THEORETICAL AND METHODOLOGICAL PLANES OF RESPONSIBILITY RESEARCH IN THE CONTEXT OF MODERN PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL APPROACHES

Автор(и)

  • Roman Horbatyuk
  • Volodymyr Aleksandrovych

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.296611

Ключові слова:

відповідальність; психологічні теорії; педагогічні стратегії; освітні підходи; методології дослідження; вплив технологій на поведінку

Анотація

Стаття детально досліджує теоретичні та методологічні підходи до вивчення відповідальності у рамках сучасних психологічних і освітніх сфер. Автори розглядають інтерпретацію та викладання концепції відповідальності, враховуючи різноманітні психологічні теорії, зокрема ті, що орієнтовані на процеси розвитку особистості, соціальне навчання і формування моральних цінностей. Крім того, дослідження вивчає низку педагогічних стратегій, спрямованих на виховання відповідальності. Ці стратегії охоплюють такі методи, як: виховання характеру, сервісне навчання, навчання на основі досвіду, управління класом, розробка навчального плану, рольове моделювання викладача, ініціативи під керівництвом однолітків, цифрове громадянство, спільне навчання, навчання на основі запитів, навчання на основі проблем та рефлексивні практики. Кожен із цих методів спрямований на посилення почуття відповідальності серед студентів.

Біографії авторів

Roman Horbatyuk

доктор педагогічних наук, професор завідувач кафедри машинобудування та транспорту Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

Volodymyr Aleksandrovych

здобувач ІІІ (освітньо-наукового) рівня вищої освіти за спеціальністю 011 – Освітні, педагогічні науки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

Посилання

Bilyk, O., Synevych, I. & Fenov, Ya. (2023). Tvorchyi potentsial pedahoha yak oznaka profesionalizmu [Creative potential of the teacher as a sign of professionalism]. Youth and market. No. 9 (217), pp. 168–171. [in Ukrainian].

Chen, G.A., Marshall, S.A. & Horn, S.I. (2021). “How do I choose?”: mathematics teachersʼ sensemaking about pedagogical responsibility. Pedagogy, Culture & Society. No. 29 (3), pp. 379–396. [in English].

Deaton, S. (2015). Social learning theory in the age of social media: Implications for educational practitioners. Journal of Educational Technology. No. 12 (1), pp. 1–6. [in English].

El Zaatari, W. & Maalouf, I. (2022). How the Bronfenbrenner bio-ecological system theory explains the development of studentsʼ sense of belonging to school? SAGE Open. No. 12 (4), pp. 1–24. [in English].

Erskine, R.G. (2019). Child development in integrative psychotherapy: Erik Eriksonʼs first three stages. International Journal of Integrative Psychotherapy. No. 10, pp. 11–34. [in English].

Greenfield, P.M. & Cole, M.C. (2019). Cross-cultural research and Piagetian theory: paradox and progress. Cross-Cultural Research, pp. 322–333. [in English].

Hornostai, P.P. (2009). Psykholohiia rolovoi samorealizatsii osobystosti [Psychology of role self-realization of the individual]. Extended abstract of Doctorʼs thesis. Kyiv, 32 p. [in Ukrainian].

Jahanshahi, A.A., Mendoza, M.I.R. & Rodriguez, O.A.V. (2021). Socially responsible behaviors in extreme contexts: comparing cases of economic sanctions, COVID-19 pandemic, and internal war. Sustainability: Science, Practice and Policy. No. 17 (1), pp. 414–427. [in English].

Kakkori, L. & Huttunen, R. (2010). The Gilligan-Kohlberg controversy and its philosophico-historical roots. Encyclopaedia of Philosophy of Education. No. 20, pp. 1–27. [in English].

Kremen, V.H. (Ed.). (2021). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of education]. Kyiv, 1143 p. [in Ukrainian].

Kusaikina, N.D. & Tsybulnyk, Yu.S. (2008). Novyi ukrainskyi tlumachnyi slovnyk: blyzko 20 000 sl. i slovospoluchen [New Ukrainian explanatory dictionary: about 20,000 words and phrases]. Kharkiv, 608 p. [in Ukrainian].

Limone, P. & Toto, G.A. (2022). Origin and development of moral sense: a systematic review. Frontiers in Psychology. No. 13 (887537), pp. 1–13. [in English].

Nabavi, R.T. (2012). Banduraʼs social learning theory and social cognitive learning theory. Theory of Developmental Psychology. No. 1 (1), pp. 1–24. [in English].

Petrenko, M. (2022). Fenomen vidpovidalnosti v suchasnii zarubizhnii filosofii [The phenomenon of responsibility in modern foreign philosophy]. Actual problems of philosophy and sociology. No. 32, pp. 80–85. [in Ukrainian].

Shevchenko, L.L. & Taranenko, O.O. (2012). Slovnyk ukrainskoi movy (T. 2: V – VIDSRIBLYTYSIA) [Dictionary of the Ukrainian language (Volume 2: В – TO GET SILVER)]. Kyiv, 975 p. [in Ukrainian].

Wynn, M. & Jones, P. (2023). Corporate responsibility in the digital era. Information. No. 14 (6), pp. 324–330. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-01

Номер

Розділ

Статті