РИЗИКИ ТА ПЕРЕВАГИ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ СИСТЕМИ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.292869Ключові слова:
цифрова трансформація; цифровізація освітнього процесу; цифрові засоби та технології; система професійної освітиАнотація
У статті розкриті актуалізовані проблеми, пов’язані із цифровою трансформацією вітчизняної професійної освіти, подані її переваги та розгляд причин відставання за якістю і конкурентоспроможністю від провідних країн світу. Наголошується, що процес цифровізації професійної освіти є достатньо актуальним напрямом наукових досліджень.
Виходячи з вимог, цілей і завдань, поставлених суспільством і державою, процес цифровізації професійної освіти треба розглядати, з одного боку, як формування цифрового освітнього середовища, яке містить комплекс засобів і цифрових технологій, що використовуються в освітньому процесі, а з іншого – як глибинну цифрову трансформацію усієї галузі професійної освіти, що має забезпечити якісну підготовку фахівців до майбутньої професійної діяльності в умовах цифрового суспільства і цифрової економіки.
Цифровізація незаперечно впливає на розвиток професійної освіти, несучи у собі велику кількість можливостей, ризиків і переваг. Процес цифровізації стрімкий, тому освітня практика зіткнулася з великою кількістю проблем, які необхідно послідовно розв’язувати. Аналіз наукових джерел і практики підготовки фахівців у закладах професійної освіти уможливив виокремити найбільш актуальні ризики та переваги цифрової трансформації професійної освіти в Україні.
Однак прогрес не стоїть на місці, тому саме цифровізація є необхідною умовою підвищення якості професійної освіти і як наслідок – підготовки нової генерації професіоналів, здатних реалізовувати свій потенціал у майбутньому цифровому виробничому просторі.
Посилання
Bykov, V., Spirin, O. & Pinchuk, O. (2020). Suchasni zavdannia tsyfrovoi transformatsii osvity [Modern tasks of digital transformation of education]. Bulletin of the UNESCO Chair “Continuous Professional Education of the 21st Century”. Vol. 1. pp. 27–36. [in Ukrainian].
Hurzhii, A., Radkevych, V. & Pryhodii, M. (2022). Metodolohichni zasady tsyfrovizatsii informatsiino-osvitnoho seredovyshcha zakladu profesiinoi osvity [Methodological principles of digitization of the information and educational environment of a professional education institution]. New learning technologies. Vol. 96. pp. 44–53. [in Ukrainian].
Hurevych, R.S. Kademiia, M.Iu. & Koziar, M.M. (2012). Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii v profesiinii osviti [Information and communication technologies in professional education]. Monograph. Lviv, 506 p. [in Ukrainian].
Zhaldak, M.I. (2010). Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia – stanovlennia i rozvytok [Computer-oriented learning systems – formation and development]. Scientific journal of the NPU named after Mykhaylo Drahomanov. Ser. 2: Computer-oriented learning systems. No. 9. pp. 3–9. [in Ukrainian].
Zvit pro rezultaty roboty Ministerstva tsyfrovoi transformatsii Ukrainy v 2021 rotsi [Report on the results of the work of the Ministry of Digital Transformation of Ukraine in 2021]. Available at: https://cms.thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/page/ministry/2021.pdf [in Ukrainian].
Kasianova, N.V. (2021). Osvita v period tsyfrovoi transformatsii [Education in the period of digital transformation]. Rozvytok ekonomiky ta biznes-administruvannia: naukovi techii ta rishennia: Mater. II mizhnar. nauk.-prakt. konferentsii (Kyiv, 21 zhovtnia 2021 r.) – Development of the economy and business administration: scientific currents and solutions: Proceedings of the IInd International science and practice conference (Kyiv, October 21, 2021). Kyiv, pp. 50–53. [in Ukrainian].
Makarenko, L.L. (2012). Rol informatsiino-osvitnoho seredovyshcha v protsesi formuvannia informatsiinoi kultury [The role of information and educational environment in the process of formation of information culture]. Scientific notes of the National Pedagogical University named after Mykhaylo Drahomanov. Ser.: Pedagogical and historical sciences. Vol. 107. pp. 102–117. [in Ukrainian].
Morze, N., Bazeliuk, O., Vorotnykova, I., Dementiievska, N. & Zakhar, O. et al. (2019). Opys tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnoho pratsivnyka (proiekt) [Description of the digital competence of the pedagogical worker (project)]. Open educational e-environment of a modern university. Spec. Output. pp. 1–53. [in Ukrainian].
Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku tsyfrovykh kompetentnostei ta zatverdzhennia planu zakhodiv z yii realizatsii: Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 03.03.2021 № 167-r. [On the approval of the Concept of the development of digital competences and the approval of the plan of measures for its implementation: Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 03.03.2021 No. 167]. Verkhovna Rada of Ukraine. Legislation of Ukraine: officer. site. Availablea at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Text [in Ukrainian].
Ramskyi, Yu.S. (2015). Profesiina diialnist vchytelia v epokhu informatyzatsii osvity [Professional activity of a teacher in the era of informatization of education]. Scientific journal of the NPU named after Mykhaylo Drahomanov. Ser. 2: Computer-oriented learning systems. No. 15. pp. 23–26. [in Ukrainian].
Digital 2023: hlobalnyi ohliadovyi zvit. Availablea at: https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.