ШЛЯХИ АНАЛІЗУ ОБʼЄКТІВ ТВАРИННОГО СВІТУ В МЕДИЧНІЙ БІОЛОГІЇ

Автор(и)

  • Олександр Романенко
  • Оксана Гурняк
  • Ірина Погоріла

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.300087

Ключові слова:

заклад вищої освіти; медична біологія; навчальний процес; отруйні тварини; природничий музей; студентський науковий гурток; Червона книга України

Анотація

У статті проаналізовано шляхи оволодіння здобувачами вищої освіти знаннями з медико-біологічних аспектів взаємовідносин людини і присутніх у природному середовищі, що їх оточує, отруйних тварин. Охарактеризовано складові організації навчального процесу з медичної біології при викладанні вказаного питання і акцентовано увагу на необхідних методичних підходах і засобах навчання. Висвітлено роль студентського наукового гуртка у формуванні природничо-наукової компетентності в особистості.

Біографії авторів

Олександр Романенко

доктор біологічних наук, професор, завідувач кафедри біології Національного медичного університету імені О.О. Богомольця

Оксана Гурняк

кандидат біологічних наук, старший викладач кафедри біології Національного медичного університету імені О.О. Богомольця

Ірина Погоріла

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри біології Національного медичного університету імені О.О. Богомольця

Посилання

Veselska, E.V. & Harbar, D.A. (2023). Pozaaudytorna robota ekolohichnoho spriamuvannia u zakladakh vyshchoi osvity [Extracurricular work of environmental orientation in institutions of higher education]. Biological research – 2023: Collection of scientific papers. Zhytomyr, pp. 172–175. [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy “Pro muzei ta muzeinu spravu” № 249/95-VR vid 29 chervnia 1995 roku [Law of Ukraine “On museums and museum work” No. 249/95-VR dated June 29, 1995]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/249/95-%D0%B2%D1%80#Text [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy “Pro tvarynnyi svit” № 2894-III vid 13 hrudnia 2001 roku [Law of Ukraine “On Animal World” No. 2894-III dated December 13, 2001]. Available at: https://zakon.rada.go.ua/laws/show/2894-14#Text [in Ukrainian].

Kaliuzhna, T. (2020). Muzeina pedahohika v konteksti formuvannia vsebichno rozvynenoi osobystosti vykladacha pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Museum pedagogy in the context of the formation of a comprehensively developed personality of a teacher of postgraduate pedagogical education]. Muzeina pedahohika v naukovii osviti: zbirnyk tez dopovidei uchasnykiv II Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii, m. Kyiv, 26 lystopada 2020 r. / za nauk. red. S.O. Dovhoho – Museum pedagogy in scientific education: a collection of abstracts of reports of the participants of the II All-Ukrainian Scientific and Practical Conference, Kyiv, November 26, 2020. / sciences ed. S.O. Dovhoho. Kyiv, pp. 143–146. [in Ukrainian].

Pishak, V.P., Bazhora, Yu.I., Brahin, Sh.B., Vorobets, Z.D., Dubinin, S.I., Zhehunov, H.F., Kovalchuk, L.Ie., Korolov, V.O., Kostylov, O.V., Kulikova, N.A., Piskun, R.P., Romanenko, O.V., Slesarenko, O.H., Stebliuk, M.V. & Fedchenko, S.M. (2017). Medychna biolohiia: Pidruchnyk [Medical biology: Textbook]. (3rd ed.). V.P. Pishak & Yu.I. Bazhora (Eds.). Vinnytsia, 608 p. [in Ukrainian].

Romanenko, O.V., Kravchuk, M.H., Hrinkevych, V.M. & Kostylov, O.V. (2020). Medychna biolohiia: Posibnyk z praktychnykh zaniat [Medical biology: The study guide of the practical classes course]. (2nd ed). (Ed.). O.V. Romanenko. Kyiv, 472 p. [in Ukrainian].

Romanenko, O.V., Kravchuk, M.H., Hrinkevych, V.M., Vlasova-Shanina, N.B. & Kostylov, O.V. (2005). Medychna biolohiia: Posibnyk z praktychnykh zaniat [Medical biology: The study guide of the practical classes course]. (Ed.). O.V. Romanenko. Kyiv, 372 p. [in Ukrainian].

Romanenko, O.V. & Kostylov, O.V. (2001). Osnovy ekolohii: navchalnyi posibnyk [Basics of Ecology: the study guide]. Kyiv, 150 p. [in Ukrainian].

Pantiuk, T. (2023). Formuvannia pryrodoznavchoi kompetentnosti uchniv zasobom muzeinoi pedahohiky [Formation of natural science competence of students by means of museum pedagogics]. Youth & market. Monthly scientific-pedagogical journal. Drohobych, No. 9 (217), pp. 29–32. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.291088 [in Ukrainian].

Povidaichyk, O.S., Herych, M.S. & Povidaichyk, M.M. (2020). Zaluchennia studentiv do naukovo-doslidnytskoi diialnosti z pershykh kursiv yak pedahohichna umova formuvannia konkurentozdatnykh fakhivtsiv [Involvement of students to scientific research activity from the first courses as a pedagogical condition of the formation of competitive specialists]. Innovative Pedagogy, Vol. 20. 2, pp. 97–100. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085-2020-20-2-20 [in Ukrainian].

Pohorila, I.O. & Romanenko, O.V. (2007). Psykholoho-pedahohichni aspekty orhanizatsii ekolohichnoi osvity u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Psychological and pedagogical aspects of the organization of environmental education in higher educational institutions]. Ekolohiia: vcheni u vyrishenni problem nauky, osvity i praktyky: zbirnyk dopovidei uchasnykiv Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (24–25 travnia 2007 r., m. Zhytomyr) – Ecology: scientists in solving the problems of science, education and practice: a collection of reports of the participants of the International Scientific and Practical Conference (May 24–25, 2007, Zhytomyr). Zhytomyr, pp. 230–234 [in Ukrainian].

Rekeda, N.M., Dovbnia, M.O. & Yermoshyna, T.V. (2019). Universytetski muzei pryrody yak oseredky osvitnoi i naukovoi diialnosti [University museums of nature as centers of educational and scientific activity]. Biological research – 2023: Collection of scientific papers. Zhytomyr, pp. 377–380. [in Ukrainian].

Romanenko, O.V. (2011). Ekolohiia otruinykh tvaryn ta yikh toksyny [Ecology of poisonous animals and their toxins]. Kyiv, 184 p. [in Ukrainian].

Romanenko, O.V. & Hrusha, M.M. (2021). Bioetychni aspekty metodolohii hidrobiolohichnykh doslidzhen [Bioethical aspects of hydrobiological research methodology]. Scientific and practical journal “Ecological Sciences”. Kyiv, No. 6 (39), pp. 91–95. DOI: https://doi.org/10.32846/2306-9716/2021.eco.6-39.14 [in Ukrainian].

Romanenko, O.V. & Pohorila, I.O. (2010.) Psykholohichni aspekty orhanizatsii naukovo-doslidnytskoi diialnosti studentiv [Psychological aspects of organization of the studentsʼ scientific work]. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Series “Pedagogical sciences”, Vol. 189. 1, pp. 35–39. [in Ukrainian].

Samoilenko, L. (2016). Osvita v muzei y muzeina osvita v istorii Kyivskoho universytetu [Education in museum and museum education in the history of the University of Kyiv]. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. History, Vol. 4, pp. 53–62. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_Ist_2016_4_15 [in Ukrainian].

Stakhiv, L., Stakhiv, V. & Voloshyn, S. (2023). Osvitnii potentsial muzeinoi pedahohiky u zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Educational potential of museum pedagogics in institutions of general secondary education]. Youth & market. Monthly scientific-pedagogical journal. Drohobych, No. 6–7 (214–215), pp. 131–137. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.287935 [in Ukrainian].

Chervona knyha Ukrainy. Tvarynnyi svit (2009). [Red Book of Ukraine. Animal world]. (Ed.). I.A. Akimov. Kyiv, 600 p. [in Ukrainian].

Chervonenko, O. (2020). Spivpratsia vykladachiv biolohii ta muzeinykh pedahohiv u realizatsii suchasnoi modeli pryrodnychoi osvity [Cooperation of biology teachers and museum teachers in the implementation of the modern model of science education]. Muzeina pedahohika v naukovii osviti: zbirnyk tez dopovidei uchasnykiv II Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii, m. Kyiv, 26 lystopada 2020 r. – Museum pedagogy in scientific education: a collection of abstracts of reports of the participants of the II All-Ukrainian Scientific and Practical Conference, Kyiv, November 26, 2020. Kyiv, pp. 114–118. [in Ukrainian].

Shydlovskyi, I.V. (2012). Stan i perspektyvy rozvytku zoolohichnykh muzeiv universytetiv Ukrainy [State and prospects of development of zoological museums of universities of Ukraine]. Suchasni aspekty pryrodnychoi muzeolohii: Materialy II mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 11–13 veresnia 2012 r., Kyiv-Kaniv – Modern aspects of natural museology: Proceedings of the II international scientific and practical conference, September 11–13, 2012, Kyiv-Kaniv. Kyiv, pp. 23–24 [in Ukrainian].

Shykula, R.R. (2016). Osobystisno-zoriientovana kontseptsiia muzeinoi osvity suchasnoi zarubizhnoi pedahohiky [The person-oriented concept of museum education in modern foreign pedagogy]. Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K.D. Ushynsky, Series: Pedagogy, No. 5 (112), pp. 113–117. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvpupupp_2016_5_21 [in Ukrainian].

Derevianko, T.V. & Zviagolska, I.M. (2020). Formation of the personality of a future doctor through extracurricular activities at the department of microbiology, virology and immunology: experience and perspectives. Medical Education, No. 1, pp. 5–10. Available at: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.1.10984 [in English].

Fedoniuk, L.Ya., Podobivsky, S.S. & Yarema, O.M. (2018). Educational biological museum of medical biology department – valuable treasure and pride of the university. Medical education, No. 1, pp. 141–145. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2018.1.8822 [in English].

Romanenko, O.V., Golovchenko, O.V., Kravchuk, M.G. & Grinkevich, V.M. (2008). Medical biology. O.V. Romanenko (Ed.). Kyiv, 304 p. [in English].

Romanenko, O.V., Krot, Yu.G., Krasyuk, Yu.M. & Konovets, I.M. (2023). Peculiarities of Unio tumidus and Unio pictorum (Unionidae) adaptive reactions to the water temperature increase in the microcosm. Hydrobiological Journal, Vol. 59. 3, pp. 39–50. DOI: 10.1615/HydrobJ.v59.i3.30 [in English].

Shatursky, O.Y., Romanenko, O.V. & Himmelreich, N.H. (2014). Long open amphotericin channels revealed in cholesterol-containing phospholipid membranes are blocked by thiazole derivative. The Journal of Membrane Biology, Vol. 247, No. 3, pp. 211–229. DOI: https://doi.org/10.1007/s00232-013-9626-8 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-31

Номер

Розділ

Статті