РОЗВИТОК ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.296992Ключові слова:
цифрова трансформація освіти; цифровізація; розвиток цифрової компетентності; педагог професійного навчання; цифрова компетентністьАнотація
У статті розглянуто проблему цифровізація фахової підготовки майбутніх педагогів професійного навчання. Проаналізовано теоретичні праці науковців та вітчизняні й зарубіжні нормативні документи щодо змісту і цифрової компетентності педагога. Визначено, що розвиток цифрової компетентності майбутнього педагога професійного навчання – це систематичний та поетапний процес набуття й удосконалення знань, умінь і навичок, повʼязаних з ефективним використанням цифрових технологій у професійній освіті. Цей процес включає в себе оволодіння основами цифрової грамотності, уміння використовувати різноманітні цифрові інструменти та ресурси, а також здатність інтегрувати цифрові технології в навчальні практики та професійний розвиток.
Посилання
Hrynko, V. (2019). Vykorystannia tsyfrovykh tekhnolohii dlia formuvannia u maibutnikh uchyteliv umin ХХІ stolittia [Professional self-realization and competence of students as a pedagogical problem]. Youth & market. No. 5. pp. 56–62. [in Ukrainian].
Kovalchuk, A.V. (2023). Protsesy tsyfrovoi transformatsii u vyshchii osviti v umovakh hlobalnykh vyklykiv [Processes of digital transformation in higher education in the conditions of global challenges]. Tsyfrova transformatsiia ta dydzhytal tekhnolohii dlia staloho rozvytku vsikh haluzei suchasnoi osvity, nauky i praktyky: materialy mizhnar. nauk.-prakt. konf., 26 sichnia 2023 r. – Digital transformation and digital technology for the sustainable development of all branches of modern education, science and practice: Proceedings of the International science and practice conference, January 26, 2023. Vol. 2. pp. 82–85. Lomzha, Polshcha. [in Ukrainian].
Kovalchuk, V.I. (2020). Osoblyvosti pidhotovky maibutnikh pedahohiv profesiinoho navchannia v umovakh tsyfrovizatsii osvity [Peculiarities of training future teachers of vocational training in conditions of digitalization of education]. Aktualni problemy sotsialnoi roboty: dosvid i perspektyvy: materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Kamianets-Podilskyi, 28 kvitnia 2020 roku) – Actual problems of social work: experience and prospects: Proceedings of the All-Ukrainian scientific and practical conference (Kamyanets-Podilskiy, April 28, 2020). pp. 45–48. [in Ukrainian].
Kovalchuk, V.I. (2020). Problemy tsyfrovizatsii fakhovoi pidhotovky v zakladakh profesiinoi osvity [Problems of digitization of professional training in vocational education institutions]. Aktualni problemy tekhnolohichnoi i profesiinoi osvity: materialy II Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 14 travnia 2020 r. – Actual problems of technological and professional education: Proceedings of the II International Scientific and Practical Conference, May 14, 2020. Hlukhiv. pp. 40–43. [in Ukrainian].
Kovalchuk, V.I. (2020). Rol pedahoha v umovakh tsyfrovizatsii [The role of the teacher in the conditions of digitalization]. Materialy I Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii “Innovatsiini rishennia v suchasnii nautsi, osviti ta praktytsi” (17–18 lystopada 2020 roku). – Proceedings of the 1st International Scientific and Practical Internet Conference “Innovative Solutions in Modern Science, Education and Practice” (November 17–18, 2020). pp. 13–15. [in Ukrainian].
Kontseptsiia tsyfrovoi transformatsii osvity i nauky na period do 2026 roku [Concept of digital transformation of education and science for the period until 2026]. (2021). Available at: https://cutt.ly/8YUZk1f [in Ukrainian].
Morze, N.V., Bazeliuk, O.V., Vorotnikova, I.P., Dementiievska, N.P., Zakhar, O.H., Nanaieva, T.V., Pasichnyk, O.V. & Chernikova, L.A. (2019). Opys tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnoho pratsivnyka [Description of the digital competence of the pedagogical worker]. pp. 1–53. DOI: 10.28925/2414-0325.2019s39 [in Ukrainian].
Standart vyshchoi osvity Ukrainy pershyi (bakalavrskyi) riven, haluz znan 01 – “Osvita / Pedahohika”, spetsialnist 015 – “Profesiina osvita (za spetsializatsiiamy)” [Standard of higher education of Ukraine first (bachelor) level, field of knowledge 01 – “Education / Pedagogy”, specialty 015 – “Professional education (by specializations)”]. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/015-Profosvita-bakalavr.pdf [in Ukrainian].
Tsyfrova transformatsiia osvity i nauky [Digital transformation of education and science]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/tag/cifrova-transformaciya-osvitita-nauki [in Ukrainian].
ANNEX to the Proposal for a Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning. Available at: https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/annex-recommendation-key-competences-lifelong-learning.pdf [in English].
Kovalchuk, V.I. & Sheludko, I.V. (2019). Implementation of digital technologies in training the vocational education pedagogues as a modern strategy for modernization of professional education. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Biologiae Pertinentia. No. 9. рp. 122–138. DOI: 10.24917/20837276.9.13 [in English].
Kovalchuk, V.I., Maslich, S.V., Movchan, L.G., Lytvynova, S.H. & Kuzminska, O.H. (2022). Digital transformation of vocational schools: Problem analysis. CEUR Workshop Proceedings. 3085, pр. 107–123 [in English].
Malykhin, O., Aristova, N., Kovalchuk, V., Opaliuk, Т. & Yarmolchuk, T. (2020). Higher school teachersʼ digital competence: strategies for self-assessment and improvement. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION: Proceedings of the International Scientific Conference. Volume IІ. Higher Education. May 22th – 23th. pp. 41–51. [in English].
Bykova, T., Ivashchenko, M., Kassim, D. & Kovalchuk, V. (2020). Blended learning in the context of digitalization. Available at: http://ceur-ws.org/Vol-2879/paper12.pdf [in English].
UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000156210 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.