ІНШОМОВНА ОСВІТА В КОНТEКСТІ ЗАСАД ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ ЩОДО РОЗВИТКУ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ У СФЕРІ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Оксана Трухан
  • Юлія Ловчук

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.300102

Ключові слова:

англійська мова; заклади вищої освіти; іншомовна освіта; проєкт “Шкільний учитель нового покоління”; комунікативна компетентність; майбутній учитель англійської мови; здобувач вищої освіти; Школа поліглотів; Університет обдарованої дитини

Анотація

У статті розглянуто іншомовну освіту в контeксті засад державної політики щодо розвитку англійської мови у сфері вищої освіти. Проаналізовано документ “Методичні рекомендації щодо забезпечення якісного вивчення, викладання та використання англійської мови у закладах вищої освіти України” крізь призму теорії і практики іншомовної освіти. Схарактеризовано пілотний проєкт “Шкільний учитель нового покоління”, який успішно упроваджено в низці закладів вищої освіти, зокрема й у Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника. Наведено приклади освітніх стратегій іншомовної освіти, які слугують забезпеченню якісного вивчення, викладання та використання англійської мови у закладах вищої освіти України.

Біографії авторів

Оксана Трухан

асистент кафедри англійської філології Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Юлія Ловчук

асистент кафедри англійської філології Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Посилання

Harapko, L.I. (2021). Kontseptualni zasady zarubizhnoi inshomovnoi osvity u naukovomu dyskursi ukrainskoi komparatyvistyky [Conceptual foundations of foreign foreign language education in the scientific discourse of Ukrainian comparative studies]. Youth & market. No. 4 (190). pp. 157–162. [in Ukrainian].

Derzhavna polityka shchodo rozvytku anhliiskoi movy u sferi vyshchoi osvity [State policy regarding the development of the English language in the field of higher education]. Available at: osvita.gov.ua/2023/07/derzhavna-polityka-shhodo-rozvytku-anglijskoyi-movy-u-sferi-vyshhoyi-osvity/ [in Ukrainian].

Zaproponovani zminy do OPP “Serednia osvita (anhliiska mova i literatura)” (redaktsiia 2023/24 r.) [Proposed changes to the OPP “Secondary education (English language and literature)” (edition 2023/24)]. Available at: https://kaf.pnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/89/2023/12/zminy-do-opp-serednia-osvita-anhlijska-mova-i-literatura_proekt-2023-24.pdf [in Ukrainian].

Zasady derzhavnoi polityky shchodo anhliiskoi movy u vyshchii osviti [Principles of state policy regarding the English language in higher education]. Available at: https://knute.edu.ua/file/NjY4NQ==/9024762ed731fd9506465b77ec7bcc12.pdf [in Ukrainian].

Metodychni rekomendatsii shchodo zabezpechennia yakisnoho vyvchennia, vykladannia ta vykorystannia anhliiskoi movy u zakladakh vyshchoi osvity Ukrainy [Methodological recommendations for ensuring quality study, teaching and use of the English language in higher education institutions of Ukraine]. Available at: https://mon.gov.ua/ [in Ukrainian].

Melnyk, R. (2018). Inshomovna osvita v Ukraini: osnovni tendentsii modernizatsiinykh protsesiv [Foreign language education in Ukraine: main trends of modernization processes]. Philological discourse. No. 8. pp. 157–165. [in Ukrainian].

Nikolaieva, S.Yu. (2016). Mizhkulturna inshomovna osvita v Ukraini: kliuchovi problemy [Intercultural foreign language education in Ukraine: key problems]. Foreign languages. No. 2. pp. 3–9. [in Ukrainian].

Sekret, I.V. (2010). Inshomovna profesiina kompetentnist: problema vyznachennia [Foreign language professional competence: the problem of definition]. Available at: http://vuzlib.com/content/view/322/84 [in Ukrainian].

Stavytska, I.V. (2013). Inshomovna kompetentnist: mistse definitsii u terminolohichnomu poli suchasnykh naukovykh sudzhen [Foreign language competence: the place of definition in the terminological field of modern scientific judgments]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. No. 4 (30). pp. 280–286. [in Ukrainian].

Trukhan, O. (2019). Metodyka ta stratehii vykladannia inozemnykh mov v umovakh inkliuzii [Methods and strategies of teaching foreign languages in conditions of inclusion]. Teaching foreign languages in Ukraine and abroad: experience and challenges. Materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, Ivano-Frankivsk, 21–22 bereznia 2019 r. – Proceedings of the international scientific and practical conference, Ivano-Frankivsk, March 21–22, 2019. (pp. 290–293). Ivano-Frankivsk. [in Ukrainian].

Universytet obdarovanoi dytyny [University of the gifted child]. Available at: https://kidsuniver.blogspot.com/. [in Ukrainian].

Chorna, V. (2021). Osoblyvosti inshomovnoi komunikatyvnoi kompetentnosti v udoskonalenni fakhovoi diialnosti vchytelia inozemnoi movy [Peculiarities of foreign language communicative competence in improving the professional activity of a foreign language teacher]. Kaleidoscope of languages. No. 5 (200). pp. 81–84. [in Ukrainian].

Cimermanova, I. (2017). English language pre-service and in-service teachersʼ self-efficacy and attitudes towards integration of students with learning difficulties. Available at: https://sciendo.com/article/10.1515/jolace-2017-0002 [in English].

New Generation School Teacher. Available at: https://ngschoolteacher.wixsite.com/ngscht [in English].

The European Indicator of Language Competence. Available at: https://eur-lex.europa.eu/EN/legal-content/summary/the-european-indicator-of-language-competence.html#:~:text=The%20purpose%20of%20the%20indicator,skills%20in%20each%20 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-31

Номер

Розділ

Статті