СПЕЦИФІКА СТРУКТУРНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ МУЗИЧНИХ ТВОРІВ КАЛЕНДАРНО-ОБРЯДОВИХ ПІСЕНЬ ЗИМОВОГО ЦИКЛУ В СВІТЛІ АНТИЧНОЇ МУЗИКОЛОГІЇ

Автор(и)

  • Андрій Поцелуйко

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.298347

Ключові слова:

коляди; тетрахорди; піфагорійські стихії; індоєвропейський музичний ідіом; етичні лади

Анотація

У статті висвітлено специфіку структурних особливостей музичних творів календарно-обрядових пісень зимового циклу. Зʼясовано, що в стародавніх колядах прослідковуються певні структурні закономірності за “Досконалою незміною піфагорійською системою звукоряду”, які показані висхідними тетрахордами і консонансами, що відповідають стихіям води, землі, повітря, вогню. Зокрема, виявлено переплетення низхідних діатонічних етичних ладів з висхідними, що виражають піфагорійські стихії. Розкрито поняття піфагорійської тетрактиди стосовно стародавніх українських колядок.

Біографія автора

Андрій Поцелуйко

кандидат філософських наук, доцент кафедри філософії Національного університету “Львівська політехніка”

Посилання

Hrinchenko, B. (1922). Istoriya ukrayinskoyi muzyky [History of Ukrainian music]. Kyiv, 294 p. [in Ukrainian].

Drahomanov, M. (1991). Vybrane. Miy zadum zlozhyty ocherk istoriyi tsyvilizatsiyi na Ukrayini [Selected. My plan is to write an outline of the history of civilization in Ukraine]. Kyiv, 688 p. [in Ukrainian].

Ivanytskyi, A. (2009). Istorychnyy syntaksys folkloru: Problemy pokhodzhennya, khronolohizatsiyi ta dekoduvannya narodnoyi muzyky [Historical syntax of folklore: Problems of origin, chronology and decoding of folk music]. Vinnytsya, 404 p. [in Ukrainian].

Kolessa, F. (1970). Rytmika ukrayinskykh narodnykh pisen [The rhythm of Ukrainian folk songs]. Musicological works. Kyiv, pp. 19–23. [in Ukrainian].

Kolyady: pisni z notamy na Rizdvo Khrystove [Carols: songs with notes for Christmas]. (Ed.). V.M. Stasyn. Zhovkva, 1925. 141 p. [in Ukrainian].

Kolyadky [Christmas carols]. (Ed.). I.V. Koval. Lviv, 1990. 63 p. [in Ukrainian].

Nazarov, N. (2015). Indoyevropeyske pokhodzhennya formul ukrayinskoho folkloru: suchasna interpretatsiya sposterezhen O.O. Potebni [Indo-European origin of formulas of Ukrainian folklore: modern interpretation of O.O. Potebnyʼs observations]. Linguistics. No. 6. pp. 66–71. [in Ukrainian].

Nazarov, N. (2021). Indoyevropeyskyi muzychnyi idiom ta etnohenez indoyevropeytsiv [Indo-European musical idiom and ethnogenesis of Indo-Europeans]. Folia Philologica-Folia Philologica, No. 2, pp. 42–60. [in Ukrainian].

Nazarov, N. (2022). Indoyevropeyska poetyka ta arkheolohiya [Indo-European poetics and archaeology]. Bulletin of Taras Shevchenko Kyiv National University. Literary studies. Linguistics. Folkloristics, Vol. 1 (31). pp. 43–50. [in Ukrainian].

Potseluyko, A. (2023). Arkhayichni indoyevropeyski elementy muzychnykh form ukrayinskykh narodnykh kalendarno-obryadovykh pisen [Archaic Indo-European elements of musical forms of Ukrainian folk calendar-ritual songs]. Studies, Fine Art and Culture. No 3. pp. 93–99. [in Ukrainian].

Chailly, J. (1956). Le mythe des modes grecs. Acta musicologica, No. 28. pp. 146–147. [in English].

Lüko, G. (1964). Zur Frage der Musikkultur in der slawischen Urzeit. Studia Slavica Academiae Scientiarum Hungaricae, No. 3–4. pp. 237–289. [in English].

Lyle, E. (2004). Wich Triad? A Critique and Development of Dumezilʼs Tripartite Structure. Journal of the history of religions, No. 1. pp. 5–11.[in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-31

Номер

Розділ

Статті