СПЕЦИФІКА СТРУКТУРНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ МУЗИЧНИХ ТВОРІВ КАЛЕНДАРНО-ОБРЯДОВИХ ПІСЕНЬ ЗИМОВОГО ЦИКЛУ В СВІТЛІ АНТИЧНОЇ МУЗИКОЛОГІЇ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.298347Ключові слова:
коляди; тетрахорди; піфагорійські стихії; індоєвропейський музичний ідіом; етичні ладиАнотація
У статті висвітлено специфіку структурних особливостей музичних творів календарно-обрядових пісень зимового циклу. Зʼясовано, що в стародавніх колядах прослідковуються певні структурні закономірності за “Досконалою незміною піфагорійською системою звукоряду”, які показані висхідними тетрахордами і консонансами, що відповідають стихіям води, землі, повітря, вогню. Зокрема, виявлено переплетення низхідних діатонічних етичних ладів з висхідними, що виражають піфагорійські стихії. Розкрито поняття піфагорійської тетрактиди стосовно стародавніх українських колядок.
Посилання
Hrinchenko, B. (1922). Istoriya ukrayinskoyi muzyky [History of Ukrainian music]. Kyiv, 294 p. [in Ukrainian].
Drahomanov, M. (1991). Vybrane. Miy zadum zlozhyty ocherk istoriyi tsyvilizatsiyi na Ukrayini [Selected. My plan is to write an outline of the history of civilization in Ukraine]. Kyiv, 688 p. [in Ukrainian].
Ivanytskyi, A. (2009). Istorychnyy syntaksys folkloru: Problemy pokhodzhennya, khronolohizatsiyi ta dekoduvannya narodnoyi muzyky [Historical syntax of folklore: Problems of origin, chronology and decoding of folk music]. Vinnytsya, 404 p. [in Ukrainian].
Kolessa, F. (1970). Rytmika ukrayinskykh narodnykh pisen [The rhythm of Ukrainian folk songs]. Musicological works. Kyiv, pp. 19–23. [in Ukrainian].
Kolyady: pisni z notamy na Rizdvo Khrystove [Carols: songs with notes for Christmas]. (Ed.). V.M. Stasyn. Zhovkva, 1925. 141 p. [in Ukrainian].
Kolyadky [Christmas carols]. (Ed.). I.V. Koval. Lviv, 1990. 63 p. [in Ukrainian].
Nazarov, N. (2015). Indoyevropeyske pokhodzhennya formul ukrayinskoho folkloru: suchasna interpretatsiya sposterezhen O.O. Potebni [Indo-European origin of formulas of Ukrainian folklore: modern interpretation of O.O. Potebnyʼs observations]. Linguistics. No. 6. pp. 66–71. [in Ukrainian].
Nazarov, N. (2021). Indoyevropeyskyi muzychnyi idiom ta etnohenez indoyevropeytsiv [Indo-European musical idiom and ethnogenesis of Indo-Europeans]. Folia Philologica-Folia Philologica, No. 2, pp. 42–60. [in Ukrainian].
Nazarov, N. (2022). Indoyevropeyska poetyka ta arkheolohiya [Indo-European poetics and archaeology]. Bulletin of Taras Shevchenko Kyiv National University. Literary studies. Linguistics. Folkloristics, Vol. 1 (31). pp. 43–50. [in Ukrainian].
Potseluyko, A. (2023). Arkhayichni indoyevropeyski elementy muzychnykh form ukrayinskykh narodnykh kalendarno-obryadovykh pisen [Archaic Indo-European elements of musical forms of Ukrainian folk calendar-ritual songs]. Studies, Fine Art and Culture. No 3. pp. 93–99. [in Ukrainian].
Chailly, J. (1956). Le mythe des modes grecs. Acta musicologica, No. 28. pp. 146–147. [in English].
Lüko, G. (1964). Zur Frage der Musikkultur in der slawischen Urzeit. Studia Slavica Academiae Scientiarum Hungaricae, No. 3–4. pp. 237–289. [in English].
Lyle, E. (2004). Wich Triad? A Critique and Development of Dumezilʼs Tripartite Structure. Journal of the history of religions, No. 1. pp. 5–11.[in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.