РОЗВИТОК СУБʼЄКТНОСТІ ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ ВЗАЄМОДІЇ СІМʼЇ ТА ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.300081Ключові слова:
субʼєктність; особистість; заклад освіти; школа; сімʼя; взаємодіяАнотація
У статті обґрунтовується проблема субʼєктності особистості у взаємодії виховних інституцій: школи та сімʼї. Її сутність знайшла відображення передовсім у гуманістичних психології та педагогіці. У цих концепціях людина розглядається як цілісність; автономний субʼєкт; внутрішньо керована, незалежна, активна і творча одиниця, яка здатна усвідомлювати і розуміти свої потреби, приймати рішення щодо свого життя, реалізувати програму індивідуального розвитку, нести відповідальність за власні дії та вчинки, усвідомлювати сутність і межі свободи у взаємодії з іншими людьми, керувати власним життям, продуктивно і різнобічно взаємодіяти з соціумом.
Посилання
Bekh, I.D. (2014). Kolizii subiekt-subiektnoi vzaiemodii [Collisions of subject-subject interaction]. Theoretical and methodological problems of raising children and school youth. No. 1 (18). pp. 6–14. [in Ukrainian].
Bekh, I.D. (1997). Naukovi zasady stvorennia osobystisno oriientovanykh vykhovnykh tekhnolohii [Scientific principles of creating personally oriented educational technologies]. Elementary School. No. 9. pp. 4–8. [in Ukrainian].
Vyshnevskyi, O.I. (2008). Teoretychni osnovy suchasnoi ukrainskoi pedahohiky: navch. posib. [Theoretical foundations of modern Ukrainian pedagogy: teaching. manual]. Kyiv, 566 p. [in Ukrainian].
Vyshnevskyi, O.I. (2014). Ukrainska pedahohika na shliakhu do svobody [Ukrainian pedagogy on the way to freedom]. Education. No. 33 (5624). Special issue. 8 p. [in Ukrainian].
Halian, O.I. (2017). Osobystist shkoliara u vymirakh subiektnosti: istoryko-pedahohichnyi dyskurs: monohrafiia [The personality of a schoolchild in dimensions of subjectivity: historical and pedagogical discourse: monograph]. Drohobych, 360 p. [in Ukrainian].
Halian, O.I. (2017). Perspektyvnist rozrobky idei subiektnosti shkoliara v umovakh humanitarnoi pedahohichnoi paradyhmy [Prospects of developing the idea of schoolboy subjectivity in the conditions of the humanitarian pedagogical paradigm]. ScienceRise: Pegagogical Education: scientific journal. No. 12 (20). pp. 27–31. [in Ukrainian].
Honcharenko, S.U. (2000). Zmist zahalnoi osvity i yii humanitaryzatsiia [The content of general education and its humanitarianization]. Continuous professional education: problems, searches, prospects. (Ed.). I.A. Ziaziun. Kyiv, pp. 81–107. [in Ukrainian].
Ievtukh, M.B. & Cherkashyna, T.V. (2015). Doslidzhennia stanu kulturnoho fonu subiektiv pedahohichnoi diialnosti v umovakh suchasnoho osvitnoho seredovyshcha [Study of the state of the cultural background of the subjects of pedagogical activity in the conditions of the modern educational environment]. Cherkasy, 124 p. [in Ukrainian].
Kostiuk, H.S. (2005). Navchalno-vykhovnyi protses i psykholohichnyi rozvytok osobystosti [Educational process and psychological development of personality]. In the book History of Ukrainian school and pedagogy: Textbook. Kyiv, 767 p. [in Ukrainian].
Kremen, V. (1998). Pidniaty osvitu ne mozhna, ne pidniavshy avtorytet uchytelia [ou cannot raise education without raising the authority of the teacher]. Education of Ukraine. No. 26 (24 June). p. 5. [in Ukrainian].
Pantiuk, M.P. (2010). Pidhotovka maibutnoho vchytelia do vykhovnoi roboty: istoryko-pedahohichnyi aspekt: monohrafiia [Preparation of the future teacher for educational work: historical and pedagogical aspect: monograph]. Drohobych, 398 p. [in Ukrainian].
Pantiuk, T. & Semko, O. (2022). Pidhotovka vykhovateliv do realizatsii subiekt-subiektnoi vzaiemodii u zakladi doshkilnoi osvity [Preparation of educators for the implementation of subject-subject interaction in a preschool education institution]. Priorytetni napriamy modernizatsii osvity: dosvid, realii, perspektyvy: zbirnyk naukovykh prats Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (Drohobych, 7–8 kvitnia 2022 roku). – Priority areas of modernization of education: experience, realities, prospects: collection of scientific works of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference (Drohobych, April 7–8, 2022). Drohobych, 186 p. [in Ukrainian].
Pantiuk, T., Bodak, V., Pantiuk, M. & Hamerska, I. (2021). Hlobalizatsiia ta intehratsiia osvity Ukrainy yak indykatory yii optymizatsii ta rozvytku [Globalization and integration of Ukrainian education as indicators of its optimization and development]. Youth &market. No. 11–12 (197–198). pp. 6–12. [in Ukrainian].
Sukhomlynska, O.V. (2008). Rozvytok osobystosti i osvita: istorychnyi vymir [Personality development and education: historical dimension]. Pedagogy and psychology. No. 2. pp. 15–26. [in Ukrainian].
Sukhomlynskyi, V.O. (1976). Vybrani tvory: u 5-ty t [Selected works: in 5 volumes]. Kyiv, Vol. 2. 658 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.