ІНКЛЮЗИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ЯК ЗАПОРУКА ЯКОСТІ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Автор(и)

  • Леся Смеречак

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.300095

Ключові слова:

діти з особливими освітніми потребами; вчитель початкових класів; інклюзивне навчання; заклад освіти

Анотація

У статті проаналізовано сутність дефініцій “компетентність”, “професійна компетентність”, “інклюзивна компетентність”, “інклюзивна компетентність вчителя початкових класів”. Виокремлено такі компоненти інклюзивної компетентності вчителя початкових класів: особистісний, знаннєвий та практичний. Акцентовано увагу на необхідності володіння знаннями, необхідними для успішного здійснення професійної діяльності в умовах інклюзивного навчання; вміннями забезпечувати педагогічну підтримку учнів з особливими освітніми потребами.

Біографія автора

Леся Смеречак

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри соціальної педагогіки та корекційної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Vasilyuk, A. (2022). Pro inkliuzyvnu kompetentnist vchytelia [On the inclusive competence of the teacher]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy “Pro osvitu” [Law of Ukraine “On Education”]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. [in Ukrainian].

Kolupaeva, A.A., Sofiy, N.Z. & Naida, Yu.M. (2007). Inkliuzyvna shkola: osoblyvosti orhanizatsii ta upravlinnia: navchalno-metodychnyi posibnyk [Inclusive School: Features of Organization and Management: Teaching Manual]. (Ed.). L.I. Danylenko. Kyiv, p. 128. [in Ukrainian].

Martynchuk, O.V. (2014). Inkliuzyvna shkola: osoblyvosti orhanizatsii ta upravlinnia: navchalno-metodychnyi posibnyk [Modern requirements for the professional activity of an elementary school teacher in an inclusive learning environment]. Bulletin of Psychology and Pedagogy: scientific works. Vol. 16. Kyiv. Available at: http://www.psyh.kiev.ua/. [in Ukrainian].

Masyuk, O.M. & Titarenko, L.I. (2022). Formuvannia inkliuzyvnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia pochatkovoi shkoly [Formation of inclusive competence of the future primary school teacher]. Education will save Ukraine!: Proceedings of the First All-Ukrainian Prokopenkivsky readings, Kharkiv, 10 Jun. 2022. (Ed.). Yu.D. Boychuk, pp. 221–224. [in Ukrainian].

Nakaz Pro zatverdzhennia profesiinoho standartu za profesiiamy “Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity”, “Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity”, “Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)” [Order On approval of the professional standard for the professions “Primary school teacher of general secondary education”, “Teacher of general secondary education”, “Primary education teacher (with a diploma of junior specialist)”]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text. [in Ukrainian].

Nakhod, S.A. (2020). Inkliuzyvna kompetentnist u skladi “soft skills” maibutnikh pedahohiv pochatkovykh klasiv [Inclusive competence in the “soft skills” of future primary school teachers]. Bulletin of Alfred Nobel University. Series “Pedagogy and Psychology”. Pedagogical Sciences. No. 1 (19). pp. 225–232. [in Ukrainian].

Otsiniuvannia profesiinykh kompetentnostei vchytelia pochatkovykh klasiv pid chas sertyfikatsii [Assessment of professional competencies of primary school teacher during certification]. Available at: https://sqe.gov.ua/ocinyuvannya-15-profkompetentnostey-vchyteliiv-sertyfikaciya/. [in Ukrainian].

Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 21.09.2019 “Deiaki pytannia pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh i naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv” [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine from the 21.09.2019 “Some issues of advanced training of pedagogical and scientific-pedagogical workers”]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0%BF#n18/ [in Ukrainian].

Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 15.09.2021 № 957 “Pro zatverdzhennia Poriadku orhanizatsii inkliuzyvnoho navchannia u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh”. [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 15.09.2021 No. 957 “On Approval of the Procedure for Organizing Inclusive Education in Secondary Schools”]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/872-2011-%D0%BF#Text [in Ukrainian].

Figol, N.A. (2020). Inkliuzyvna kompetentnist pedahoha: teoretychnyi aspekt [Teacherʼs inclusive competence: theoretical aspect]. Scientific journal of the NPU named after M.P. Drahomanov. Vol. 77. pp. 199–202. [in Ukrainian].

Tchaikovsky, М. (2012). Inkliuzyvna kompetentnist yak skladova profesiinoi kompetentnosti subiektiv navchalno-vykhovnoho protsesu [Inclusive competence as a component of the professional competence of the subjects of the educational process]. Pedagogy and psychology of professional education. Vol. 2. Lviv, pp. 15–21. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-31

Номер

Розділ

Статті