КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У ФОРМУВАННІ КУЛЬТУРИ ПРОЄКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.300084Ключові слова:
компетентнісний підхід; компетенції; проєкт; культура проєктної діяльності; освітній процес; фахова підготовка вчителів технологійАнотація
У статті на основі аналізу наукових джерел сформульована дефініція ключової категорії дослідження – культура проєктної діяльності вчителя технологій. Спираючись на ідеї компетентнісного підходу, визначені основні етапи проєктної діяльності й обґрунтована можливість компетентнісного трактування результатів формування культури проєктної діяльності майбутніх учителів технологій. У культурі проєктної діяльності виокремлено та схарактеризовано три основні компоненти: мотиваційно-ціннісний, когнітивний, діяльнісний. Визначено інтегративні показники сформованості культури проєктної діяльності за чотирма рівнями: базовим, проміжним, просунутим, спеціалізованим. Ці показники враховують сучасні вітчизняні професійні стандарти, а також дескриптори (базовий, проміжний, просунутий і спеціалізований), які діють у системі “бакалаврат – магістратура”.
Така характеристика навчальних проєктів за рівнями складності і чинниками: 1) субʼєкти проєктування та їх взаємодія; 2) проблематика; 3) обʼєкти проєктування; 4) терміни виконання проєктів; 5) ступінь самостійності; 6) рівень втілення. Зʼясовано принципи формування культури проєктної діяльності майбутніх учителів технологій. Виявлений взаємозвʼязок формування культури проєктної діяльності й освітніх результатів у процесі підготовки майбутніх учителів технологій.
Посилання
Avramenko, O.B. (2013). Teoretychni zasady proektuvannia profesiino oriientovanoi dydaktychnoi systemy “tekhnosvit – tekhnolohichna osvita” [Theoretical foundations of the design of a professionally oriented didactic system “technological world – technological education”]. Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems: coll. of science works. Vol. 35. (Ed.). I.Ya. Ziaziun et al. Kyiv; Vinnytsia, pp. 129–134. [in Ukrainian].
Bozhko, L.V. (2018). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv tekhnolohii i kreslennia zasobamy proektuvannia [Formation of professional competence of future teachers of technology and drawing by means of design]. Extended abstract of candidateʼs thesis. Kropyvnytskyi, 19 p. [in Ukrainian].
Hetta, V.H., Hurevych, R.S., Kobernyk, O.M., Tereshchuk, A.I.b& Tereshchuk, H.V. (2008). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii u trudovomu navchanni: navch.-metod. posib. [Innovative pedagogical technologies in labor education: teaching method. manual]. Uman, 212 p. [in Ukrainian].
Kobernyk, O.M. (2012). Proiektna tekhnolohiia: teoriia, istoriia, praktyka: monohrafiia [Project technology: theory, history, practice: monograph]. Uman, 228 p. [in Ukrainian].
Kurach, M.S. (2011). Realizatsiia proektnoi tekhnolohii u pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia [Implementation of project technology in the training of future teachers of labor education]. Labor training in educational institutions. No. 4. pp. 32–36. [in Ukrainian].
Berbets, V.V., Dubova, N.V., Kobernyk, O.M., Kravchenko, T.V., Sydorenko, V.K. & Tereshchuk, A.I. (2008). Metodyka trudovoho navchannia: proiektno-tekhnolohichnyi pidkhid: navch. posib. [Methodology of labor training: project-technological approach: training. manual]. Uman, 216 p. [in Ukrainian].
Moshtuk, V.V. (2011). Proiektno-tekhnolohichna kultura maibutnoho vchytelia tekhnolohii i kreslennia v rozrizi yoho fakhovoi kultury [Project-technological culture of the future teacher of technology and drawing in the context of his professional culture]. Scientific notes: collection of sciences. articles of the National ped. University named after M. Drahomanov. Kyiv, Vol. LXХХХVІІ (97). pp. 143–150. [in Ukrainian].
Orshanskyi, L.V. (2010). Metod proektiv u systemi pidhotovky suchasnoho vchytelia trudovoho navchannia [The method of projects in the system of training a modern teacher of labor education]. Collection of scientific works of Uman State Pedagogical University named after Pavlo Tychyna. (Ed.). Martyniuk M.T. Uman, 2010. Part. 3. pp. 124–133. [in Ukrainian].
Berbets, V., Berbets, T.M., Dubova, N.V., Kobernyk, O.M., Kravchenko, T.V., Melentiev, O.B., Kharytonova, V.V., Khomenko, L.M. & Yashchuk. S.M. (2003). Proiektno-tekhnolohichna diialnist uchniv na urokakh trudovoho navchannia: teoriia i metodyka: monohrafiia [Project-technological activity of students in labor training lessons: theory and methodology: monograph]. Kyiv, 172 p. [in Ukrainian].
Rashkevych, Yu.M. (2014). Bolonskyi protses ta nova paradyhma vyshchoi osvity: monohrafiia [The Bologna process and the new paradigm of higher education: monograph]. Lviv, 168 p. [in Ukrainian].
Sydorenko, V.K. (2004). Proektno-tekhnolohichnyi pidkhid yak osnova onovlennia zmistu trudovoho navchannia shkoliariv [The project-technological approach as a basis for updating the content of work training of schoolchildren]. Labor training in educational institutions. No. 1. pp. 2–5. [in Ukrainian].
Tereshchuk, A.I. & Diatlenko, S.M. (2010). Metodyka orhanizatsii proektnoi diialnosti starshoklasnykiv z tekhnolohii [The method of organizing project activities of high school students in technology]. Kyiv, 128 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.