КУЛЬТУРНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ У СВІТЛІ ВИМОГ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

  • Олена Білик
  • Ганна Карнакова
  • Ніна Король

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.298592

Ключові слова:

вчитель початкових класів; компетентність; культура; культурна компетентність; професіоналізм; Нова українська школа

Анотація

У статті схарактеризовано феномен культурної компетентності вчителя початкових класів у світлі вимог нової української школи. Представлено найбільш актуальні визначення вітчизняними науковцями понять “культура”, “компетентність” та “культурна компетентність”. Компетентність трактується авторами як наявність знань, умінь, навичок та здібностей, що сприяють особистісній самореалізації і готовності здійснювати якісну професійну діяльність; як мету і бажаний результат освіти. Сформовану культурну компетентність вчителя початкових класів визначено першочерговою умовою ефективної професійної діяльності й передумовою професіоналізму.

Біографії авторів

Олена Білик

викладач методики образотворчого навчання ВСП “Гуманітарно-педагогічний фаховий коледж Мукачівського державного університету”

Ганна Карнакова

викладач методики музичного мистецтва  ВСП “Гуманітарно-педагогічний фаховий коледж Мукачівського державного університету”

Ніна Король

викладач трудового навчання та художньої праці ВСП “Гуманітарно-педагогічний фаховий коледж Мукачівського державного університету”

Посилання

Atroshchenko, T.O. (2019). Formuvannya mizhetnichnoyi tolerantnosti maybutnikh uchyteliv pochatkovoyi shkoly: rezultaty doslidzhennya [Formation of interethnic tolerance of future primary school teachers: research results]. Bulletin of the National Academy of the State Border Service of Ukraine. Vol. 4. Khmelnytskyi. Available at: http://dspace-s.msu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/6312/1/Formation_of_interethnic_tolerance_of_future_primary_school_teachers_research_results.pdf [in Ukrainian].

Bibik, N.M. (2004). Kompetentnisnyi pidkhid: refleksyvnyy analiz zastosuvannya [Competency approach: reflexive analysis of application]. Competency approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives. Kyiv, pp. 47–52 [in Ukrainian].

Varnavska, I.V. & Cheremisin, O.V. (2021). Strukturna kharakterystyka kulturnoyi kompetentnosti [Structural characteristics of cultural competence]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social work. Vol. 1 (48), pp. 64–68. [in Ukrainian].

Halytska, M.M. “Kultura” ta “osvita”: vzayemozumovlenist ponyat [“Culture” and “education”: interdependence of concepts]. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/19668461.pdf [in Ukrainian].

Golovina, N.I. (2015). Problemy formuvannya kulʹturnoyi kompetentnosti osobystosti v konteksti reformuvannya vyshchoyi shkoly [Problems of the formation of cultural competence of the individual in the context of reforming the higher school]. Philosophical Horizons. Vol. 33, pp. 147–156 [in Ukrainian].

Zyazyun, I.A. (2000). Intelektualno-tvorchyy rozvytok osobystosti v umovakh neperervnoyi osvity [Intellectual and creative personality development in the conditions of continuous education]. Continuing professional education: problems, search, prospects. Monograph. Kyiv, pp. 11–57. [in Ukrainian].

Ivanyuk, G.I. (2016). Ideyi natsionalno-patriotychnoho vykhovannya ditey i molodi v umovakh transformatsiyi suspilstva [Ideas of national-patriotic education of children and youth in conditions of transformation of society]. Ukrainian teachers on national-patriotic education. Collection of materials of the All-Ukrainian science and practice seminar. Kyiv, 60 p. [in Ukrainian].

Kremen, V.G. (2012). Dukhovnist i kultura suspilstva vyznachayutsya rozvytkom osvity [The spirituality and culture of society are determined by the development of education]. University in Bialystok. Warsaw, 392 p. [in Ukrainian].

New Ukrainian school (2016). Kontseptualni zasady reformuvannya serednoyi osvity [Conceptual principles of secondary education reform]. Ministry of Education and Science of Ukraine. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennya profesiynoho standartu za profesiyamy “Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoyi serednoyi osvity”, “Vchytel zakladu zahalnoyi serednoyi osvity”, “Vchytel z pochatkovoyi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)” [On the approval of the professional standard for the professions “Teacher of primary classes of a general secondary education institution”, “Teacher of a general secondary education institution”, “Teacher of primary education (with junior specialist diploma)”]. Order of the Ministry of Economy No. 2736-20 dated 12/23/2020. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text [in Ukrainian].

Bereka, V.E. & Galas, A.V. (2018). Profesiyna kompetentnist vchytelya pochatkovykh klasiv: navchalno-metodychnyy posibnyk dlya vchyteliv [Professional competence of primary school teachers: a teaching and methodical guide for teachers]. Kharkiv, 496 p. [in Ukrainian].

Rekomendatsiya 2006/962/YES Yevropeyskoho Parlamentu ta Rady (YES) “Pro osnovni kompetentsiyi dlya navchannya protyahom usoho zhyttya” vid 18 hrudnya 2006 roku [Recommendation 2006/962/EU of the European Parliament and the Council (EU) “On core competences for lifelong learning” dated December 18, 2006]. Available at: https://cutt.ly/oTBXsBu [in Ukrainian].

Filipchuk, H.G. (2007). Kulturolohichna osnova suchasnoyi osvity [Cultural basis of modern education]. Pedagogical and psychological sciences in Ukraine. Kyiv, 367 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-05

Номер

Розділ

Статті