ДОСЛІДЖЕННЯ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ ЗА МЕТОДИКОЮ ТОРРЕНСА
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.293322Ключові слова:
творчість; творчі здібності; дослідження творчих здібностей; креативність; невербальна креативність; методика і тест ТорренсаАнотація
У статті проаналізовані основні теоретичні підходи до вивчення творчих здібностей, загальні теоретичні концепції творчості, розуміння сутності та трактування феномену “творчі здібності” відомими психологами і педагогами. Методологія дослідження ґрунтувалася на теоретичній концепції Д. Гілфорда та Е.П. Торренса, які креативність вважають універсальною складовою будь-якого виду творчої діяльності. Теоретична концепція творчості цих видатних психологів є однією з найбільш розроблених і популярних у світі. Тест креативності, запропонований Е.П. Торренсом, доповнив попередні розробки тесту Д. Гілфорда. Використання цієї методики психологами і педагогами в дослідженнях творчих здібностей розпочалося у 50-х рр. ХХ ст. і триває до сьогодні. Показники тестової валідності для образної батареї тесту креативності Торренса коливаються у межах 0,7–0,85. Високі показники критеріальної і прогностичної валідності відзначаються у 70 лонгітюдних дослідженнях креативності різними авторами, що дає підстави вважати отримані результати статистично значущими.
Посилання
Busel, V.T. (2005). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [A large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. Kyiv, 1728 p. [in Ukrainian].
Halian, I.M. (2009). Psykhodiahnostyka [Psychodiagnosis]. Kyiv, 459 p. Available at: https://library.udpu.edu.ua/library_files/423583.pdf [in Ukrainian].
Karpenko, N.A. (2016). Psykholohiia tvorchosti: navch. posib [Psychology of creativity: teaching manual]. Lviv, 156 p. [in Ukrainian].
Mykhailova, L.M., Pahava, O.V. & Pronina, O.V. (2020). Slovnyk terminiv i poniat suchasnoi osvity [Dictionary of terms and concepts of modern education]. Sievierodonetsk, 194 p. [in Ukrainian].
Mishchykha, L.P. (2014). Tvorchyi potentsial osobystosti u period piznoi doroslosti: monohrafiia [Creative potential of the individual in the period of late adulthood: monograph]. Ivano-Frankivsk, 362 p. [in Ukrainian].
Moliako, V.O. & Muzyka, O.L. (2006). Zdibnosti, tvorchist, obdarovanist: teoriia, metodyka, rezultaty doslidzhen [Abilities, creativity, giftedness: theory, methodology, research results]. Zhytomyr, 320 p. [in Ukrainian].
Moskalova, A.S. & Moskalov, M.V. (2014). Metody psykhodiahnostyky v navchalno-vykhovnomu protsesi: navch. posib. [Methods of psychodiagnostics in the educational process: teaching. manual]. Kyiv, 360 p. [in Ukrainian].
Panchenko, H.P. (2020). Tvorchi zdibnosti maibutnoho vchytelia muzychnoho mystetstva: teoriia i praktyka [Creative abilities of the future music teacher: theory and practice]. Monograph. Melitopol, 176 p. [in Ukrainian].
Sysoieva, S.O. (2006). Osnovy pedahohichnoi tvorchosti: pidruch. [Basics of pedagogical creativity: tutorial]. Kyiv, 344 p. [in Ukrainian].
Skvorchevska, Ye.L. (2022). Psykholohiia tvorchosti: konspekt lektsii [Psychology of creativity: synopsis of lectures]. Kharkiv, 138 p. [in Ukrainian].
Chernozhuk, Yu.H. (2010). Psykholohiia tvorchosti: navch. posib. [Psychology of creativity: teaching. manual]. Odesa, 182 p. [in Ukrainian].
Shapar, V.B. (2007). Suchasnyi tlumachnyi psykholohichnyi slovnyk [Modern explanatory psychological dictionary]. Kharkiv, 640 p. [in Ukrainian].
Ialanska, S.P. (2018). Psykholohiia tvorchosti: navch. posib. 2-e vyd [Psychology of creativity: teaching. manual]. 2nd edition. Poltava, 182 p. [in Ukrainian].
Guilford, J.P. (1950). Creativity. American Psychologist. Vol. 15. pp. 444–454. [in English].
Guilford, J.P. (1967). The nature of human intelligence. N.Y.: McGraw-Hill, 156 p. [in English].
Mednick, S.A. (1961). Theory and test of creative thought: Proceeding of the XIV international congress of applied psychology. Copenhagen, Vol. 5. pp. 65–73. [in English].
Torrance, E.P. (1988). The nature of Creativity as Manifest in its Testing. The Nature of Creativity / ed. by R.J. Sternberg. Cambridge: Cambridge Univer. Press. Pp. 32–75. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.