СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ СИНТАКСИЧНИХ ПОНЯТЬ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ (НА МАТЕРІАЛІ ХУДОЖНІХ ТВОРІВ ОЛЬГИ МАКСИМЧУК)
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.298621Ключові слова:
синтаксис; синтаксичні поняття; комунікативних підхід; функціональний підхід; текстоцентричний підхід; комунікативна мета навчання; текстАнотація
У статті розкрито особливості сучасних підходів до вивчення синтаксичних понять у початковій школі: комунікативного, функціонального, текстоцентричного. Функціональний підхід дає змогу опановувати синтаксичну систему як засіб спілкування, реалізовуючи комунікативну зорієнтованість мовної освіти. Роль виучуваних мовних засобів полягає в реалізації комунікативної мети – вираження думки. Функціональний та текстоцентричний підходи впроваджують через вивчення мовного матеріалу на основі текстів різних функціональних стилів. Тексти слугують взірцем і для комунікативного зростання мовців. Зазначені підходи знаходять вияв у завданнях для опанування синтаксичних понять учнями початкових класів на основі художніх творів Ольги Максимчук. Ці твори відповідають усім лінгводидактичним і дидактичним вимогам. За укладання завдань на їх основі враховано принципи індивідуалізації, диференціації, демократизації, інтеграції. Усі вправи орієнтовані на мовленнєвий і творчий розвиток учнів, передбачають формування навичок початкового мовного аналізу та організаційних вмінь, а також мають комплексний характер: залучають увесь мовний потенціал текстів.
Посилання
Vykhovanets, I.R. (1993). Hramatyka ukrayinskoyi movy. Syntaksys: Pidruchnyk [Grammar of the Ukrainian language. Syntax]. Textbook. Kyiv, 368 p. [in Ukrainian].
Yermolenko, S. (2017). Funktsionalnyy pidkhid u metodytsi navchannya ukrayinskoyi movy (na rivni syntaksysu) [Functional approach in the methodology of teaching the Ukrainian language (at the level of syntax)]. Scientific Bulletin of the Melitopol State Pedagogical University. Series: Pedagogy. No. 2 (19), pp. 111–118. [in Ukrainian].
Ivanova, L.I. & Shevchuk, T.B. (2019). Komunikatyvno-zoriyentovanyy pidkhid do vyvchennya chastyn movy u pochatkoviy shkoli [Communicative-oriented approach to learning parts of the language in elementary school]. Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools. No. 63. Vol. 1, pp. 120–125. [in Ukrainian].
Intehrovane navchannya: tematychnyy i diyalnisnyy pidkhody (Chastyna 1) [Integrated learning: thematic and activity approaches (Part 1)]. New Ukrainian school: web resource. Available at: https://nus.org.ua/articles/integrovane-navchannya-tematychnyj-i-diyalnisnyj-pidhody-chastyna-1/ [in Ukrainian].
Kachak, T. (2018). Tendentsiyi rozvytku ukrayinskoyi prozy dlya ditey ta yunatstva pochatku XXI st. [Trends in the development of Ukrainian prose for children and youth at the beginning of the 21st century]. Monograph. Kyiv, 320 p. [in Ukrainian].
Maksymchuk, O. (2021). Svit u vulkani. Sribnyy i chervonyy [The world in the volcano. Silver and red]. Lviv, 304 p. [in Ukrainian].
Maksymchuk, O. (2021). Svit u vulkani. Doshch-ubyvtsya [The world in the volcano. Killer rain]. Lviv, 328 p. [in Ukrainian].
Metodyka navchannya ukrayinskoyi movy v pochatkoviy shkoli: navchalno-metodychnyy posibnyk dlya studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Methods of teaching the Ukrainian language in primary school: educational and methodological manual for students of higher educational institutions]. (2011). (Ed.). Vashulenko, M.S. Kyiv, 364 p. [in Ukrainian].
Ohar, A. (2021). Khudozhniі prostir tvoriv dlіa diteі Olhy Maksymchyk: linhvostylistychnyy i linhvodydaktychnyy aspekty [The artistic space of Olha Maksymchyk’s works for children: linguistic stylistic and linguistic didactic aspects]. Youth and the market. No. 7–8, pp. 84–89. [in Ukrainian].
Pentylyuk, M. (2020). Tekstotsentrychnyy pidkhid do formuvannya leksyko-narodoznavchoyi kompetentnosti maybutnikh uchyteliv humanitarnykh dystsyplin [A text-centric approach to the formation of lexical and ethnographic competence of future teachers of humanitarian disciplines]. Scientific Bulletin of V.O. Sukhomlynskyi MNU. Pedagogical sciences. No. 1 (68), pp. 210–215. [in Ukrainian].
Typova osvitnya prohrama, rozroblena pid kerivnytstvom Savchenko O.Ya. 3–4 klas [A typical educational program developed under the leadership of Savchenko O.Ya. 3–4 grade]. (2019). Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.3-4.Savchenko.pdf [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.