СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЗМІСТУ ПОЧАТКОВОЇ ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТИ В ГАЛИЧИНІ ЗА ЧАСІВ АВСТРО-УГОРСЬКОЇ ІМПЕРІЇ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХІХ – ПОЧАТОК ХХ ст.)

Автор(и)

  • Уляна Борис

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.300092

Ключові слова:

початкова природнича освіта; народні школи; Галичина; зміст природничої освіти; природознавство; навчальні програми

Анотація

У статті проаналізовано процес становлення та розвитку змісту початкової природничої освіти в Галичині за часів Австро-Угорської імперії у другій половині ХІХ на початку ХХ ст. Зазначено, що її організація великою мірою визначалася освітньою політикою держави, до складу якої належала Галичина як коронний край, початкова природнича освіта підпорядковувалася завданням соціально-економічного розвитку Австро-Угорської монархії, що зумовило загалом суперечливу генезу, яка супроводжувалася позитивними і негативними тенденціями. Схарактеризовано ключові особливості змісту природничої освіти в народних школах Галичини.

Біографія автора

Уляна Борис

кандидат педагогічних наук, викладач Коломийського педагогічного фахового коледжу Івано-Франківської обласної ради

Посилання

Bilavych, H. (2015). Teoriia i praktyka vykhovannia hospodarskoi kultury uchniv ta doroslykh u Zakhidnii Ukraini (druha polovyna ХІХ – pochatok 40-kh rr. ХХ st.) [Theory and practice of economic education of students and adults in Western Ukraine (second half of the 19th century – beginning of the 40s of the 20th century)]. Ivano-Frankivsk, 740 p. [in Ukrainian].

Borys, U. (2022). Navchalni ekskursii z pryrodoznavstvav pochatkovii shkoli Ukrainy kriz pryzmu istoryko-pedahohichnoho dyskursu [Educational excursions in natural science in the primary school of Ukraine through the prism of historical-pedagogical discourse]. Youth & market. Vol. 9 (207). pp. 90–95. [in Ukrainian]

Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity [State standard of primary education]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/derzhavni-standarti [in Ukrainian].

Perskyi, S. (1932). Populiarna istoriia tovarystva “Prosvita” [Popular history of “Prosvita” society]. Lviv, 268 p. [in Ukrainian].

Pryrodnycha osvita u pochatkovii shkoli: istoriia, teoriia, praktyka [Science education in primary school: history, theory, practice]. Educational manual for primary school teachers. (2023). (Ed.). A.M. Martin, N.V. Tarapaka. Kropyvnytskyi, 60 p. [in Ukrainian].

Rohatynskyi, P. (1939). Pid praporom “Ridnoi Shkoly” [Under the flag of the “Native School”]. Stanislaviv, 51 p. [in Ukrainian].

Stuparyk, B. (1994). Shkilnytstvo Halychyny (1772–1939) [Education of Halychyna (1772–1939)]. Ivano-Frankivsk, 144 p. [in Ukrainian].

Tovarystvo Vzaimna pomich ukrainskoho vchytelstva 1905–1930 [Society of Mutual Aid of Ukrainian Teachers 1905–1930]. Lviv, 1932. 370 p. [in Ukrainian].

Falkiewicz, К. (1899). Rozwój w calicyi w łatach 1848-1898 [Development in Calicia in the years 1848-1898]. Lwow, 124 p. [in Polish].

Plany nauki dla szkół ludowych pospolitych i wydzialowych. Rada Szkolna Krajowa [Study plans for folk schools and department schools. National School Council]. Lwow, 1875. 120 p. [in Polish].

Plan nauki dla szkół jednoklasowych podzielonych, z nauką półdzienną (o jednym nauczycielu w dwóch oddziałach) [Study plan for one-class divided schools, with half-day learning (one teacher in two classes)]. Lwow, 1879. 370 p. [in Polish].

Plany naukowe dla szkół ludowych pospolitych pięcio- i sześcio-klasowych męskich, żeńskich i mieszanych wraz z instrukcyą [Scientific plans for five- and six-grade male, female and mixed folk schools, along with instructions]. Lwow, 1893. 320 p. [in Polish].

Plany naukowe dla szkół ludowych pospolitych pięcio- i sześcio-klasowych męskich, żeńskich, i mieszanych wraz z instrukcyą [Scientific plans for five- and six-grade folk schools for men, women and mixed, along with instructions]. Lwow, 1911. 370 p. [in Polish].

Sprawozdanie c. k. Rady szkolnej krajowej o stanie wychowania publicznego w kraju w latach szkolnych 1868 i 1869 [Report of the c. k. of the national school council on the state of public education in the country in the school years 1868 and 1869]. Lwow, 1871. 28 p. [in Polish].

Sprawozdanie c. k. Rady szkolnej krajowej o stanie wychowania publicznego w kraju w latach szkolnych 1870 i 1871 [Report of the Crown Prince of the National School Council on the state of public education in the country in the school years 1870 and 1871]. Lwow, 1872. 62 p. [in Polish].

Sprawozdanie c. k. Rady szkolnej krajowej o stanie wychowania publicznego w kraju w latach szkolnych 1878/9 [Report of the Imperial and Royal National School Council on the state of public education in the country in the school years 1878/9]. Lwow, 1880. 68 p. [in Polish].

Władysław, D.J. (1874). Nauka o rzeczach: rys jej historycznego rozwoju, podstawy psychologiczne, metoda oraz wzory lekcy [The science of things: an outline of its historical development, psychological foundations, method and patterns of learning]. Warszawa, 184 p. [in Polish].

Władysław, D.J. (1892). Nauka o rzeczach: rys jej historycznego rozwoju, podstawy psychologiczne, metoda oraz wzory lekcyj [The science of things: an outline of its historical development, psychological foundations, method and lesson patterns]. Warszawa, 700 p. [in Polish].

Zarys organizacyi szkol nizszych [Outline of the organization of lower schools]. Skreslil B. Trzaskowski. Lwow, 1867. 60 p. [in Polish].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-31

Номер

Розділ

Статті