ДОСЛІДЖЕННЯ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ ЗА МЕТОДИКОЮ ТОРРЕНСА

Автор(и)

  • Олександр Лузгінов

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.293322

Ключові слова:

творчість; творчі здібності; дослідження творчих здібностей; креативність; невербальна креативність; методика і тест Торренса

Анотація

У статті проаналізовані основні теоретичні підходи до вивчення творчих здібностей, загальні теоретичні концепції творчості, розуміння сутності та трактування феномену “творчі здібності” відомими психологами і педагогами. Методологія дослідження ґрунтувалася на теоретичній концепції Д. Гілфорда та Е.П. Торренса, які креативність вважають універсальною складовою будь-якого виду творчої діяльності. Теоретична концепція творчості цих видатних психологів є однією з найбільш розроблених і популярних у світі. Тест креативності, запропонований Е.П. Торренсом, доповнив попередні розробки тесту Д. Гілфорда. Використання цієї методики психологами і педагогами в дослідженнях творчих здібностей розпочалося у 50-х рр. ХХ ст. і триває до сьогодні. Показники тестової валідності для образної батареї тесту креативності Торренса коливаються у межах 0,7–0,85. Високі показники критеріальної і прогностичної валідності відзначаються у 70 лонгітюдних дослідженнях креативності різними авторами, що дає підстави вважати отримані результати статистично значущими.

Біографія автора

Олександр Лузгінов

аспірант кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Busel, V.T. (2005). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [A large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. Kyiv, 1728 p. [in Ukrainian].

Halian, I.M. (2009). Psykhodiahnostyka [Psychodiagnosis]. Kyiv, 459 p. Available at: https://library.udpu.edu.ua/library_files/423583.pdf [in Ukrainian].

Karpenko, N.A. (2016). Psykholohiia tvorchosti: navch. posib [Psychology of creativity: teaching manual]. Lviv, 156 p. [in Ukrainian].

Mykhailova, L.M., Pahava, O.V. & Pronina, O.V. (2020). Slovnyk terminiv i poniat suchasnoi osvity [Dictionary of terms and concepts of modern education]. Sievierodonetsk, 194 p. [in Ukrainian].

Mishchykha, L.P. (2014). Tvorchyi potentsial osobystosti u period piznoi doroslosti: monohrafiia [Creative potential of the individual in the period of late adulthood: monograph]. Ivano-Frankivsk, 362 p. [in Ukrainian].

Moliako, V.O. & Muzyka, O.L. (2006). Zdibnosti, tvorchist, obdarovanist: teoriia, metodyka, rezultaty doslidzhen [Abilities, creativity, giftedness: theory, methodology, research results]. Zhytomyr, 320 p. [in Ukrainian].

Moskalova, A.S. & Moskalov, M.V. (2014). Metody psykhodiahnostyky v navchalno-vykhovnomu protsesi: navch. posib. [Methods of psychodiagnostics in the educational process: teaching. manual]. Kyiv, 360 p. [in Ukrainian].

Panchenko, H.P. (2020). Tvorchi zdibnosti maibutnoho vchytelia muzychnoho mystetstva: teoriia i praktyka [Creative abilities of the future music teacher: theory and practice]. Monograph. Melitopol, 176 p. [in Ukrainian].

Sysoieva, S.O. (2006). Osnovy pedahohichnoi tvorchosti: pidruch. [Basics of pedagogical creativity: tutorial]. Kyiv, 344 p. [in Ukrainian].

Skvorchevska, Ye.L. (2022). Psykholohiia tvorchosti: konspekt lektsii [Psychology of creativity: synopsis of lectures]. Kharkiv, 138 p. [in Ukrainian].

Chernozhuk, Yu.H. (2010). Psykholohiia tvorchosti: navch. posib. [Psychology of creativity: teaching. manual]. Odesa, 182 p. [in Ukrainian].

Shapar, V.B. (2007). Suchasnyi tlumachnyi psykholohichnyi slovnyk [Modern explanatory psychological dictionary]. Kharkiv, 640 p. [in Ukrainian].

Ialanska, S.P. (2018). Psykholohiia tvorchosti: navch. posib. 2-e vyd [Psychology of creativity: teaching. manual]. 2nd edition. Poltava, 182 p. [in Ukrainian].

Guilford, J.P. (1950). Creativity. American Psychologist. Vol. 15. pp. 444–454. [in English].

Guilford, J.P. (1967). The nature of human intelligence. N.Y.: McGraw-Hill, 156 p. [in English].

Mednick, S.A. (1961). Theory and test of creative thought: Proceeding of the XIV international congress of applied psychology. Copenhagen, Vol. 5. pp. 65–73. [in English].

Torrance, E.P. (1988). The nature of Creativity as Manifest in its Testing. The Nature of Creativity / ed. by R.J. Sternberg. Cambridge: Cambridge Univer. Press. Pp. 32–75. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-01

Номер

Розділ

Статті