ЕМОЦІЙНО-ПОЧУТТЄВА РОЛЬ МУЗИЧНОГО ЕТОСУ ТА КАТАРСИСУ В УКРАЇНСЬКИХ НАРОДНИХ КОЗАЦЬКИХ ПІСНЯХ

Автор(и)

  • Арсен Нємцев

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.299488

Ключові слова:

козацькі пісні; семантика; етос; катарсис; жанрові особливості; етичні лади.

Анотація

У статті висвітлено специфіку структурних особливостей козацьких народних пісень. З’ясовано, що у давніх козацьких піснях прослідковуються етичні лади за системою античних музичних теоретиків Платона та Аристотеля. Акцентовано на семантичних вираженнях, що проявляються через катарсистичне вивільнення. Зокрема, виявлено переплетення оплакувального етичного лідійського ладу з мужнім етичним дорійським ладом, що виражають себе у семантиці. Розкрито поняття катарсису щодо давніх українських народних козацьких пісень.

Біографія автора

Арсен Нємцев

студент ІІ курсу бакалаврату Навчально-наукового інституту права, психології та інноваційної освіти Національного університету “Львівська політехніка”

Посилання

Balushok, V. (1994). Parubochi initsiatsiyi v ukrayinskomu tradytsiynomu seli [Boyish initiations in a traditional Ukrainian village]. Pedigree: Science. notes on the history of culture. No. 7. pp. 29–73. [in Ukrainian].

Honcharenko, O. (2014). Kozatskyi folklor v otsintsi Tarasa Shevchenka [Cossack folklore in the assessment of Taras Shevchenko]. Bulletin of Zaporizhzhya National University. No. 2. pp. 57–65. [in Ukrainian].

Yefremova, L. (2008). Voyatski pisni: katalohizatsiya, dynamika zhanroutvorennya, rosiyski ta polski vplyvy [Military songs: cataloging, dynamics of genre creation, Russian and Polish influences]. Materials for Ukrainian Ethnology: Collection. of science works. Kyiv, Vol. 7 (10). pp. 67–79. [in Ukrainian].

Kuksa, V. & Kolomiyets, T. (2010). Vplyv kultury kozatstva na formuvannya samosvidomosti ukrayinskoho narodu [The influence of Cossack culture on the formation of self-awareness of the Ukrainian people]. Pages of history: a collection of scientific works. Vol. 30. pp. 13–26. [in Ukrainian].

Lisetskyy, S. (2014). Ukrayinske muzychne vidrodzhennya: kompozytorska tvorchist, vykonavstvo, muzychna osvita [Ukrainian musical revival: composer’s creativity, performance, musical education]. Professional art education and artistic culture: challenges of the 21st century. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference. pp. 303–314. [in Ukrainian].

Melnyk, N. (2017). Narodni pisni viyskovoyi tematyky kriz pryzmu katehoriyi trahichnoho ta heroyichnoho [Folk songs of military themes through the prism of the tragic and heroic category]. World literatures: poetics, mentality and spirituality. Vol. 8. pp. 172–187. [in Ukrainian].

Mykytiv, H. Khudozhno-obrazna paradyhma symvoliv v ukrayinskykh kozatskykh pisnyakh [Artistic paradigm of symbols in Ukrainian Cossack songs]. Bulletin of Zaporizhzhya National University. Philological Sciences. No. 2. pp. 146–153. [in Ukrainian].

Pastushenko, A. & Ponomarenko, M. (2012). Narodna pisenna tvorchist v Ukrayini [Folk song creativity in Ukraine]. Study guide for students of humanitarian specialties of higher and secondary mass institutions. Ternopil, 304 p. [in Ukrainian].

Potseluyko, A. (2023). Tsykl paskhalnykh pisnespiviv Liturhiyi Yoana Zlatoustoho z Peremyshlskoho rukopysu seredyny XVII stolittya v konteksti antychnykh vchen pro etos i katarsys [The cycle of Easter hymns of the Liturgy of John Chrysostom from the mid-17th century Przemyśl manuscript in the context of ancient teachings on ethos and catharsis]. Fine Art and Culture Studies. No. 2. pp. 45–50. [in Ukrainian].

Prysyazhnyuk, Yu. (2024). Kozatski pisni, dumy ta teksty tematyky v muzychnykh tvorakh 50–80 rr. XX st. [Cossack songs, thoughts and texts of the subject in musical works of the 50s–80s of the 20th century]. Scientific Collection “InterConf”. Vol. 187. pp. 221–229. Available at: https://archive.interconf.center/index.php/conference-proceeding/article/view/5338 [in Ukrainian].

Rudakova, N. (2014). Topos kozaka v ukrayinskomu heroyichnomu eposi [Topos of the Cossack in the Ukrainian heroic epic]. Linguistic and conceptual pictures of the world. Vol. 47 (2). pp. 264–270. [in Ukrainian].

Ukrayinski narodni pisni [Ukrainian folk songs]. Songbook. Edited by M. Gordiychuk, Vol. 3. 1979. 270 p. [in Ukrainian].

Spiegel, N. (1965). The Nature of Katharsis according to Aristotle. A Reconsideration. Revue belge de Philologie et d’Histoire Année. No. 43 (1). pp. 22–39. [in English].

Ford, A. (2004). Catharsis: The Power of Music in Aristotle’s Politics. Music and the Muses: The Culture of Mousike in the Classical Athenian City. pp. 309–336. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199242399.003.0012 [in English].

Young, J.O. (2021). Assessing the Ethos Theory of Music. Disputatio. Vol. 13. No. 62. pp. 283–297. DOI: 10.2478/disp-2021-0015 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-02

Номер

Розділ

Статті