ПЕДАГОГІЧНА БІОГРАФІСТИКА ЯК НАПРЯМ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ ТА КОМПАРАТИВІСТИКИ (КІНЕЦЬ ХХ – ПЕРША ЧВЕРТЬ ХХІ ст.)

Автор(и)

  • Галина Білавич
  • Неоніла Кривцун

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.296634

Ключові слова:

педагогічна біографістика; педагогічна компаративістика; педагогічна персоналія; педагогічна історіографія; педагогічне джерелознавство; зарубіжна персоналія; історико-педагогічна наука; порівняльна педагогіка

Анотація

У статті висвітлено методологічні засади вивчення педагогічних персоналій зарубіжжя в українській педагогічній науці, яка у добу незалежності розвивається за умов не тільки активного пошуку нових інноваційних моделей освіти, активізації процесу нагромадження історико-педагогічних знань, а й вивчення всього комплексу проблем, пов’язаних із педагогічною біографістикою як окремим напрямом вітчизняної педагогічної науки. Схарактеризовано теоретико-методологічні засади, що окреслюють поняттєво-категорійний апарат педагогічної компаративістики, зроблено висновок про потребу вивчення персоніфікованого напряму української педагогічної компаративістики як складника педагогічної біографістики.

Біографії авторів

Галина Білавич

доктор педагогічних наук, професор кафедри початкової освіти Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Неоніла Кривцун

аспірант кафедри педагогіки та освітнього менеджменту імені Богдана Ступарика Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Посилання

Berezivska, L.D. & Derevyanko, T.M. (2020). Elektronnyi resurs “Vydatni pedahohy Ukrainy ta svitu” y onlain-proiekt “My stoimo na plechakh nashykh poperednykiv: Vydatni pedahohy-yuviliary” [Electronic resource “Outstanding teachers of Ukraine and the world” and online project “We stand on the shoulders of our predecessors: Outstanding teachers-jubilarians”]. Bulletin of the National Academy of Sciences of Ukraine. Kyiv, No. 1. Available at: http://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/54/83 [in Ukrainian].

Binytska, K.M. (2013). Pedahohichna istoriohrafiia – suchasnyi stan napriamu istoryko-pedahohichnykh doslidzhen [Pedagogical historiography is the current state of the direction of historical and pedagogical research]. Pedagogical discourse: collection of scientific works. Khmelnytskyi. No. 15. рр. 58–62. [in Ukrainian].

Dichek, N.P. (2001). Biohrafichnyi metod yak instrument doslidzhennia vitchyznianoi istorii pedahohiky [The biographical method as a tool for researching the national history of pedagogy]. The way of education. No. 4. рр. 15–19. [in Ukrainian].

Kulyk, I.O. (2010). Pedahohichna istoriohrafiia – novatsiinyi napriamok istoryko-pedahohichnykh doslidzhen [Pedagogical historiography – an innovative direction of historical and pedagogical research]. Herald of the Chernihiv National ped. University named after T.G. Shevchenko. Pedagogical sciences. No. 79. рр. 172–174. [in Ukrainian].

Rozman, I. & Savchuk, B. (2021). Poniattia “pedahohichna personalistyka” kriz pryzmu naukovo-definityvnoho dyskursu [The concept of “pedagogical personalistics” through the prism of scientific and definitive discourse]. A new pedagogical thought. No. 1 (105). рр. 3–7. [in Ukrainian].

Rozman, I.I. (2020). Ukrainska pedahohichna biohrafistyka (druha polovyna XX – pochatok XXI stolittia) [Ukrainian pedagogical biography (second half of the 20th – beginning of the 21st century)]. Monograph. Uzhhorod, 618 p. [in Ukrainian].

Sukhomlynska, O.V. (2003). Personaliia v istoryko-pedahohichnomu dyskursi [Personnel in historical and pedagogical discourse]. Historical-pedagogical process: new approaches to common problems. Kyiv. рр. 36–46. [in Ukrainian].

Bevort, А. & Prigent, А. Approches comparatives en éducation. Les recherches comparatives internationales en éducation. Quelques considérations méthodologiques [Comparative approaches in education. International comparative research in education. Some methodological considerations]. Sevres International Education Review. No. 1. pp. 1–10. [in French].

Cowen, R., Kazamias, M. (Eds.). (2009). International Handbook of Comparative Education. London, New York. 1371 p. [in English].

Fabr, M. (2003). La pédagogie. Une théorie orientée vers la transformation de la pratique [Pedagogy. A theory oriented towards the transformation of practice]. Educator. No. 3. pp. 17–20. Available at: https://journals.openedition.org/ree/8818?lang=en [in French].

Kazamias, А.М. (2009). Forgotten Men, Forgotten Themes: The Historical-philosophicalcultural and Liberal Humanist Motif in Comparative Education. International Handbook of Comparative Education. (Eds.) Cowen R., Kazamias M. London, New York. pp. 37–58. [in English].

The Noblest Pedagogues іn History. Available at: https://onlineclassmentor.com/blog/the-noblest-pedagogues-in-history [in English].

Vellas, Е. (2017, April 3). A History of Pedagogy. Pedagogical culture. Available at: https://lepole.education/en/post/pedagogical-culture/history-of-pedagogy. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-01

Номер

Розділ

Статті