МОРАЛЬНІ ЦІННОСТІ ЯК ВІДОБРАЖЕННЯ КУЛЬТУРИ ПІЗНАННЯ І ДОСВІДУ ОСОБИСТОСТІ: ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.298577Ключові слова:
мораль; моральні цінності; освітнє середовище; духовний розвиток; моральність; розвиток особистості; моральне вихованняАнотація
У статті обгрунтовано моральні цінності особистості як відображення культури її власного пізнання, ціннісного досвіду, прийняття моральних рішень, самовизначення та самоактуалізації. Визначено, що в структурі моральних цінностей найважливішим компонентом є моральне сумління, моральна самосвідомість і самооцінка, моральне переконання, моральне переживання. Виявлено, що ефективне спонукання, заохочення й педагогічно тактовне керівництво до самостійної розумової діяльності, до глибоких емоційно-моральних вчинків молоді є найважливішим цільовим аспектом у стратегії морального виховання.
Посилання
Bekh, I.D. (2012). Osobystist u prostori dukhovnoho rozvytku [Personality in the space of spiritual development: education. manual]. Kyiv, 256 p. [in Ukrainian].
Vaherych, N.S. & Tovkanets, H.V. (2018). Moralne vykhovannia yak chynnyk humanizatsii sotsialnykh vidnosyn [Moral education as a factor of humanization of social relations]. Science of the future: a collection of scientific works of students, graduate students and young scientists / editor-in-chief. V.V. Hoblyk, I.I. Almashii. Mukachevo, Issue 1 (1). pp. 60–68. [in Ukrainian].
Kalyta, N., Pantiuk, M. & Sadova, I. (2021). Dukhovnyi rozvytok osobystosti: istoryko-pedahohichnyi aspekt [Spiritual development of personality: historical and pedagogical aspect]. Youth and the market. No. 2 (188). pp. 27–41. [in Ukrainian].
Palamar, S.P. & Bulana, L.V. (2018). Formuvannia moralnykh tsinnostei v molodshykh shkoliariv [Formation of moral values in younger schoolchildren]. A young scientist. No. 9 (61). pp. 419–422. [in Ukrainian].
Savchenko, O.Ya. (2004). Navchalno-vykhovne seredovyshche suchasnoi shkoly: dialoh z V.O. Sukhomlynskym [The educational environment of the modern school: a dialogue with V.O. Sukhomlynsky]. Scientific Bulletin of the Mykolaiv State. University named after V.O. Sukhomlynskyi. (Eds.). V.P. Andrushchenko, I.D. Bekh, A.M. Bohush and others. Issue 8. Mykolaiv, pp. 4–9. [in Ukrainian].
Sukhomlynska, O.V. (2006). Dukhovno-moralne vykhovannia ditei ta molodi: zahalni tendentsii y indyvidualnii poshuk [Spiritual and moral education of children and youth: general trends and individual search]. Kyiv, p. 13. [in Ukrainian].
Sukhomlynskyi, V.O. (1966). Moralni zapovidi dytynstva i yunosti [Moral precepts of childhood and youth]. Selected works. Vol. 4. Kyiv, 232 p. [in Ukrainian].
Sukhomlynskyi, V.O. (1977). Pedahohika sertsia [Pedagogy of the heart]. Selected works. Vol. 5. Kyiv, 219 p. [in Ukrainian].
Tovkanets, G.V. (2019). Dukhovno-moralne vykhovannia yak umova uspishnoi samorealizatsii osobystosti v sotsium [Spiritual and moral education as a condition for successful self-realization of an individual in society]. Scientific Bulletin of the Uzhgorod National University. Series “Pedagogy. Social work”. Issue 1 (44). pp. 179185. [in Ukrainian].
Tretiak, O.P. NUSh yak platforma formuvannia moralnykh tsinnostei u molodshykh shkoliariv [NUSH as a platform for the formation of moral values in younger schoolchildren]. Available at: https://conf.kubg.edu.ua/index.php/courses/ksdpounush/paper/viewFile/358/352. [in Ukrainian].
Filosofskii pidkhid do vyvchennia liudyny yak absoliutnoi tsinnosti [Philosophical approach to the study of a person as an absolute value]. Available at: https://ru.osvita.ua/vnz/reports/philosophy/12812. [in Ukrainian].
Tsinnisni oriientyry suchasnoi ukrainskoi shkoly [Value orientations of the modern Ukrainian school]. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/Serpneva%20conferentcia/2019. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.