СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЗМІСТУ ПОЧАТКОВОЇ ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТИ В ГАЛИЧИНІ ЗА ЧАСІВ АВСТРО-УГОРСЬКОЇ ІМПЕРІЇ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХІХ – ПОЧАТОК ХХ ст.)
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.300092Ключові слова:
початкова природнича освіта; народні школи; Галичина; зміст природничої освіти; природознавство; навчальні програмиАнотація
У статті проаналізовано процес становлення та розвитку змісту початкової природничої освіти в Галичині за часів Австро-Угорської імперії у другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. Зазначено, що її організація великою мірою визначалася освітньою політикою держави, до складу якої належала Галичина як коронний край, початкова природнича освіта підпорядковувалася завданням соціально-економічного розвитку Австро-Угорської монархії, що зумовило загалом суперечливу генезу, яка супроводжувалася позитивними і негативними тенденціями. Схарактеризовано ключові особливості змісту природничої освіти в народних школах Галичини.
Посилання
Bilavych, H. (2015). Teoriia i praktyka vykhovannia hospodarskoi kultury uchniv ta doroslykh u Zakhidnii Ukraini (druha polovyna ХІХ – pochatok 40-kh rr. ХХ st.) [Theory and practice of economic education of students and adults in Western Ukraine (second half of the 19th century – beginning of the 40s of the 20th century)]. Ivano-Frankivsk, 740 p. [in Ukrainian].
Borys, U. (2022). Navchalni ekskursii z pryrodoznavstvav pochatkovii shkoli Ukrainy kriz pryzmu istoryko-pedahohichnoho dyskursu [Educational excursions in natural science in the primary school of Ukraine through the prism of historical-pedagogical discourse]. Youth & market. Vol. 9 (207). pp. 90–95. [in Ukrainian]
Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity [State standard of primary education]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/derzhavni-standarti [in Ukrainian].
Perskyi, S. (1932). Populiarna istoriia tovarystva “Prosvita” [Popular history of “Prosvita” society]. Lviv, 268 p. [in Ukrainian].
Pryrodnycha osvita u pochatkovii shkoli: istoriia, teoriia, praktyka [Science education in primary school: history, theory, practice]. Educational manual for primary school teachers. (2023). (Ed.). A.M. Martin, N.V. Tarapaka. Kropyvnytskyi, 60 p. [in Ukrainian].
Rohatynskyi, P. (1939). Pid praporom “Ridnoi Shkoly” [Under the flag of the “Native School”]. Stanislaviv, 51 p. [in Ukrainian].
Stuparyk, B. (1994). Shkilnytstvo Halychyny (1772–1939) [Education of Halychyna (1772–1939)]. Ivano-Frankivsk, 144 p. [in Ukrainian].
Tovarystvo Vzaimna pomich ukrainskoho vchytelstva 1905–1930 [Society of Mutual Aid of Ukrainian Teachers 1905–1930]. Lviv, 1932. 370 p. [in Ukrainian].
Falkiewicz, К. (1899). Rozwój w calicyi w łatach 1848-1898 [Development in Calicia in the years 1848-1898]. Lwow, 124 p. [in Polish].
Plany nauki dla szkół ludowych pospolitych i wydzialowych. Rada Szkolna Krajowa [Study plans for folk schools and department schools. National School Council]. Lwow, 1875. 120 p. [in Polish].
Plan nauki dla szkół jednoklasowych podzielonych, z nauką półdzienną (o jednym nauczycielu w dwóch oddziałach) [Study plan for one-class divided schools, with half-day learning (one teacher in two classes)]. Lwow, 1879. 370 p. [in Polish].
Plany naukowe dla szkół ludowych pospolitych pięcio- i sześcio-klasowych męskich, żeńskich i mieszanych wraz z instrukcyą [Scientific plans for five- and six-grade male, female and mixed folk schools, along with instructions]. Lwow, 1893. 320 p. [in Polish].
Plany naukowe dla szkół ludowych pospolitych pięcio- i sześcio-klasowych męskich, żeńskich, i mieszanych wraz z instrukcyą [Scientific plans for five- and six-grade folk schools for men, women and mixed, along with instructions]. Lwow, 1911. 370 p. [in Polish].
Sprawozdanie c. k. Rady szkolnej krajowej o stanie wychowania publicznego w kraju w latach szkolnych 1868 i 1869 [Report of the c. k. of the national school council on the state of public education in the country in the school years 1868 and 1869]. Lwow, 1871. 28 p. [in Polish].
Sprawozdanie c. k. Rady szkolnej krajowej o stanie wychowania publicznego w kraju w latach szkolnych 1870 i 1871 [Report of the Crown Prince of the National School Council on the state of public education in the country in the school years 1870 and 1871]. Lwow, 1872. 62 p. [in Polish].
Sprawozdanie c. k. Rady szkolnej krajowej o stanie wychowania publicznego w kraju w latach szkolnych 1878/9 [Report of the Imperial and Royal National School Council on the state of public education in the country in the school years 1878/9]. Lwow, 1880. 68 p. [in Polish].
Władysław, D.J. (1874). Nauka o rzeczach: rys jej historycznego rozwoju, podstawy psychologiczne, metoda oraz wzory lekcy [The science of things: an outline of its historical development, psychological foundations, method and patterns of learning]. Warszawa, 184 p. [in Polish].
Władysław, D.J. (1892). Nauka o rzeczach: rys jej historycznego rozwoju, podstawy psychologiczne, metoda oraz wzory lekcyj [The science of things: an outline of its historical development, psychological foundations, method and lesson patterns]. Warszawa, 700 p. [in Polish].
Zarys organizacyi szkol nizszych [Outline of the organization of lower schools]. Skreslil B. Trzaskowski. Lwow, 1867. 60 p. [in Polish].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.