ШЛЯХИ АНАЛІЗУ ОБʼЄКТІВ ТВАРИННОГО СВІТУ В МЕДИЧНІЙ БІОЛОГІЇ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.300087Ключові слова:
заклад вищої освіти; медична біологія; навчальний процес; отруйні тварини; природничий музей; студентський науковий гурток; Червона книга УкраїниАнотація
У статті проаналізовано шляхи оволодіння здобувачами вищої освіти знаннями з медико-біологічних аспектів взаємовідносин людини і присутніх у природному середовищі, що їх оточує, отруйних тварин. Охарактеризовано складові організації навчального процесу з медичної біології при викладанні вказаного питання і акцентовано увагу на необхідних методичних підходах і засобах навчання. Висвітлено роль студентського наукового гуртка у формуванні природничо-наукової компетентності в особистості.
Посилання
Veselska, E.V. & Harbar, D.A. (2023). Pozaaudytorna robota ekolohichnoho spriamuvannia u zakladakh vyshchoi osvity [Extracurricular work of environmental orientation in institutions of higher education]. Biological research – 2023: Collection of scientific papers. Zhytomyr, pp. 172–175. [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy “Pro muzei ta muzeinu spravu” № 249/95-VR vid 29 chervnia 1995 roku [Law of Ukraine “On museums and museum work” No. 249/95-VR dated June 29, 1995]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/249/95-%D0%B2%D1%80#Text [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy “Pro tvarynnyi svit” № 2894-III vid 13 hrudnia 2001 roku [Law of Ukraine “On Animal World” No. 2894-III dated December 13, 2001]. Available at: https://zakon.rada.go.ua/laws/show/2894-14#Text [in Ukrainian].
Kaliuzhna, T. (2020). Muzeina pedahohika v konteksti formuvannia vsebichno rozvynenoi osobystosti vykladacha pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Museum pedagogy in the context of the formation of a comprehensively developed personality of a teacher of postgraduate pedagogical education]. Muzeina pedahohika v naukovii osviti: zbirnyk tez dopovidei uchasnykiv II Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii, m. Kyiv, 26 lystopada 2020 r. / za nauk. red. S.O. Dovhoho – Museum pedagogy in scientific education: a collection of abstracts of reports of the participants of the II All-Ukrainian Scientific and Practical Conference, Kyiv, November 26, 2020. / sciences ed. S.O. Dovhoho. Kyiv, pp. 143–146. [in Ukrainian].
Pishak, V.P., Bazhora, Yu.I., Brahin, Sh.B., Vorobets, Z.D., Dubinin, S.I., Zhehunov, H.F., Kovalchuk, L.Ie., Korolov, V.O., Kostylov, O.V., Kulikova, N.A., Piskun, R.P., Romanenko, O.V., Slesarenko, O.H., Stebliuk, M.V. & Fedchenko, S.M. (2017). Medychna biolohiia: Pidruchnyk [Medical biology: Textbook]. (3rd ed.). V.P. Pishak & Yu.I. Bazhora (Eds.). Vinnytsia, 608 p. [in Ukrainian].
Romanenko, O.V., Kravchuk, M.H., Hrinkevych, V.M. & Kostylov, O.V. (2020). Medychna biolohiia: Posibnyk z praktychnykh zaniat [Medical biology: The study guide of the practical classes course]. (2nd ed). (Ed.). O.V. Romanenko. Kyiv, 472 p. [in Ukrainian].
Romanenko, O.V., Kravchuk, M.H., Hrinkevych, V.M., Vlasova-Shanina, N.B. & Kostylov, O.V. (2005). Medychna biolohiia: Posibnyk z praktychnykh zaniat [Medical biology: The study guide of the practical classes course]. (Ed.). O.V. Romanenko. Kyiv, 372 p. [in Ukrainian].
Romanenko, O.V. & Kostylov, O.V. (2001). Osnovy ekolohii: navchalnyi posibnyk [Basics of Ecology: the study guide]. Kyiv, 150 p. [in Ukrainian].
Pantiuk, T. (2023). Formuvannia pryrodoznavchoi kompetentnosti uchniv zasobom muzeinoi pedahohiky [Formation of natural science competence of students by means of museum pedagogics]. Youth & market. Monthly scientific-pedagogical journal. Drohobych, No. 9 (217), pp. 29–32. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.291088 [in Ukrainian].
Povidaichyk, O.S., Herych, M.S. & Povidaichyk, M.M. (2020). Zaluchennia studentiv do naukovo-doslidnytskoi diialnosti z pershykh kursiv yak pedahohichna umova formuvannia konkurentozdatnykh fakhivtsiv [Involvement of students to scientific research activity from the first courses as a pedagogical condition of the formation of competitive specialists]. Innovative Pedagogy, Vol. 20. 2, pp. 97–100. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085-2020-20-2-20 [in Ukrainian].
Pohorila, I.O. & Romanenko, O.V. (2007). Psykholoho-pedahohichni aspekty orhanizatsii ekolohichnoi osvity u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Psychological and pedagogical aspects of the organization of environmental education in higher educational institutions]. Ekolohiia: vcheni u vyrishenni problem nauky, osvity i praktyky: zbirnyk dopovidei uchasnykiv Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (24–25 travnia 2007 r., m. Zhytomyr) – Ecology: scientists in solving the problems of science, education and practice: a collection of reports of the participants of the International Scientific and Practical Conference (May 24–25, 2007, Zhytomyr). Zhytomyr, pp. 230–234 [in Ukrainian].
Rekeda, N.M., Dovbnia, M.O. & Yermoshyna, T.V. (2019). Universytetski muzei pryrody yak oseredky osvitnoi i naukovoi diialnosti [University museums of nature as centers of educational and scientific activity]. Biological research – 2023: Collection of scientific papers. Zhytomyr, pp. 377–380. [in Ukrainian].
Romanenko, O.V. (2011). Ekolohiia otruinykh tvaryn ta yikh toksyny [Ecology of poisonous animals and their toxins]. Kyiv, 184 p. [in Ukrainian].
Romanenko, O.V. & Hrusha, M.M. (2021). Bioetychni aspekty metodolohii hidrobiolohichnykh doslidzhen [Bioethical aspects of hydrobiological research methodology]. Scientific and practical journal “Ecological Sciences”. Kyiv, No. 6 (39), pp. 91–95. DOI: https://doi.org/10.32846/2306-9716/2021.eco.6-39.14 [in Ukrainian].
Romanenko, O.V. & Pohorila, I.O. (2010.) Psykholohichni aspekty orhanizatsii naukovo-doslidnytskoi diialnosti studentiv [Psychological aspects of organization of the studentsʼ scientific work]. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Series “Pedagogical sciences”, Vol. 189. 1, pp. 35–39. [in Ukrainian].
Samoilenko, L. (2016). Osvita v muzei y muzeina osvita v istorii Kyivskoho universytetu [Education in museum and museum education in the history of the University of Kyiv]. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. History, Vol. 4, pp. 53–62. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_Ist_2016_4_15 [in Ukrainian].
Stakhiv, L., Stakhiv, V. & Voloshyn, S. (2023). Osvitnii potentsial muzeinoi pedahohiky u zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Educational potential of museum pedagogics in institutions of general secondary education]. Youth & market. Monthly scientific-pedagogical journal. Drohobych, No. 6–7 (214–215), pp. 131–137. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.287935 [in Ukrainian].
Chervona knyha Ukrainy. Tvarynnyi svit (2009). [Red Book of Ukraine. Animal world]. (Ed.). I.A. Akimov. Kyiv, 600 p. [in Ukrainian].
Chervonenko, O. (2020). Spivpratsia vykladachiv biolohii ta muzeinykh pedahohiv u realizatsii suchasnoi modeli pryrodnychoi osvity [Cooperation of biology teachers and museum teachers in the implementation of the modern model of science education]. Muzeina pedahohika v naukovii osviti: zbirnyk tez dopovidei uchasnykiv II Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii, m. Kyiv, 26 lystopada 2020 r. – Museum pedagogy in scientific education: a collection of abstracts of reports of the participants of the II All-Ukrainian Scientific and Practical Conference, Kyiv, November 26, 2020. Kyiv, pp. 114–118. [in Ukrainian].
Shydlovskyi, I.V. (2012). Stan i perspektyvy rozvytku zoolohichnykh muzeiv universytetiv Ukrainy [State and prospects of development of zoological museums of universities of Ukraine]. Suchasni aspekty pryrodnychoi muzeolohii: Materialy II mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 11–13 veresnia 2012 r., Kyiv-Kaniv – Modern aspects of natural museology: Proceedings of the II international scientific and practical conference, September 11–13, 2012, Kyiv-Kaniv. Kyiv, pp. 23–24 [in Ukrainian].
Shykula, R.R. (2016). Osobystisno-zoriientovana kontseptsiia muzeinoi osvity suchasnoi zarubizhnoi pedahohiky [The person-oriented concept of museum education in modern foreign pedagogy]. Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K.D. Ushynsky, Series: Pedagogy, No. 5 (112), pp. 113–117. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvpupupp_2016_5_21 [in Ukrainian].
Derevianko, T.V. & Zviagolska, I.M. (2020). Formation of the personality of a future doctor through extracurricular activities at the department of microbiology, virology and immunology: experience and perspectives. Medical Education, No. 1, pp. 5–10. Available at: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.1.10984 [in English].
Fedoniuk, L.Ya., Podobivsky, S.S. & Yarema, O.M. (2018). Educational biological museum of medical biology department – valuable treasure and pride of the university. Medical education, No. 1, pp. 141–145. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2018.1.8822 [in English].
Romanenko, O.V., Golovchenko, O.V., Kravchuk, M.G. & Grinkevich, V.M. (2008). Medical biology. O.V. Romanenko (Ed.). Kyiv, 304 p. [in English].
Romanenko, O.V., Krot, Yu.G., Krasyuk, Yu.M. & Konovets, I.M. (2023). Peculiarities of Unio tumidus and Unio pictorum (Unionidae) adaptive reactions to the water temperature increase in the microcosm. Hydrobiological Journal, Vol. 59. 3, pp. 39–50. DOI: 10.1615/HydrobJ.v59.i3.30 [in English].
Shatursky, O.Y., Romanenko, O.V. & Himmelreich, N.H. (2014). Long open amphotericin channels revealed in cholesterol-containing phospholipid membranes are blocked by thiazole derivative. The Journal of Membrane Biology, Vol. 247, No. 3, pp. 211–229. DOI: https://doi.org/10.1007/s00232-013-9626-8 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.