КОМПОНЕНТНО-СТРУКТУРНА ХАРАКТЕРИСТИКА ФАХОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Тетяна Атрощенко
  • Оксана Попович
  • Олена Бобирєва

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.300085

Ключові слова:

майбутні вихователі закладів дошкільної освіти; фахова компетентність; фахова компетентність майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти; професійна підготовка; компоненти; критерії; показники

Анотація

У статті представлено теоретичне обґрунтування компонентно-структурної характеристики фахової компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Авторами встановлено, що фахова компетентність майбутніх вихователів структурно є сукупністю чотирьох компонентів (мотиваційного, когнітивного, конативного та рефлексивного), які відображають необхідний обсяг теоретичних знань, практичних умінь та навичок професійної діяльності в умовах закладів дошкільної освіти, особистісно-професійні якості й умотивованість фахівців. Кожен компонент деталізується критеріями (мотиваційно-аксіологічний, когнітивно-пізнавальний; конативно-практичний та рефлексивно-особистісний) з відповідними показниками.

Біографії авторів

Тетяна Атрощенко

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки дошкільної, початкової освіти та освітнього менеджменту Мукачівського державного університету

Оксана Попович

доктор педагогічних наук, доцент, декан педагогічного факультету Мукачівського державного університету

Олена Бобирєва

доктор філософії, асистент кафедри педагогіки дошкільної, початкової освіти та освітнього менеджменту Мукачівського державного університету

Посилання

Bobireva, O.S. (2023). Formuvannya fakhovoyi kompetentnosti maybutnikh vykhovateliv zakladiv doshkilnoyi osvity zasobamy interaktyvnykh tekhnolohiy [Formation of professional competence of future educators of preschool educational institutions by means of interactive technologies]. Doctorʼs thesis. Mukachevo State University Mukachevo, 403 p. [in Ukrainian].

Kovrei, D. & Bobireva, O. (2021). Fakhova kompetentnist maybutnikh vykhovateliv: teoretychni pidkhody do yiyi formuvannya na zasadakh kompetentisnoho pidkhodu [Professional competence of future educators: theoretical approaches to its formation on the basis of the competence approach]. Social Work and Education. Vol. 8, pp. 505–514. [in Ukrainian].

Listopad, O.A. (2015). Eksperymentalne doslidzhennya formuvannya profesiyno-tvorchoho potentsialu maybutnikh vykhovateliv doshkilnykh navchalnykh zakladiv [Experimental study of formation of professional and creative potential of future teachers of preschool educational institutions]. Science and education. Vol. 9, pp. 125–131. [in Ukrainian].

Moroz-Rekotova, L. (2019). Kryteriyi, pokaznyky ta rivni sformovanosti profesiyno-komunikatyvnoyi kultury maybutnikh vykhovateliv zakladiv doshkilʹnoyi osvity [Criteria, indicators and levels of formation of professional and communicative culture of future teachers of preschool education institutions]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. Vol. 7 (91), pp. 243–254 [in Ukrainian].

Padalka, O. (2016). Refleksyvnyy komponent u strukturi priorytetnykh pedahohichnykh tsinnostey maybutnikh vykhovateliv [Reflective component in the structure of priority pedagogical values of future educators]. Scientific Bulletin of the Melitopol State Pedagogical University, Vol. 1 (16), pp. 106–110. [in Ukrainian].

Perhailo, N.A. (2015). Pidhotovka zdobuvachiv do profesiynoyi diyalnosti: sotsialno-pedahohichnyy aspekt [Preparation of applicants for professional activity: socio-pedagogical aspect]. Proceedings. Series “Psychological and Pedagogical Sciences”. Nizhin, Vol. 4, pp. 215–219. [in Ukrainian].

Syrotych, N.B. (2010). Metodolohichni aspekty formuvannya profesiynoyi kompetentnosti maybutnikh vykhovateliv ditey doshkilnoho viku [Methodological aspects of the formation of professional competence of future educators of preschool children]. Scientific notes of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Vol. 1, pp. 15–20. [in Ukrainian].

Telychko, T.V. (2021). Formuvannya fakhovoyi kompetentnosti maybutnikh vykhovateliv zakladiv doshkilnoyi osvity na zasadakh mizhdystsyplinarnoho pidkhodu [Formation of professional competence of future educators of preschool education institutions on the basis of an interdisciplinary approach]. Doctorʼs thesis. Mukachevo State University Mukachevo, 294 p [in Ukrainian].

Telychko, T. (2020). Organization and analisis of results of research and experimental work on formation of professional competence of future educatiors. Pedagogy and Education Management Review (PEMR). Vol. 2, pp. 117–123. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-31

Номер

Розділ

Статті