РОЛЬ КОЛОРИСТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ПРОЦЕСІ ЖИВОПИСНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА В ПЕДАГОГІЧНИХ УНІВЕРСИТЕТАХ

Автор(и)

  • Дмитро Чаус

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.293326

Ключові слова:

живопис; живописна підготовка; колористична компетентність; колір; кольородидактика; колорит; образотворче мистецтво

Анотація

У статті аналізується доцільність розвитку колористичної компетентності як основи живописної підготовки та художнього самовираження майбутніх фахівців образотворчого мистецтва.

Звернуто увагу на те, що формування колористичної компетентності майбутніх фахівців образотворчого мистецтва у педагогічних університетах відбувається під час живописної підготовки і є необхідною для успішної складової творчого розвитку. Схарактеризовано педагогічні підходи до формування колористичної компетентності та її вплив на розвиток творчих здібностей майбутніх фахівців образотворчого мистецтва.

Доведено, що під час живописної підготовки головними є оперування колірними і графічними образами, де колір – це елемент об’ємно-просторової форми під впливом якого відбувається зміна різних властивостей форми: величини, маси, фактури тощо. “Колір” і “форма” – це основні засоби, які використовуються при створенні будь якого образу, тому синтез кольору та форми є однією з центральних проблем, що потребують розв’язання під час формування колірної компетентності майбутніх фахівців з образотворчого мистецтва в педагогічних університетах.

Розглянуто питання впливу художньо-педагогічного досвіду ХХ ст. до сучасної системи викладання.

Біографія автора

Дмитро Чаус

аспірант Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди

Посилання

Dai, Zhen, Ju, Dongting, Panyok, Tatyana. (2022). Project activities in the professional training of future designers (based on Chinas educational experience). Art, Design & Communication in Higher Education. No. 21 (1). pp. 23–42. Available at: http://surl.li/dtpgy [in English].

Néret, G. (2017). Malevich. London, 96 p. [in English].

Malevich, K. (1996). Sobranie sochineni v piiati tomakh: Stati i teoreticheskie sochineniia, opublikovannye v Germanii, Polshe i na Ukraine, 1924–1930. Tom 2. Gileia, 1998. 377 p.

Panyok, T.V. (2020). Historical-cultural and lighting context of artistic education in Ukraine in the beginning of the 20th century. International journal of conservation science. No. 11 (4). pp. 945–952. Available at: https://ijcs.ro/public/IJCS-20-69_Panyok.pdf [in English].

Panyok, T.V. (2023). Art Education in Ukraine in Early 20th Century: Educational Techniques for New Formation Artists. International journal of conservation science. No. 14 (1). pp. 217–230. Available at: https://ijcs.ro/current-issue. [in English].

Bohomazov, O. (1996). Zhyvopys ta elementy (1880–1930) [Painting and elements (1880–1930)]. (Ed.). T. Popova. Kyiv, 152 p. [in Ukrainian].

Hryhoryeva, A. (2018). Rozvytok tvorchoho potentsialu maybutnoho uchytelya tekhnolohiy u protsesi vyvchennya fakhovykh dystsyplin [Development of the creative potential of the future technology teacher in the process of studying professional disciplines]. Youth & market, No. 1 (156), pp. 107–111. [in Ukrainian].

Derenovska, O.V. (2020). Interaktyvni tekhnolohiyi pid chas vyvchennya osnov obrazotvorchoyi hramoty ta koloroznavstva maybutnimy fakhivtsyamy obrazotvorchoho mystetstva [Interactive technologies during the study of the basics of visual literacy and color science by future specialists of fine art]. Innovative pedagogy. No. 21 (1). pp. 192–196. [in Ukrainian].

Evolyutsiya nauky pro kolir [Evolution of color science]. Available at: https://koloristika.kiev.ua/t_enk.html [in Ukrainian].

Itten, Y. (2001). Mystetstvo koloru [The art of color]. Kyiv, 95 p. [in Ukrainian].

Kashuba-Volvach, O. (2010). Pavlo Holubyatnykov. 1925–1930 rr.: vykladannya u Kyivskomu khudozhnomu instytuti [Pavlo Golubyatnikov. 1925–1930: teaching at the Kyiv Art Institute]. Art. No. 4, pp. 64–67; 2011, No. 1, pp. 32–35. [in Ukrainian].

Koloroznavstvo [Color science]. Available at: http://surl.li/czmzt [in Ukrainian].

Kryvolap, A. Khudozhnyk-zhyvopysets [Artist-painter]. Available at: http://surl.li/naywl [in Ukrainian].

Krychevskyi, F. (1972). Spohady, statti, dokumenty [Memoirs, articles, documents]. Kyiv, 122 p. [in Ukrainian].

Malevych, K. (1928). Forma, tsvet y oshchushchenye [Shape, color and feel]. Modern architecture. No. 5, pp. 157–159. [in Ukrainian].

Panok, T.V. (2016). Rozvytok vyshchoyi khudozhno-pedahohichnoyi osvity v Ukrayini u XX stolitti [Development of higher artistic and pedagogical education in Ukraine in the 20th century]. Kharkiv, 626 p. Availablea at: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3863 [in Ukrainian].

Panok, T.V., Fushen, Zhen. (2023). Kytayskyi dosvid vykorystannya etnodyzaynu u protsesi formuvannya klyuchovykh kompetentnostey maybutnikh fakhivtsiv z obrazotvorchoho mystetstva mystetskykh spetsialnostey [The Chinese experience of using ethnodesign in the process of forming the key competencies of future fine arts specialists in art specialties]. Youth & market, No. 3 (211), pp. 16–21. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.277187 [in Ukrainian].

Pasichnyi, A.M. (2003). Obrazotvorche mystetstvo [Art]. Dictionary-reference. Ternopil, 216 p. [in Ukrainian].

Pechenyuk, T. (2009). Koloroznavstvo [Color science]. Kyiv, 192 p. [in Ukrainian].

Pryshchenko, S.V. (2009). Koloroznavstvo [Color science]. a textbook edited by Prof. E. Antonovych. Kyiv, 358 p. [in Ukrainian].

Prokopovych, T.A., Kalenyuk, O.M. & Vakhramyeyeva, H.I. (2019). Osnovy koloroznavstva ta dekoratyvno-prykladnoho mystetstva [Basics of color science and decorative and applied art: teaching]. Lutsk, 91 p. [in Ukrainian].

Svit form, koloriv i zvukiv Vasylya Kandynskoho [Vasyl Kandinsky’s world of forms, colors and sounds]. Available at: https://lihtaryk.com.ua/svit-form-koloriv-i-zvukiv-vasilya-kandinskogo/ [in Ukrainian].

Chaus, D. (2018). Rol kolorodydaktyky u pidhotovtsi maybutnikh fakhivtsiv khudozhnikh spetsialnostey vyshchykh navchalnykh zakladi [The role of color didactics in the training of future specialists in art specialties of higher educational institutions]. Proceedings of the 7th International Scientific Conference. Problems and Prospects of Territories Socio-Economic Development (April 4–7, Opole, Poland). Opole, pp. 239–241. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-01

Номер

Розділ

Статті