РОЗВИТОК ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ

Автор(и)

  • Андрій Ковальчук

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.296992

Ключові слова:

цифрова трансформація освіти; цифровізація; розвиток цифрової компетентності; педагог професійного навчання; цифрова компетентність

Анотація

У статті розглянуто проблему цифровізація фахової підготовки майбутніх педагогів професійного навчання. Проаналізовано теоретичні праці науковців та вітчизняні й зарубіжні нормативні документи щодо змісту і цифрової компетентності педагога. Визначено, що розвиток цифрової компетентності майбутнього педагога професійного навчання – це систематичний та поетапний процес набуття й удосконалення знань, умінь і навичок, повʼязаних з ефективним використанням цифрових технологій у професійній освіті. Цей процес включає в себе оволодіння основами цифрової грамотності, уміння використовувати різноманітні цифрові інструменти та ресурси, а також здатність інтегрувати цифрові технології в навчальні практики та професійний розвиток.

Біографія автора

Андрій Ковальчук

аспірант кафедри професійної освіти та технологій сільськогосподарського виробництва Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка

Посилання

Hrynko, V. (2019). Vykorystannia tsyfrovykh tekhnolohii dlia formuvannia u maibutnikh uchyteliv umin ХХІ stolittia [Professional self-realization and competence of students as a pedagogical problem]. Youth & market. No. 5. pp. 56–62. [in Ukrainian].

Kovalchuk, A.V. (2023). Protsesy tsyfrovoi transformatsii u vyshchii osviti v umovakh hlobalnykh vyklykiv [Processes of digital transformation in higher education in the conditions of global challenges]. Tsyfrova transformatsiia ta dydzhytal tekhnolohii dlia staloho rozvytku vsikh haluzei suchasnoi osvity, nauky i praktyky: materialy mizhnar. nauk.-prakt. konf., 26 sichnia 2023 r. – Digital transformation and digital technology for the sustainable development of all branches of modern education, science and practice: Proceedings of the International science and practice conference, January 26, 2023. Vol. 2. pp. 82–85. Lomzha, Polshcha. [in Ukrainian].

Kovalchuk, V.I. (2020). Osoblyvosti pidhotovky maibutnikh pedahohiv profesiinoho navchannia v umovakh tsyfrovizatsii osvity [Peculiarities of training future teachers of vocational training in conditions of digitalization of education]. Aktualni problemy sotsialnoi roboty: dosvid i perspektyvy: materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Kamianets-Podilskyi, 28 kvitnia 2020 roku) – Actual problems of social work: experience and prospects: Proceedings of the All-Ukrainian scientific and practical conference (Kamyanets-Podilskiy, April 28, 2020). pp. 45–48. [in Ukrainian].

Kovalchuk, V.I. (2020). Problemy tsyfrovizatsii fakhovoi pidhotovky v zakladakh profesiinoi osvity [Problems of digitization of professional training in vocational education institutions]. Aktualni problemy tekhnolohichnoi i profesiinoi osvity: materialy II Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 14 travnia 2020 r. – Actual problems of technological and professional education: Proceedings of the II International Scientific and Practical Conference, May 14, 2020. Hlukhiv. pp. 40–43. [in Ukrainian].

Kovalchuk, V.I. (2020). Rol pedahoha v umovakh tsyfrovizatsii [The role of the teacher in the conditions of digitalization]. Materialy I Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii “Innovatsiini rishennia v suchasnii nautsi, osviti ta praktytsi” (17–18 lystopada 2020 roku). – Proceedings of the 1st International Scientific and Practical Internet Conference “Innovative Solutions in Modern Science, Education and Practice” (November 17–18, 2020). pp. 13–15. [in Ukrainian].

Kontseptsiia tsyfrovoi transformatsii osvity i nauky na period do 2026 roku [Concept of digital transformation of education and science for the period until 2026]. (2021). Available at: https://cutt.ly/8YUZk1f [in Ukrainian].

Morze, N.V., Bazeliuk, O.V., Vorotnikova, I.P., Dementiievska, N.P., Zakhar, O.H., Nanaieva, T.V., Pasichnyk, O.V. & Chernikova, L.A. (2019). Opys tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnoho pratsivnyka [Description of the digital competence of the pedagogical worker]. pp. 1–53. DOI: 10.28925/2414-0325.2019s39 [in Ukrainian].

Standart vyshchoi osvity Ukrainy pershyi (bakalavrskyi) riven, haluz znan 01 – “Osvita / Pedahohika”, spetsialnist 015 – “Profesiina osvita (za spetsializatsiiamy)” [Standard of higher education of Ukraine first (bachelor) level, field of knowledge 01 – “Education / Pedagogy”, specialty 015 – “Professional education (by specializations)”]. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/015-Profosvita-bakalavr.pdf [in Ukrainian].

Tsyfrova transformatsiia osvity i nauky [Digital transformation of education and science]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/tag/cifrova-transformaciya-osvitita-nauki [in Ukrainian].

ANNEX to the Proposal for a Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning. Available at: https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/annex-recommendation-key-competences-lifelong-learning.pdf [in English].

Kovalchuk, V.I. & Sheludko, I.V. (2019). Implementation of digital technologies in training the vocational education pedagogues as a modern strategy for modernization of professional education. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Biologiae Pertinentia. No. 9. рp. 122–138. DOI: 10.24917/20837276.9.13 [in English].

Kovalchuk, V.I., Maslich, S.V., Movchan, L.G., Lytvynova, S.H. & Kuzminska, O.H. (2022). Digital transformation of vocational schools: Problem analysis. CEUR Workshop Proceedings. 3085, pр. 107–123 [in English].

Malykhin, O., Aristova, N., Kovalchuk, V., Opaliuk, Т. & Yarmolchuk, T. (2020). Higher school teachersʼ digital competence: strategies for self-assessment and improvement. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION: Proceedings of the International Scientific Conference. Volume IІ. Higher Education. May 22th – 23th. pp. 41–51. [in English].

Bykova, T., Ivashchenko, M., Kassim, D. & Kovalchuk, V. (2020). Blended learning in the context of digitalization. Available at: http://ceur-ws.org/Vol-2879/paper12.pdf [in English].

UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000156210 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-01

Номер

Розділ

Статті