СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ СИНТАКСИЧНИХ ПОНЯТЬ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ (НА МАТЕРІАЛІ ХУДОЖНІХ ТВОРІВ ОЛЬГИ МАКСИМЧУК)

Автор(и)

  • Анна Огар
  • Марія Нанівська

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.298621

Ключові слова:

синтаксис; синтаксичні поняття; комунікативних підхід; функціональний підхід; текстоцентричний підхід; комунікативна мета навчання; текст

Анотація

У статті розкрито особливості сучасних підходів до вивчення синтаксичних понять у початковій школі: комунікативного, функціонального, текстоцентричного. Функціональний підхід дає змогу опановувати синтаксичну систему як засіб спілкування, реалізовуючи комунікативну зорієнтованість мовної освіти. Роль виучуваних мовних засобів полягає в реалізації комунікативної мети вираження думки. Функціональний та текстоцентричний підходи впроваджують через вивчення мовного матеріалу на основі текстів різних функціональних стилів. Тексти слугують взірцем і для комунікативного зростання мовців. Зазначені підходи знаходять вияв у завданнях для опанування синтаксичних понять учнями початкових класів на основі художніх творів Ольги Максимчук. Ці твори відповідають усім лінгводидактичним і дидактичним вимогам. За укладання завдань на їх основі враховано принципи індивідуалізації, диференціації, демократизації, інтеграції. Усі вправи орієнтовані на мовленнєвий і творчий розвиток учнів, передбачають формування навичок початкового мовного аналізу та організаційних вмінь, а також мають комплексний характер: залучають увесь мовний потенціал текстів.

Біографії авторів

Анна Огар

кандидат філологічних наук, доцент кафедри фундаментальних дисциплін початкової освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Марія Нанівська

магістр кафедри фундаментальних дисциплін початкової освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Vykhovanets, I.R. (1993). Hramatyka ukrayinskoyi movy. Syntaksys: Pidruchnyk [Grammar of the Ukrainian language. Syntax]. Textbook. Kyiv, 368 p. [in Ukrainian].

Yermolenko, S. (2017). Funktsionalnyy pidkhid u metodytsi navchannya ukrayinskoyi movy (na rivni syntaksysu) [Functional approach in the methodology of teaching the Ukrainian language (at the level of syntax)]. Scientific Bulletin of the Melitopol State Pedagogical University. Series: Pedagogy. No. 2 (19), pp. 111–118. [in Ukrainian].

Ivanova, L.I. & Shevchuk, T.B. (2019). Komunikatyvno-zoriyentovanyy pidkhid do vyvchennya chastyn movy u pochatkoviy shkoli [Communicative-oriented approach to learning parts of the language in elementary school]. Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools. No. 63. Vol. 1, pp. 120–125. [in Ukrainian].

Intehrovane navchannya: tematychnyy i diyalnisnyy pidkhody (Chastyna 1) [Integrated learning: thematic and activity approaches (Part 1)]. New Ukrainian school: web resource. Available at: https://nus.org.ua/articles/integrovane-navchannya-tematychnyj-i-diyalnisnyj-pidhody-chastyna-1/ [in Ukrainian].

Kachak, T. (2018). Tendentsiyi rozvytku ukrayinskoyi prozy dlya ditey ta yunatstva pochatku XXI st. [Trends in the development of Ukrainian prose for children and youth at the beginning of the 21st century]. Monograph. Kyiv, 320 p. [in Ukrainian].

Maksymchuk, O. (2021). Svit u vulkani. Sribnyy i chervonyy [The world in the volcano. Silver and red]. Lviv, 304 p. [in Ukrainian].

Maksymchuk, O. (2021). Svit u vulkani. Doshch-ubyvtsya [The world in the volcano. Killer rain]. Lviv, 328 p. [in Ukrainian].

Metodyka navchannya ukrayinskoyi movy v pochatkoviy shkoli: navchalno-metodychnyy posibnyk dlya studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Methods of teaching the Ukrainian language in primary school: educational and methodological manual for students of higher educational institutions]. (2011). (Ed.). Vashulenko, M.S. Kyiv, 364 p. [in Ukrainian].

Ohar, A. (2021). Khudozhniі prostir tvoriv dlіa diteі Olhy Maksymchyk: linhvostylistychnyy i linhvodydaktychnyy aspekty [The artistic space of Olha Maksymchyk’s works for children: linguistic stylistic and linguistic didactic aspects]. Youth and the market. No. 7–8, pp. 84–89. [in Ukrainian].

Pentylyuk, M. (2020). Tekstotsentrychnyy pidkhid do formuvannya leksyko-narodoznavchoyi kompetentnosti maybutnikh uchyteliv humanitarnykh dystsyplin [A text-centric approach to the formation of lexical and ethnographic competence of future teachers of humanitarian disciplines]. Scientific Bulletin of V.O. Sukhomlynskyi MNU. Pedagogical sciences. No. 1 (68), pp. 210–215. [in Ukrainian].

Typova osvitnya prohrama, rozroblena pid kerivnytstvom Savchenko O.Ya. 3–4 klas [A typical educational program developed under the leadership of Savchenko O.Ya. 3–4 grade]. (2019). Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.3-4.Savchenko.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-05

Номер

Розділ

Статті