bykov, V., Spirin, O. & Pinchuk, O. (2020). Suchasni zavdannia tsyfrovoi transformatsii osvity [Modern tasks of digital transformation of education]. Bulletin of the UNESCO Chair “Continuous Professional Education of the 21st Century”. Vol. 1. pp. 27–36. [in Ukrainian].

Hurzhii, A., Radkevych, V. & Pryhodii, M. (2022). Metodolohichni zasady tsyfrovizatsii informatsiino-osvitnoho seredovyshcha zakladu profesiinoi osvity [Methodological principles of digitization of the information and educational environment of a professional education institution]. New learning technologies. Vol. 96. pp. 44–53. [in Ukrainian].

Hurevych, R.S. Kademiia, M.Iu. & Koziar, M.M. (2012). Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii v profesiinii osviti [Information and communication technologies in professional education]. Monograph. Lviv, 506 p. [in Ukrainian].

Zhaldak, M.I. (2010). Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia – stanovlennia i rozvytok [Computer-oriented learning systems – formation and development]. Scientific journal of the NPU named after Mykhaylo Drahomanov. Ser. 2: Computer-oriented learning systems. No. 9. pp. 3–9. [in Ukrainian].

Zvit pro rezultaty roboty Ministerstva tsyfrovoi transformatsii Ukrainy v 2021 rotsi [Report on the results of the work of the Ministry of Digital Transformation of Ukraine in 2021]. Available at: https://cms.thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/page/ministry/2021.pdf [in Ukrainian].

Kasianova, N.V. (2021). Osvita v period tsyfrovoi transformatsii [Education in the period of digital transformation]. Rozvytok ekonomiky ta biznes-administruvannia: naukovi techii ta rishennia: Mater. II mizhnar. nauk.-prakt. konferentsii (Kyiv, 21 zhovtnia 2021 r.) – Development of the economy and business administration: scientific currents and solutions: Proceedings of the IInd International science and practice conference (Kyiv, October 21, 2021). Kyiv, pp. 50–53. [in Ukrainian].

Makarenko, L.L. (2012). Rol informatsiino-osvitnoho seredovyshcha v protsesi formuvannia informatsiinoi kultury [The role of information and educational environment in the process of formation of information culture]. Scientific notes of the National Pedagogical University named after Mykhaylo Drahomanov. Ser.: Pedagogical and historical sciences. Vol. 107. pp. 102–117. [in Ukrainian].

Morze, N., Bazeliuk, O., Vorotnykova, I., Dementiievska, N. & Zakhar, O. et al. (2019). Opys tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnoho pratsivnyka (proiekt) [Description of the digital competence of the pedagogical worker (project)]. Open educational e-environment of a modern university. Spec. Output. pp. 1–53. [in Ukrainian].

Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku tsyfrovykh kompetentnostei ta zatverdzhennia planu zakhodiv z yii realizatsii: Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 03.03.2021 № 167-r. [On the approval of the Concept of the development of digital competences and the approval of the plan of measures for its implementation: Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 03.03.2021 No. 167]. Verkhovna Rada of Ukraine. Legislation of Ukraine: officer. site. Availablea at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Ramskyi, Yu.S. (2015). Profesiina diialnist vchytelia v epokhu informatyzatsii osvity [Professional activity of a teacher in the era of informatization of education]. Scientific journal of the NPU named after Mykhaylo Drahomanov. Ser. 2: Computer-oriented learning systems. No. 15. pp. 23–26. [in Ukrainian].

Digital 2023: hlobalnyi ohliadovyi zvit. Availablea at: https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-01

Номер

Розділ

Статті