РОЗВИТОК СУБʼЄКТНОСТІ ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ ВЗАЄМОДІЇ СІМʼЇ ТА ШКОЛИ

Автор(и)

  • Тетяна Пантюк
  • Олег Кекош
  • Василь Гриняк
  • Тарас Чубінський

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.300081

Ключові слова:

субʼєктність; особистість; заклад освіти; школа; сімʼя; взаємодія

Анотація

У статті обґрунтовується проблема субʼєктності особистості у взаємодії виховних інституцій: школи та сімʼї. Її сутність знайшла відображення передовсім у гуманістичних психології та педагогіці. У цих концепціях людина розглядається як цілісність; автономний субʼєкт; внутрішньо керована, незалежна, активна і творча одиниця, яка здатна усвідомлювати і розуміти свої потреби, приймати рішення щодо свого життя, реалізувати програму індивідуального розвитку, нести відповідальність за власні дії та вчинки, усвідомлювати сутність і межі свободи у взаємодії з іншими людьми, керувати власним життям, продуктивно і різнобічно взаємодіяти з соціумом.

Біографії авторів

Тетяна Пантюк

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Олег Кекош

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри соціальної педагогіки та корекційної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Василь Гриняк

аспірант кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Тарас Чубінський

аспірант кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Bekh, I.D. (2014). Kolizii subiekt-subiektnoi vzaiemodii [Collisions of subject-subject interaction]. Theoretical and methodological problems of raising children and school youth. No. 1 (18). pp. 6–14. [in Ukrainian].

Bekh, I.D. (1997). Naukovi zasady stvorennia osobystisno oriientovanykh vykhovnykh tekhnolohii [Scientific principles of creating personally oriented educational technologies]. Elementary School. No. 9. pp. 4–8. [in Ukrainian].

Vyshnevskyi, O.I. (2008). Teoretychni osnovy suchasnoi ukrainskoi pedahohiky: navch. posib. [Theoretical foundations of modern Ukrainian pedagogy: teaching. manual]. Kyiv, 566 p. [in Ukrainian].

Vyshnevskyi, O.I. (2014). Ukrainska pedahohika na shliakhu do svobody [Ukrainian pedagogy on the way to freedom]. Education. No. 33 (5624). Special issue. 8 p. [in Ukrainian].

Halian, O.I. (2017). Osobystist shkoliara u vymirakh subiektnosti: istoryko-pedahohichnyi dyskurs: monohrafiia [The personality of a schoolchild in dimensions of subjectivity: historical and pedagogical discourse: monograph]. Drohobych, 360 p. [in Ukrainian].

Halian, O.I. (2017). Perspektyvnist rozrobky idei subiektnosti shkoliara v umovakh humanitarnoi pedahohichnoi paradyhmy [Prospects of developing the idea of schoolboy subjectivity in the conditions of the humanitarian pedagogical paradigm]. ScienceRise: Pegagogical Education: scientific journal. No. 12 (20). pp. 27–31. [in Ukrainian].

Honcharenko, S.U. (2000). Zmist zahalnoi osvity i yii humanitaryzatsiia [The content of general education and its humanitarianization]. Continuous professional education: problems, searches, prospects. (Ed.). I.A. Ziaziun. Kyiv, pp. 81–107. [in Ukrainian].

Ievtukh, M.B. & Cherkashyna, T.V. (2015). Doslidzhennia stanu kulturnoho fonu subiektiv pedahohichnoi diialnosti v umovakh suchasnoho osvitnoho seredovyshcha [Study of the state of the cultural background of the subjects of pedagogical activity in the conditions of the modern educational environment]. Cherkasy, 124 p. [in Ukrainian].

Kostiuk, H.S. (2005). Navchalno-vykhovnyi protses i psykholohichnyi rozvytok osobystosti [Educational process and psychological development of personality]. In the book History of Ukrainian school and pedagogy: Textbook. Kyiv, 767 p. [in Ukrainian].

Kremen, V. (1998). Pidniaty osvitu ne mozhna, ne pidniavshy avtorytet uchytelia [ou cannot raise education without raising the authority of the teacher]. Education of Ukraine. No. 26 (24 June). p. 5. [in Ukrainian].

Pantiuk, M.P. (2010). Pidhotovka maibutnoho vchytelia do vykhovnoi roboty: istoryko-pedahohichnyi aspekt: monohrafiia [Preparation of the future teacher for educational work: historical and pedagogical aspect: monograph]. Drohobych, 398 p. [in Ukrainian].

Pantiuk, T. & Semko, O. (2022). Pidhotovka vykhovateliv do realizatsii subiekt-subiektnoi vzaiemodii u zakladi doshkilnoi osvity [Preparation of educators for the implementation of subject-subject interaction in a preschool education institution]. Priorytetni napriamy modernizatsii osvity: dosvid, realii, perspektyvy: zbirnyk naukovykh prats Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (Drohobych, 7–8 kvitnia 2022 roku). – Priority areas of modernization of education: experience, realities, prospects: collection of scientific works of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference (Drohobych, April 7–8, 2022). Drohobych, 186 p. [in Ukrainian].

Pantiuk, T., Bodak, V., Pantiuk, M. & Hamerska, I. (2021). Hlobalizatsiia ta intehratsiia osvity Ukrainy yak indykatory yii optymizatsii ta rozvytku [Globalization and integration of Ukrainian education as indicators of its optimization and development]. Youth &market. No. 11–12 (197–198). pp. 6–12. [in Ukrainian].

Sukhomlynska, O.V. (2008). Rozvytok osobystosti i osvita: istorychnyi vymir [Personality development and education: historical dimension]. Pedagogy and psychology. No. 2. pp. 15–26. [in Ukrainian].

Sukhomlynskyi, V.O. (1976). Vybrani tvory: u 5-ty t [Selected works: in 5 volumes]. Kyiv, Vol. 2. 658 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-31

Номер

Розділ

Статті