ПЕДАГОГІЧНА БІОГРАФІСТИКА ЯК НАПРЯМ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ ТА КОМПАРАТИВІСТИКИ (КІНЕЦЬ ХХ – ПЕРША ЧВЕРТЬ ХХІ ст.)
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.296634Ключові слова:
педагогічна біографістика; педагогічна компаративістика; педагогічна персоналія; педагогічна історіографія; педагогічне джерелознавство; зарубіжна персоналія; історико-педагогічна наука; порівняльна педагогікаАнотація
У статті висвітлено методологічні засади вивчення педагогічних персоналій зарубіжжя в українській педагогічній науці, яка у добу незалежності розвивається за умов не тільки активного пошуку нових інноваційних моделей освіти, активізації процесу нагромадження історико-педагогічних знань, а й вивчення всього комплексу проблем, пов’язаних із педагогічною біографістикою як окремим напрямом вітчизняної педагогічної науки. Схарактеризовано теоретико-методологічні засади, що окреслюють поняттєво-категорійний апарат педагогічної компаративістики, зроблено висновок про потребу вивчення персоніфікованого напряму української педагогічної компаративістики як складника педагогічної біографістики.
Посилання
Berezivska, L.D. & Derevyanko, T.M. (2020). Elektronnyi resurs “Vydatni pedahohy Ukrainy ta svitu” y onlain-proiekt “My stoimo na plechakh nashykh poperednykiv: Vydatni pedahohy-yuviliary” [Electronic resource “Outstanding teachers of Ukraine and the world” and online project “We stand on the shoulders of our predecessors: Outstanding teachers-jubilarians”]. Bulletin of the National Academy of Sciences of Ukraine. Kyiv, No. 1. Available at: http://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/54/83 [in Ukrainian].
Binytska, K.M. (2013). Pedahohichna istoriohrafiia – suchasnyi stan napriamu istoryko-pedahohichnykh doslidzhen [Pedagogical historiography is the current state of the direction of historical and pedagogical research]. Pedagogical discourse: collection of scientific works. Khmelnytskyi. No. 15. рр. 58–62. [in Ukrainian].
Dichek, N.P. (2001). Biohrafichnyi metod yak instrument doslidzhennia vitchyznianoi istorii pedahohiky [The biographical method as a tool for researching the national history of pedagogy]. The way of education. No. 4. рр. 15–19. [in Ukrainian].
Kulyk, I.O. (2010). Pedahohichna istoriohrafiia – novatsiinyi napriamok istoryko-pedahohichnykh doslidzhen [Pedagogical historiography – an innovative direction of historical and pedagogical research]. Herald of the Chernihiv National ped. University named after T.G. Shevchenko. Pedagogical sciences. No. 79. рр. 172–174. [in Ukrainian].
Rozman, I. & Savchuk, B. (2021). Poniattia “pedahohichna personalistyka” kriz pryzmu naukovo-definityvnoho dyskursu [The concept of “pedagogical personalistics” through the prism of scientific and definitive discourse]. A new pedagogical thought. No. 1 (105). рр. 3–7. [in Ukrainian].
Rozman, I.I. (2020). Ukrainska pedahohichna biohrafistyka (druha polovyna XX – pochatok XXI stolittia) [Ukrainian pedagogical biography (second half of the 20th – beginning of the 21st century)]. Monograph. Uzhhorod, 618 p. [in Ukrainian].
Sukhomlynska, O.V. (2003). Personaliia v istoryko-pedahohichnomu dyskursi [Personnel in historical and pedagogical discourse]. Historical-pedagogical process: new approaches to common problems. Kyiv. рр. 36–46. [in Ukrainian].
Bevort, А. & Prigent, А. Approches comparatives en éducation. Les recherches comparatives internationales en éducation. Quelques considérations méthodologiques [Comparative approaches in education. International comparative research in education. Some methodological considerations]. Sevres International Education Review. No. 1. pp. 1–10. [in French].
Cowen, R., Kazamias, M. (Eds.). (2009). International Handbook of Comparative Education. London, New York. 1371 p. [in English].
Fabr, M. (2003). La pédagogie. Une théorie orientée vers la transformation de la pratique [Pedagogy. A theory oriented towards the transformation of practice]. Educator. No. 3. pp. 17–20. Available at: https://journals.openedition.org/ree/8818?lang=en [in French].
Kazamias, А.М. (2009). Forgotten Men, Forgotten Themes: The Historical-philosophicalcultural and Liberal Humanist Motif in Comparative Education. International Handbook of Comparative Education. (Eds.) Cowen R., Kazamias M. London, New York. pp. 37–58. [in English].
The Noblest Pedagogues іn History. Available at: https://onlineclassmentor.com/blog/the-noblest-pedagogues-in-history [in English].
Vellas, Е. (2017, April 3). A History of Pedagogy. Pedagogical culture. Available at: https://lepole.education/en/post/pedagogical-culture/history-of-pedagogy. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.