ОПТИМІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ ЗАСОБАМИ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.297530

Ключові слова:

штучний інтелект; освітній процес; вища школа; машинне навчання; глибоке навчання; нейронні мережі

Анотація

У статті розглянуто актуальну проблему оптимізації освітнього процесу закладів вищої освіти України засобами штучного інтелекту. Представлено законодавчу базу України щодо розвитку й імплементації штучного інтелекту в усі сфери, зокрема у сферу освіти. Схарактеризовано та узагальнено звʼязок основних методів штучного інтелекту та популярних технологій ШІ: класичний ШІ, машинне навчання (контрольоване навчання, неконтрольоване навчання, навчання з підкріпленням), штучні нейронні мережі, глибоке навчання. Визначено, що використання ШІ у вищій освіті здійснюється за трьома напрямами: інституційним, підтримки студентів, методичним.

Зроблено висновок, що штучний інтелект швидко зростає в секторі освіти, чим обумовлена його здатністю трансформувати багато аспектів процесів викладання та навчання. Окреслено перспективи подальших досліджень, що полягають у вивченні етичних проблем у використанні ШІ в освіті.

Біографії авторів

Світлана Доценко

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри технологій дистанційного навчання та цифрової дидактики в дошкільній освіті Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди

Тетяна Собченко

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри освітології та інноваційної педагогіки Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди

Посилання

Hromova, I.I., Martyniuk, N.V. & Shevchenko, O.V. (2020). Systema pidhotovky maibutnikh vchyteliv do vykorystannia tekhnolohii shtuchnoho intelektu [The system for the preparation of the maibutniksh vchyteliv for the development of the rigid intellect]. Information technologies in education. Vоl. 39. pp. 19–33. [in Ukrainian].

Dorozhnia karta z rehuliuvannia shtuchnoho intelektu v Ukraini [Roadmap for the regulation of artificial intelligence in Ukraine]. Available at: https://cms.thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/page/community/docs/%D0%94%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B6%D0%BD%D1%8F_%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B0_%D0%B7_%D1%80%D0%B5%D0%B3%D1%83%D0%BB%D1%8E%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F_%D0%A8%D0%86_%D0%B2_%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%96_compressed.pdf [in Ukrainian].

Kabinet Ministriv Ukrainy. Rozporiadzhennia vid 2 hrudnia 2020 r. № 1556-r “Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku shtuchnoho intelektu v Ukraini” [On Approval of the Concept of Artificial Intelligence Development in Ukraine]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Kartashova, L.A. & Boichenko, O.A. (2019). Shtuchnyi intelekt v osviti: aktualnist pidhotovky pedahohiv u tsomu napriami [Artificial intelligence in education: the relevance of teacher training in this area]. Proceedings of the XIV International Scientific. Conf. “Modern Achievements in Science and Education” (September 26 – October 3, 2019, Netanya, Israel). Khmelnytskyi, pp. 138–141. [in Ukrainian].

Kim, A., Alieksieieva, H. & Khomenko,V. et al. (2023). Intehratsiia shtuchnoho intelektu v protses onlain-navchannia [Integration of artificial intelligence into the online learning process]. Youth and market. Vol. 10 (218), pp. 32–37. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.292867 [in Ukrainian].

Kolomiiets, A.M. & Kushnir, O.I. (2023). Vykorystannia shtuchnoho intelektu v osvitnii ta naukovii diialnosti: mozhlyvosti ta vyklyky [The use of artificial intelligence in educational and scientific activities: opportunities and challenges]. Methodological problems of introducing digital technologies and innovative teaching methods. Vol. 70. pp. 45–57. [in Ukrainian].

Natsionalna stratehiia rozvytku shtuchnoho intelektu v Ukraini 2021–2030 (2021). [National Strategy for the Development of Artificial Intelligence in Ukraine 2021–2030]. Kyiv. Available at: https://wp.oecd.ai/app/uploads/2021/12/Ukraine_National_Strategy_for_Development_of_Artificial_Intelligence_in_Ukraine_2021-2030.pdf [in Ukrainian].

Peven, K., Khmil, N. & Makohonchuk, N. (2023). Vplyv shtuchnoho intelektu na zminu tradytsiinykh modelei navchannia ta vykladannia: analiz tekhnolohii dlia zabezpechennia efektyvnosti indyvidualnoi osvity [The Impact of Artificial Intelligence on Changing Traditional Models of Learning and Teaching: An Analysis of Technologies to Ensure the Effectiveness of Individualized Education]. Prospects and innovations in science. Vol. 11 (29). pp. 306–316. Available at: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/5496 [in Ukrainian].

Prohrama velykoi transformatsii “Osvita 4.0: ukrainskyi svitanok” (2022). [The program of the great transformation “Education 4.0: Ukrainian Dawn”]. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2022/12/10/Osvita-4.0.ukrayinskyy.svitanok.pdf [in Ukrainian].

Sobchenko, T. & Zhelizniak, O. (2023). Praktychne vykorystannia tsyfrovykh servisiv v osvitnomu protsesi zakladiv vyshchoi pedahohichnoi osvity yak pedahohichna problema [Practical use of digital services in the educational process of higher pedagogical education institutions as a pedagogical problem]. Socio-economic relations in the digital society. Vol. 3 (49). pp. 63–75. DOI:10.55643/ser.3.49.2023.501 [in Ukrainian].

Stoika, O.Ia. (2023). Osoblyvosti tsyfrovoi transformatsii profesiinoi pidhotovky vchyteliv v Ukraini [Features of digital transformation of professional teacher training in Ukraine]. Pedagogical sciences. Vol. 102. pp. 54–61. [in Ukrainian].

Chepil, T.V. (2019). Vykorystannia tekhnolohii shtuchnoho intelektu v osvitnomu protsesi pidhotovky maibutnikh uchyteliv [The use of artificial intelligence technologies in the educational process of future teachersʼ training]. Scientific Notes of the National University of Ostroh Academy. Series “Pedagogical Sciences”. Vol. 25. pp. 128–133. [in Ukrainian].

Tsyfrovyi proiekt “Mriia” [Digital project “Mriya”]. Available at: https://interfax.com.ua/news/telecom/932412.html [in Ukrainian].

Shtuchnyi intelekt v osvitnikh haluziakh (movno-literaturna ta matematychna osvitni haluzi) (2023). [Artificial intelligence in educational fields (linguistic, literary and mathematical educational fields)]. Study guide for applicants of the first (bachelorʼs), second (masterʼs) levels of higher education, research and teaching staff of higher education institutions and teaching staff of secondary education institutions. Compiled by T.M. Sobchenko, S.O. Dotsenko, A.V. Boyarska-Khomenko. Kharkiv: H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Part 1. 76 p. Available at: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/13588 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-31

Номер

Розділ

Статті