ФОРМУВАННЯ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ: ПРОБЛЕМИ І ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

  • Олена Невмержицька

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.300088

Ключові слова:

інклюзія; інклюзивне освітнє середовище; початкова школа; інноваційні технології; учні

Анотація

У статті проаналізовано роль інклюзивної освіти і актуальність формування у закладах освіти інклюзивного освітнього середовища. Констатовано, що таке середовище є сукупністю умов, які сприяють спільному навчанню усіх здобувачів освіти та уможливлюють максимально враховувати можливості та потреби останніх. На основі аналізу наукових джерел подано структуру інклюзивного освітнього середовища, принципи, від яких залежить ефективність його формування, умови формування такого середовища. Вказано на труднощі та перепони формування інклюзивного освітнього середовища. Запропоновано конкретні шляхи подолання окремих проблем формування інклюзивного освітнього простору у початковій школі як першому рівні повної загальної середньої освіти.

Біографія автора

Олена Невмержицька

доктор педагогічних наук, професор кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Zakon Ukrainy “Pro osvitu” [Law of Ukraine “On Education”]. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].

Zelinska-Liubchenko, K. & Krykunenko, Yu. (2021). Orhanizatsiia inkliuzyvnoi osvity v Ukraini [Organization of inclusive education in Ukraine]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, No. 9, pp. 265–276. [in Ukrainian].

Kalinichenko, I.O. (2012). Osoblyvosti formuvannia inkliuzyvnoho osvitnoho seredovyshcha dlia zabezpechennia vsebichnoho rozvytku dytyny [Peculiarities of forming an inclusive educational environment to ensure comprehensive development of the child]. Actual problems of education and upbringing of people with special needs, No. 9, pp. 120–126. [in Ukrainian].

(Ed.). Hrynevych, L., Elkin, O., Kashnikova, S., etc. Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian school. Conceptual principles of secondary school reform] Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].

Bibik, N.M. (Ed.). (2018). Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia [New Ukrainian school: a teacherʼs guide]. Kyiv, 160 p. [in Ukrainian].

Pantiuk, M., Sadova, I. & Illiash, S. (2023). Modeli rozvytku osvitnoi inkliuzii: istoryko-pedahohichnyi dyskurs [Development models of educational inclusion: historical and pedagogical discourse]. “Youth and market”. Monthly scientific-pedagogical journal. Drohobych, Vol. 9, pp. 7–12. [in Ukrainian].

Pozniak, O. (2021). Geneza poniattia “inkliuzyvne osvitnie seredovyshche” [The genesis of the concept of “inclusive educational environment”]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, No. 9, pp. 293–308. [in Ukrainian].

Polikhronidi, A. (2016). Stvorennia inkliuzyvnoho osvitnoho seredovyshcha v suchasnykh navchalnykh zakladakh [Creating an inclusive educational environment in modern educational institutions]. Science and education, No. 6, pp. 82–84. [in Ukrainian].

Shved, M. (2015). Osnovy inkliuzyvnoi osvity [Basics of inclusive education]. Lviv, 360 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-31

Номер

Розділ

Статті