ОБҐРУНТУВАННЯ КРИТЕРІЇВ ТА РІВНІВ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СИЛ БЕЗПЕКИ ТА ОБОРОНИ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Ігор Коваль

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.300101

Ключові слова:

критерії; рівні; показники; професійна компетентність; майбутні фахівці сил безпеки та оборони

Анотація

Статтю присвячено обґрунтуванню критеріїв та рівнів професійної компетентності майбутніх фахівців сил безпеки і оборони. Зʼясовано, що існує два вектори обґрунтування критеріїв, перший спрямований на освітній процес, другий (якого ми притримуємось, – на особистість того, хто досліджується).

На основі аналізу наукової літератури визначено чотири критерії професійної компетентності майбутніх фахівців сил безпеки та оборони України, а саме: мотиваційно-ціннісний – вказує на рівень сформованості мотивації до цілеспрямованого й постійного професійного самовдосконалення, прийняття нововведень, потребу в розробці новацій як нового способу виконання професійних завдань, постійне прагнення до саморозвитку й самореалізації; когнітивно-компетентнісний – визначає ступінь опанування комплексу професійно спрямованих знань галузі безпеки та оборони, характеризує здатність до знаходження інновацій засобами наукових досліджень; операційно-діяльнісний – характеризує рівень професійних умінь і навичок, відтворює ступінь сформованості потенціалу майбутніх фахівців у використанні набутих знань, умінь і навичок у практичній діяльності, відображає досвід та навички використання інновацій; рефлексивно-аналітичний – відображає рівень розвитку рефлексивних здібностей, вміння “поставити себе на місце іншого” та “побачити себе очима навколишніх”, вміння передбачати потенційні потреби і проблеми вдосконалення галузі безпеки та оборони, сприяє усвідомленню кожним фахівцем екстремальної спрямованості професійної діяльності, а також мобілізації всіх ресурсів особистості задля саморозвитку і самовдосконалення.

Біографія автора

Ігор Коваль

кандидат педагогічних наук, заступник начальника відділу виховної, соціально-гуманітарної роботи та психологічного забезпечення Львівського державного університету безпеки життєдіяльності

Посилання

Biliavets, S.Ya. (2019). Metodychna systema formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv u protsesi navchannia viiskovo-spetsialnykh dystsyplin [Methodical system of formation of professional competence of future border guards in the process of training in military special disciplines]. Doctorʼs thesis. Khmelnytskyi, 565 p. [in Ukrainian].

Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [A large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. (Ed.). V. Busel. Kyiv, 2002. 1440 p. [in Ukrainian].

Honcharenko, S.U. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Kyiv, 376 p. [in Ukrainian].

Dychkivska, I.M. (2004). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii [Innovative pedagogical technologies]. Tutorial. Kyiv, 352 p. [in Ukrainian].

Ievsiukov, O.F. (2006). Pedahohichni umovy formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv u navchalnomu protsesi vyshchoho viiskovoho navchalnoho zakladu [Pedagogical conditions for the formation of professional competence of future officers in the educational process of a higher military educational institution]. Candidateʼs thesis. Kharkiv, 170 p. [in Ukrainian].

Koval, I.S. (2023). Obgruntuvannia avtorskoi modeli neperervnoho profesiinoho samorozvytku maibutnikh riatuvalnykiv [Justification of the authorʼs model of continuous professional self-development of future rescuers]. Military education. pp. 132–143. [in Ukrainian].

Koziar, M.M. & Koval, I.S. (2017). Strukturno-komponentna model formuvannia profesiinoi hotovnosti maibutnikh riatuvalnykiv do diialnosti v ekstremalnykh umovakh [Structural and component model of formation of professional readiness of future rescuers for activities in extreme conditions]. Bulletin of Lviv State University of Life Safety. No. 15. pp. 194–198. [in Ukrainian].

Kostenko, V.A. (2008). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti molodshoho nachalnytskoho skladu kryminalno-vykonavchykh ustanov [Formation of professional competence of the junior management of criminal enforcement institutions]. Extended abstract of candidateʼs thesis. Khmelnytskyi, 20 p. [in Ukrainian].

Mazin, V. (2007). Kryterii ta pokaznyky sformovanosti kultury profesiinoi samorealizatsii pedahoha [Criteria and indicators of the formation of a culture of professional self-realization of a teacher]. Pedagogy and psychology of creative personality formation: problems and searches, Vol. 41. pp. 217–225. [in Ukrainian].

Povstyn, O.V. (2019). Teoretychni ta metodychni zasady profesiinoi pidhotovky do upravlinskoi diialnosti maibutnikh fakhivtsiv u haluzi bezpeky liudyny [Theoretical and methodological principles of professional training for managerial activities of future specialists in the field of human security]. Doctorʼs thesis. Vinnytsia, 483 p. [in Ukrainian].

Samborska, O.V. (2015). Kryterii, pokaznyky ta rivni hotovnosti mahistriv tekhnolohichnoi osvity do monitorynhu navchalnykh dosiahnen studentiv [Criteria, indicators and levels of readiness of masters of technological education to monitor the educational achievements of students]. Scientific journal of the M. Drahomanov NPU. Vol. 51. pp. 239–244. [in Ukrainian].

Tkachenko, T.V. (2009). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv bezpeky zhyttiediialnosti zasobamy informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii [Formation of professional competence of future life safety specialists by means of information and communication technologies]. Extended abstract of candidateʼs thesis. Vinnytsia, 20 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-31

Номер

Розділ

Статті