ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ: УМОВИ ЕФЕКТИВНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.293318Ключові слова:
цифровізація; цифрова компетентність; інформаційні технології; педагогічні умови; підготовка майбутніх учителів початкових класів; заклади вищої освітиАнотація
Цифровізація в світовому та вітчизняному контекстах торкнулася усіх галузей суспільного життя. Актуальним є формування цифрової компетенції в процесі професійної підготовки. У зв’язку з цим з’являються різноманітні терміни, скажімо, “цифрова компетенція”, “цифрова компетентність”, “цифрова грамотність”, “інформаційна грамотність” тощо. У статті здійснено науковий аналіз змісту і складових поняття “цифрова компетентність”; визначено рівні сформованості цифрової компетентності майбутніх учителів початкових класів у педагогічних закладах вищої освіти (ЗВО). Доведено ефективність педагогічних умов формування цифрової компетентності майбутніх учителів початкових класів у педагогічних ЗВО. Проаналізовано результати проведеного емпіричного дослідження, що засвідчили підвищення рівня сформованості цифрової компетентності майбутніх учителів початкових класів за такими критеріями: мотиваційно-ціннісний, когнітивний, діяльнісний та оцінно-рефлексивний.
Установлено, що мотивація є фактором компенсації за невисокого рівня інтелектуальних здібностей або наявності необхідних компетентностей. У зв’язку з цим необхідно проводити заходи із підвищення вмотивованості майбутніх учителів початкових класів до опанування цифровими технологіями. Констатовано, що за рівних можливостей мотивація успіху надає майбутньому вчителю вищу продуктивність.
Посилання
Braslavska, O. & Ozerova, L. (2022). Formuvannia tsyfrovoi kompetentnosti maibutnikh pedahohiv u zakladakh vyshchoi osvity [Formation of digital competence of future teachers in higher education institutions]. Problems of modern teacher training, pp. 126–135. Available at: https://doi.org/10.31499/2307-4914.1.2022.25848 (Accessed 16 Oct. 2023). [in Ukrainian].
Vorotnykova, I.P. (2019). Umovy formuvannia tsyfrovoi kompetentnosti vchytelia u pisliadyplomnii osviti [Conditions for the formation of the teacher’s digital competence in postgraduate education]. Open educational e-environment of a modern university. No. 6. pp. 101–118. [in Ukrainian].
Koshka, O.A. & Krasovska, V.Yu. (2014). Pedahohichnyi eksperyment u systemi innovatsiinoi osvitnoi diialnosti [Pedagogical experiment in the system of innovative educational activity]. Khmelnitsky, p. 126. [in Ukrainian].
Morze, N. (2019). Opys tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnoho pratsivnyka (proiekt) [Description of the digital competence of the pedagogical worker (project)]. Open educational e-environment of a modern university. Special. pp. 1–53. [in Ukrainian].
Metodychni rekomendatsii z orhanizatsii ta provedennia naukovo-pedahohichnoho eksperymentu [Guidelines for the organization and conduct of scientific and pedagogical experiment]. Kyiv, 2007. Available at: http://lib.iitta.gov.ua/421/1/PolnyText.pdf (Accessed 16 Oct. 2023) [in Ukrainian].
Panasenko, E.A. (2011). Eksperyment u systemi metodiv naukovoho doslidzhennia v istoryko-pedahohichnii dumtsi radianskoi doby [Experiment in the system of methods of scientific research in historical and pedagogical thought of the Soviet era]. The origins of pedagogical skill. Collection of scientific works. Poltava, pp. 209–215. [in Ukrainian].
Sylenko, Yu., Romantsova, Ya., Lysytska, O. & Harbych, Ya. (2023). Informatsiine osvitnie seredovyshche yak platforma realizatsii informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii u ZVO [Information educational environment as a platform for the implementation of information and communication technologies in higher education]. Youth and the market. No. 6–7 (214–215). pp. 67. Available at: http://mir.dspu.edu.ua/article/view (Accessed 17 Oct. 2023) [in Ukrainian].
Digital Literacy Standard Curriculum Version 4. Microsoft electronic educational course “Digital Literacy”. Available at: https://www.microsoft.com/en-us/DigitalLiteracy/curriculum4.aspx (Accessed 17 Oct. 2023) [in English].
Morze, N., Bazeliuk, O., Vorotnikova, I., Dementiievska, N., Zakhar, O., Nanaieva, T., Pasichnyk, O. & Chernikova, L. (2019). Opys tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnoho pratsivnyka. [Description of the digital competence of the pedagogical worker]. Electronic scientific professional publication “Open educational e-environment of a modern university”, pp. 1–53. Available at: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s39 (Accessed 17 Oct. 2023). [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.