РОЗВИТОК ЛІДЕРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ ПЕДАГОГА В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Оксана Товканець
  • Ганна Сасин

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.298629

Ключові слова:

лідерство; розвиток особистості; лідерські якості; педагог; заклад вищої освіти; освітнє середовище

Анотація

Розглянуто особливості розвитку лідерських якостей особистості в освітньому процесі закладу вищої освіти. Схарактеризовано системний підхід до розвитку лідерських якостей  особистості у вищій школі на основі виявлення лідерів у студентському середовищі та орієнтація на розвиток лідерських якостей. Зазначено, що у ЗВО система навчання лідерів має включати безпосередню практичну діяльність, що розвиває аналітичні, комунікативні й організаторські здібності студента, забезпечує створення сприятливих умов для набуття якостей особистості: самостійність, активність, відповідальність у прийнятті рішень.

Біографії авторів

Оксана Товканець

доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи ДВНЗ “Ужгородський національний університет”

Ганна Сасин

кандидат політичних наук, старший викладач кафедри політології і державного управління ДВНЗ “Ужгородський національний університет”

Посилання

Bilenkova, L.M. & Kostashchuk, O.I. (2022). Formuvannia aktyvnoi liderskoi pozytsii maibutnoho vchytelia [Formation of an active leadership position of the future teacher]. Scientific journal “Innovative Pedagogy”. Black Sea Research Institute of Economics and Innovation. Issue 48. Vol. 1. “Helvetica” Publishing House. pp. 9–13. [in Ukrainian].

Kolomiiets, A. & Kolomiiets, L. (2019). Psykholoho-pedahohichni zasady rozvytku liderskykh yakostei uchyteliv v osvitnomu seredovyshchi pochatkovoi shkoly [Psychological and pedagogical principles of the development of leadership qualities of teachers in the educational environment of primary school]. Lider. Elita. Suspilstvo = Leader. Elite. Society. No. 1. pp. 91–106. [in Ukrainian].

Krasnoshchok, I.P. (2004). Rozvytok liderskykh yakostei studentiv [Development of leadership qualities of students]. Scientific notes of Kirovograd State Pedagogical University named after V. Vinnichenko. Series: Pedagogical sciences. Issue 112. pp. 211–219. [in Ukrainian].

Kurytsia, A.I. & Kurytsia, D.I. (2014). Psykholoho-pedahohichni umovy rozvytku liderskykh yakostei studentiv [Psychological and pedagogical conditions for the development of students’ leadership qualities]. Problems of modern psychology. Collection of scientific papers of Ivan Ohienko K-PNU, H.S. Kostyuk Institute of Psychology of National Academy of Sciences of Ukraine. Issue 26. pp. 353–363. [in Ukrainian].

Palamarchuk, O., Lazarenko, N. & Kolomiiets, D. (2019). Resursne zabezpechennia rozvytku liderskykh yakostei u protsesi osobystisno-profesiinoho stanovlennia maibutnoho vchytelia [Resource support for the development of leadership qualities in the process of personal and professional development of the future teacher]. Leader. Elite. Society. pp. 77–90. [in Ukrainian].

Pospielova, T. (2016). Rozvytok liderskoho potentsialu kerivnyka zakladu serednoi osvity: navchalnyi posibnyk [Development of the leadership potential of the head of a secondary education institution: a study guide]. Kyiv, 36 p. [in Ukrainian].

Pro skhvalennia Kontseptsii realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity “Nova ukrainska shkola” na period do 2029 roku [On the approval of the Concept of State Policy Implementation in the Reform of General Secondary Education “New Ukrainian School” for the period until 2029]. Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 988 of December 14, 2016. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80. [in Ukrainian].

Romanovskyi, O.H. & Ponomarov, O.S. (2017). Paradoksy kharyzmatychnoho liderstva [Paradoxes of charismatic leadership]. Theory and practice of social systems management. No. 1. pp. 47–56. [in Ukrainian].

Rudska, A.I. (2013). Psykholohichni osoblyvosti liderstva v umovakh realizatsii sotsialnykh proektiv [Psychological features of leadership in the conditions of implementation of social projects]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 24 p. [in Ukrainian].

Savelieva, O.O. (2014). Otsinka liderskoho potentsialu studentiv yak maibutnikh upravlintsiv [Assessment of leadership potential of students as future managers]. Bulletin of the Khmelnytskyi National University. Series: Economic Sciences. No. 4. Vol. 4. pp. 81–84. [in Ukrainian].

Semchenko, N.O. (2005). Pedahohichni umovy formuvannia liderskykh yakostei maibutnikh uchyteliv u pozaaudytornii diialnosti [Pedagogical conditions for the formation of leadership qualities of future teachers in extracurricular activities]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv, 23 p. [in Ukrainian].

Slesyk, K.M. (2009). Vykhovannia lideriv [Education of leaders]. Kharkiv, 128 p. [in Ukrainian].

Tovkanets, O.S., Pleskach, M. (2019). Liderski yakosti u profesiinii diialnosti pedahohichnykh pratsivnykiv zakladu doshkilnoi osvity [Leadership qualities in the professional activity of pedagogical workers of a preschool education institution]. Pedagogical innovations in vocational education. Issue 10. Uzhhorod. pp. 180–184. [in Ukrainian].

Iahodnikova, V., Hrynova, M. (2021). Partysypatyvnyi pidkhid do vykhovannia liderskykh yakostei pidlitkiv [Participatory approach to education of leadership qualities of teenagers]. Youth and the market. No. 11–12 (197–198). pp. 44–49. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-05

Номер

Розділ

Статті