ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ: УМОВИ ЕФЕКТИВНОСТІ

Автор(и)

  • Марина Севастьянова
  • Надія Опушко

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.293318

Ключові слова:

цифровізація; цифрова компетентність; інформаційні технології; педагогічні умови; підготовка майбутніх учителів початкових класів; заклади вищої освіти

Анотація

Цифровізація в світовому та вітчизняному контекстах торкнулася усіх галузей суспільного життя. Актуальним є формування цифрової компетенції в процесі професійної підготовки. У зв’язку з цим з’являються різноманітні терміни, скажімо, “цифрова компетенція”, “цифрова компетентність”, “цифрова грамотність”, “інформаційна грамотність” тощо. У статті здійснено науковий аналіз змісту і складових поняття “цифрова компетентність”; визначено рівні сформованості цифрової компетентності майбутніх учителів початкових класів у педагогічних закладах вищої освіти (ЗВО). Доведено ефективність педагогічних умов формування цифрової компетентності майбутніх учителів початкових класів у педагогічних ЗВО. Проаналізовано результати проведеного емпіричного дослідження, що засвідчили підвищення рівня сформованості цифрової компетентності майбутніх учителів початкових класів за такими критеріями: мотиваційно-ціннісний, когнітивний, діяльнісний та оцінно-рефлексивний.

Установлено, що мотивація є фактором компенсації за невисокого рівня інтелектуальних здібностей або наявності необхідних компетентностей. У зв’язку з цим необхідно проводити заходи із підвищення вмотивованості майбутніх учителів початкових класів до опанування цифровими технологіями. Констатовано, що за рівних можливостей мотивація успіху надає майбутньому вчителю вищу продуктивність.

Біографії авторів

Марина Севастьянова

аспірант кафедри педагогіки, професійної освіти та управління освітніми закладами Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського

Надія Опушко

кандидат педагогічних наук, доцент, докторант кафедри педагогіки, професійної освіти та управління освітніми закладами Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського

Посилання

Braslavska, O. & Ozerova, L. (2022). Formuvannia tsyfrovoi kompetentnosti maibutnikh pedahohiv u zakladakh vyshchoi osvity [Formation of digital competence of future teachers in higher education institutions]. Problems of modern teacher training, pp. 126–135. Available at: https://doi.org/10.31499/2307-4914.1.2022.25848 (Accessed 16 Oct. 2023). [in Ukrainian].

Vorotnykova, I.P. (2019). Umovy formuvannia tsyfrovoi kompetentnosti vchytelia u pisliadyplomnii osviti [Conditions for the formation of the teacher’s digital competence in postgraduate education]. Open educational e-environment of a modern university. No. 6. pp. 101–118. [in Ukrainian].

Koshka, O.A. & Krasovska, V.Yu. (2014). Pedahohichnyi eksperyment u systemi innovatsiinoi osvitnoi diialnosti [Pedagogical experiment in the system of innovative educational activity]. Khmelnitsky, p. 126. [in Ukrainian].

Morze, N. (2019). Opys tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnoho pratsivnyka (proiekt) [Description of the digital competence of the pedagogical worker (project)]. Open educational e-environment of a modern university. Special. pp. 1–53. [in Ukrainian].

Metodychni rekomendatsii z orhanizatsii ta provedennia naukovo-pedahohichnoho eksperymentu [Guidelines for the organization and conduct of scientific and pedagogical experiment]. Kyiv, 2007. Available at: http://lib.iitta.gov.ua/421/1/PolnyText.pdf (Accessed 16 Oct. 2023) [in Ukrainian].

Panasenko, E.A. (2011). Eksperyment u systemi metodiv naukovoho doslidzhennia v istoryko-pedahohichnii dumtsi radianskoi doby [Experiment in the system of methods of scientific research in historical and pedagogical thought of the Soviet era]. The origins of pedagogical skill. Collection of scientific works. Poltava, pp. 209–215. [in Ukrainian].

Sylenko, Yu., Romantsova, Ya., Lysytska, O. & Harbych, Ya. (2023). Informatsiine osvitnie seredovyshche yak platforma realizatsii informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii u ZVO [Information educational environment as a platform for the implementation of information and communication technologies in higher education]. Youth and the market. No. 6–7 (214–215). pp. 67. Available at: http://mir.dspu.edu.ua/article/view (Accessed 17 Oct. 2023) [in Ukrainian].

Digital Literacy Standard Curriculum Version 4. Microsoft electronic educational course “Digital Literacy”. Available at: https://www.microsoft.com/en-us/DigitalLiteracy/curriculum4.aspx (Accessed 17 Oct. 2023) [in English].

Morze, N., Bazeliuk, O., Vorotnikova, I., Dementiievska, N., Zakhar, O., Nanaieva, T., Pasichnyk, O. & Chernikova, L. (2019). Opys tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnoho pratsivnyka. [Description of the digital competence of the pedagogical worker]. Electronic scientific professional publication “Open educational e-environment of a modern university”, pp. 1–53. Available at: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s39 (Accessed 17 Oct. 2023). [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-01

Номер

Розділ

Статті