FORMATION AND DEVELOPMENT OF STUDENTSʼ INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCE IN THE PROCESS OF LEARNING A FOREIGN LANGUAGE

Автор(и)

  • Maryna Kubai

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.298589

Ключові слова:

інформаційно-комунікативна компетентність; вивчення іноземної мови; інформаційні технології; засоби навчання; методи навчання

Анотація

У статті уточнено поняття “система дистанційного навчання”. Багато сказано на користь дистанційної освіти, і, мабуть, не менше про недоліки подібної форми навчання. Визначені основні переваги дистанційного навчання: воно має можливість гнучкого доступу до навчальних матеріалів у будь-який час і з будь-якого місця, орієнтація на технології навчання у співпраці, охоплює сукупність сучасних технологій, які забезпечують доставку інформації в інтерактивному режимі за допомогою використання інформаційно-комунікаційних засобів від викладачів або спікерів до тих, хто навчається, обмін файлами різних форматів. До явних недоліків дистанційної освіти можна віднести: процес виконання завдань з привʼязкою до певного інтерфейсу, створення навчальних компонентів освітнього середовища, яке доступне переважно викладачеві. Це значно ускладнює спільну роботу субʼєктів процесу навчання, тобто, не передбачено комунікації з урахуванням мережного співтовариства., значення має операційна громіздкість (навантаження на сервер закладу освіти та проблеми з адміністрування систем). Обґрунтовано основні причини, що зумовлюють впровадження в освіту хмарних технологій, їх актуальність і популярність , затребуваність і корисність.

Біографія автора

Maryna Kubai

викладач іноземної мови кафедри української та іноземних мов Вінницького національного аграрного університету

Посилання

Goncharuk, I.V. & Yurchuk, N.P. (2018). Organisation of a single electronic scientific and educational space of a modern university. Economics. Finance. Management: topical issues of science and practice. No. 12. pp. 75–87. [in Ukrainian].

Gunko, I.V. (2021). Practical application of a business game in learning a foreign language in the conditions of the educational and research and production complex “All-Ukrainian Scientific and Educational Consortium”. Scientific journal “Innovative Pedagogy”. Issue 35. pp. 17–21. [in Ukrainian].

Kravets, R.A. (2013). Cultural competence and intercultural communication in the professional training of future agrarians. Collection of scientific works of Khmelnytsky Institute of Social Technologies of the University of Ukraine. No. 1. pp. 112–115. [in Ukrainian].

Kravets, R.A. (2017). Pedagogical technology of forming multicultural competence of future specialists in the agricultural sector in foreign language classes. Young scientist. No. 1. pp. 444–447. [in Ukrainian].

Kravets, R.A. (2017). Implementation of interactive teaching methods in multicultural education of future specialists in the agricultural sector in foreign language classes. Humanities studies. Pedagogy. No. 4. pp. 135–145. [Ukrainian].

Kravets, R.A. (2013). Cultural paradigm of education in the professional training of future specialists in the agricultural sector. Scientific Notes of Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University. Series: Pedagogy and Psychology. No. 39. pp. 187–192. [Ukrainian].

Kravets, R.A. (2020). Pedagogical design of the technology for the formation of multicultural competence of future specialists in the agricultural sector. Actual problems of philology and professional training of specialists in a multicultural space. No. 3. pp. 209–212. [Ukrainian].

Kravets, R.A. (2015). Practical implementation of specific principles of multicultural education of future specialists in the agricultural sector in foreign language classes. Pedagogy and psychology of professional education. No. 4–5. pp. 26–38. [Ukrainian].

Kravets, R.A. (2013). Structural components of multicultural competence of future specialists in the agricultural sector. Continuing professional education: theory and practice. No. 1–2. pp. 80–86. [Ukrainian].

Kravets, R.A. (2016). Types of communicative situations in the context of multicultural education of future specialists in the agricultural sector in foreign language classes. Collection of scientific works “Pedagogical Sciences”. No. 71. pp. 102–106. [Ukrainian].

Kravets, R.A. & Romanyshyna, L.M. (2013). Linguistic and Country Studies Approach to Teaching a Foreign Language in an Agricultural University. Scientific notes of Vinnytsia National Agrarian University. Series: Social Sciences and Humanities. No. 2. pp. 154–166. [Ukrainian].

Gunko, I.V. (2021). Application of the case method in the process of teaching a foreign language in the conditions of the educational and research and production complex “All-Ukrainian Scientific and Educational Consortium”. Innovative pedagogy. Issue 32. Vol. 2. pp. 75–79. [Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-05

Номер

Розділ

Статті