ПІДРУЧНИК НОВОГО ПОКОЛІННЯ ДЛЯ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ: КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ

Автор(и)

  • Ірина Голіяд
  • Олена Гурська
  • Олена Гайдамака
  • Вікторія Деревянко
  • Андрій Паньков

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.296613

Ключові слова:

підручник нового покоління; критерії оцінювання; зміст; методичний апарат; модельна програма; навчальне видання

Анотація

У статті розкрито сутність підручника нового покоління для здобувачів освіти. Проведено аналіз основних досліджень і публікацій, які висвітлювали проблеми оцінювання чинних підручників, пропонували модель опрацювання результатів експертизи, здійснювали моніторинг, розробляли концептуальні засади підручникотворення. Створення навчальної літератури нового покоління є одним із першочергових завдань реформування української національної освіти. Сучасний підручник має забезпечувати інформаційну, мотиваційну і пізнавальну функції учіння. Він покликаний сприяти розвитку системи мисленнєвої діяльності, просторової уяви, розвивати професійні компетентності. Визначено критерії оцінювання сучасного навчального підручника для забезпечення закладів освіти якісними навчальними виданнями, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти.

Біографії авторів

Ірина Голіяд

кандидат педагогічних наук, доцент, старший науковий співробітник Державної наукової установи “Інститут модернізації змісту освіти”

Олена Гурська

кандидат історичних наук, старший дослідник,  старший науковий співробітник Державної наукової установи “Інститут модернізації змісту освіти”

Олена Гайдамака

кандидат педагогічних наук, старший дослідник, завідувач відділу Державної наукової установи “Інститут модернізації змісту освіти”

Вікторія Деревянко

завідувач сектору  Державної наукової установи “Інститут модернізації змісту освіти”

Андрій Паньков

кандидат фізико-математичних наук, завідувач сектору Державної наукової установи “Інститут модернізації змісту освіти”

Посилання

Artsyshevskyi, R.A. (2003). Pidruchnyk uchora, sohodni, zavtra [Textbook yesterday, today, tomorrow]. Textbook of the 21st century. No. 1–4. pp. 22–29. [in Ukrainian].

Burynska, N.M. (2003). Do problemy otsiniuvannia yakosti pidruchnykotvorennia [To the problem of assessing the quality of textbook creation]. Scientific world. No. 6. pp. 12–13. [in Ukrainian].

Hirniak, A.N. (2004). Systema tradytsiinoho pidruchnykotvorennia ta yii psykholoho-dydaktychnyi analiz [The system of traditional textbook creation and its psychological and didactic analysis]. Ternopil, 68 p. [in Ukrainian].

Holiiad, I.S., Dynko, V.A. & Tropina, M.A. (2022). Osoblyvosti monitorynhu navchalnykh dosiahnen uchniv z trudovoho navchannia ta tekhnolohii u zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Peculiarities of monitoring the educational achievements of students in labor training and technology in institutions of general secondary education]. Youth and the market. No. 5 (203). pp. 81–86. [in Ukrainian].

Zhuk, Yu.O. (2009). Otsiniuvannia rivnia yakosti shkilnykh pidruchnykiv: model opratsiuvannia rezultativ apriornoi ekspertyzy [Assessment of the level of quality of school textbooks: a model for processing the results of a priori examination]. Problems of the modern textbook: coll. of science works. Vol. 9. Kyiv, 664 p.; pp. 7–18. [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy pro osvitu [Law of Ukraine on Education]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy Pro povnu zahalnu seredniu osvitu [The Law of Ukraine On Comprehensive General Secondary Education]. Available at: https://urst.com.ua/act/pro_povnu_zagalnu_serednyu_osvitu [in Ukrainian].

Kodliuk, Ya.P. (2004). Pidruchnyk dlia pochatkovoi shkoly: teoriia i praktyka [Textbook for primary school: theory and practice]. Ternopil, 288 p. [in Ukrainian].

Komisarchuk, A.I. (2019). Mozhlyvosti vykorystannia suchasnykh tekhnolohii na urokakh trudovoho navchannia [Possibilities of using modern technologies in labor training lessons]. Methodical guide: from work experience. Pavlohrad, 15 p. [in Ukrainian].

Lukina, T.O. (2004). Yakist ukrainskykh pidruchnykiv dlia serednikh zahalnoosvitnikh shkil: problemy otsiniuvannia i rezultaty monitorynhu [The quality of Ukrainian textbooks for secondary schools: evaluation problems and monitoring results]. Kyiv, pp. 22–24. [in Ukrainian].

Madzihon, V.M. (2006). Postup u tretie tysiacholittia [Entering the third millennium]. Kyiv, pp. 16–17. [in Ukrainian].

Metodychni rekomendatsii “Pro zdiisnennia kompleksnoi ekspertyzy obiektiv hryfuvannia (krim elektronnykh) ta kryteriiv yikh otsiniuvannia z metoiu nadannia otsinky dotsilnosti nadannia vidpovidnoho hryfa Ministerstva osvity i nauky Ukrainy” [Methodological recommendations “On the implementation of a comprehensive examination of the objects of marking (except for electronic ones) and their evaluation criteria for the purpose of providing an assessment of the feasibility of providing the appropriate marking of the Ministry of Education and Science of Ukraine”]. DNU “Institute of Modernization of the Content of Education” (January 27, 2021) Protocol No. 1. Available at: https://drive.google.com/file/d/10tSZkU3ubExSo5CeJ2wMiZNBYoOAHKpb/view [in Ukrainian].

Pometun, O.I. & Hupan, N.M. (2014). Proektuvannia shkilnoho pidruchnyka: vymohy i problemy [Designing a school textbook: requirements and problems]. Current issues of pedagogy and psychology. pp. 564–573. [in Ukrainian].

Pometun, O.I. & Hupan, N.M. (2017). Konstruiuvannia shkilnoho pidruchnyka v konteksti kompetentnisno-oriientovanoi paradyhmy osvity [Designing a school textbook in the context of a competence-oriented paradigm of education]. Current issues of pedagogy and psychology. pp. 58–65. [in Ukrainian].

Problemy suchasnoho pidruchnyka [Problems of the modern textbook]. Coll. of science works. Vol. 10. Kyiv, 2010. 780 p. [in Ukrainian].

Savchenko, O.Ya. (2003). Nova doba shkilnoi osvity. Zmist pidruchnykiv – priorytet naukovoi diialnosti APN Ukrainy [A new era of school education. The content of textbooks is a priority of scientific activity of the National Academy of Sciences of Ukraine]. Textbook of the 21st century: a scientific and pedagogical journal. No. 1–4. pp. 30–40. [in Ukrainian].

Smahin, I.I. (2011). Metodychni zasady stvorennia i funktsionuvannia pidruchnykiv iz suspilstvoznavchykh predmetiv u zahalnoosvitnii shkoli Ukrainy (1920–1990 rr.) [Methodological principles of the creation and operation of textbooks on social science subjects in the general education school of Ukraine (1920–1990)]. Doctor’s thesis. Kyiv, 569 p. [in Ukrainian].

Shamelashvili, R.M. (2008). Pidruchnyk dlia zahalnoosvitnoi shkoly yak fenomen navchalno-metodychnoho kompleksu ta deiaki pytannia yoho ekspertnoho otsiniuvannia [Textbook for secondary school as a phenomenon of educational and methodical complex and some issues of its expert evaluation]. Problems of the modern textbook: coll. of science works. Vol. 8. Kyiv, 544 p.; pp. 8–20. [in Ukrainian].

Iakym maie buty suchasnyi pidruchnyk i yak proponuiut zminyty ekspertyzu [What a modern textbook should be and how it is proposed to change the examination]. Available at: https://nus.org.ua/articles/yakym-maye-buty-suchasnyj-pidruchnyk-i-yak-proponuyut-zminyty-ekspertyzu/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-01

Номер

Розділ

Статті