РОЗВИТОК ФОРМ ТА ЗМІСТОВОГО НАПОВНЕННЯ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ПЕДАГОГІВ (КІНЕЦЬ ХІХ СТ. ‒ ПОЧАТОК XXI СТ.)

Автор(и)

  • Наталія Петрощук
  • Оксана Матвійчук

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.298761

Ключові слова:

форми підвищення кваліфікації; курси; з’їзди; курси-з’їзди; педагоги; зміст підвищення кваліфікації педагоги; професійний розвиток; підвищення кваліфікації.

Анотація

У статті представлено дослідження розвитку форм та змістового наповнення підвищення кваліфікації педагогів починаючи з другої половини ХІХ ст. до початку XX ст.. Хронологічні рамки з однієї сторони, обумовлені зародженням форм підвищення кваліфікації (з'їзди, курси-з’ізди, курси), їх швидким поширенням та визначенням  змісту підвищення кваліфікації, з іншої сторони, різними видами (навчання за освітньою програмою, стажування, участь у сертифікаційних програмах, тренінгах, семінарах, семінарах-практикумах, семінарах-нарадах, семінарах-тренінгах, вебінарах, майстер-класах тощо) та у різних формах (інституційна, дуальна, на робочому місці (на виробництві) тощо), з різноманітними програмами навчання на сучасних курсах підвищення кваліфікації. В результаті дослідження встановлено, що з другої половини ХІХ ст. до початку XX ст. відбулося значне розширення форм, видів підвищення кваліфікації та їх змісту. 

 

Біографії авторів

Наталія Петрощук

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри історичної та громадянської освіти Інституту післядипломної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка

Оксана Матвійчук

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри освітнього лідерства Інституту післядипломної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка

Посилання

Badya, L. A. (2011). Preparation of primary school teachers in zemstvo short-term pedagogical courses in Ukraine (second half of the 19th – beginning of the 20th century): Dissertation ... Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.01. Kyiv. [in Ukrainian].

Baidik, V., Buryak, O., & Kechik, O. (2022). Professional development of teachers in new realities: Problems and solutions. The Image of the Modern Teacher, (3), 35-39. [in Ukrainian].

Denysiuk, O., & Tytarenko, N. (2021). Professional development of educational workers as an indicator of the implementation of the reform of the new Ukrainian school. Educational Analytics of Ukraine, (3), 28-36. [in Ukrainian].

Krysiuk, S.V. (1996). Formation and development of postgraduate education of pedagogical staff in Ukraine (1917-1995): Abstract of the dissertation ... Doctor of Pedagogical Sciences: 13.00.04. Kyiv. [in Ukrainian].

Levitas, F.L., & Dudar, O.V. (2010). From the history of the development of the system of professional development of teachers in Ukraine (second half of the 19th century-1939). Educational Discourse, (2), 91-99. [in Ukrainian].

Matviichuk, O.Ye., & Petroschuk, N.R. (2022). Innovative educational environment for the professional development of teachers: Proceedings of the XXIV International Conference of Young Scientists. Kyiv: Lira-K Publishing. [in Ukrainian].

Pakhomova, T. (2009). Forms of professional development of educational workers in the 1920s. Psychological and Pedagogical Problems of Rural School, (30), 145-154. [in Ukrainian].

Ukraine. Law (2017). On Education: Law of Ukraine from 05.09.2017 No. 2145-VIII (as amended on 08.08.2021). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text. [in Ukrainian].

People's Commissariat of Education of Ukraine. (1921). Regulations on the 6-month courses of additional training for workers of social education in the order of educational labor duty. Bulletin of the People's Commissariat of Education of Ukraine, (6), 10–14. [in Ukrainian].

Petroschuk, N. R. (2010). From the history of teachers' congresses at the end of the 19th – beginning of the 20th century in Ukraine (based on the materials of the Kyiv educational district): Materials of the All-Ukrainian scientific-practical conference. Kyiv: Kyiv University named after Boris Grinchenko, 137–141. [in Ukrainian].

Petroschuk, N. R. (2016). Formation of the system of professional development of teachers in Ukraine in the 1920s-1930s. Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University, (133), 132-139. [in Ukrainian].

Strelnikov, V. Yu., Smetana, I. S., & Solodovnik, V. M. (2023). Professional development courses as a resource for designing and implementing an individual educational trajectory of a teacher in wartime conditions. The Image of the Modern Teacher, (6), 37–47. [in Ukrainian].

Sigaeva, L. (2011). Characteristics of the structure of adult education in modern Ukraine. Bulletin of Zhytomyr State University, (59), 38-42. [in Ukrainian].

Melenets, L., Matviichuk, O., Petroshchuk, N., Savchenko, S., & Сherpak, Y. (2022). The impact of using humour on the improvement of teachers’ emotional intelligence during advanced training courses. The Journal for Educators, Teachers and Trainers (JETT), 13(3), 228–238. [in English]

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-02

Номер

Розділ

Статті