ЕТАПИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ МАЙБУТНІХ ДИЗАЙНЕРІВ У ФАХОВІЙ ПІДГОТОВЦІ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.300106Ключові слова:
дизайн; професійні компетенції; освітній процес; фахова підготовка дизайнерівАнотація
У статті аналізуються дієві шляхи формування професійних компетентностей майбутніх дизайнерів, пропонується комплекс психолого-педагогічних умов їх реалізації у системі вищої мистецької освіти. На основі теоретичних уявлень розкрито сутність і зміст професійних компетенцій майбутніх дизайнерів та особливості їх формування в освітньому процесі. Спираючись на ідеї компетентнісного підходу, визначені основні етапи і способи формування професійних компетенцій майбутніх дизайнерів.
Посилання
Averianova, N. & Huk, L. (2021). Dyzainerska osvita v Ukraini: problemy profesiinoi pidhotovky [Design education in Ukraine: problems of professional training]. Young Scientist. No. 2 (90). pp. 167–170. [in Ukrainian].
Antonovych, Ye.A. (2005). Teoriia i metodyka dyzainu v konteksti rozvytku kontseptsii suchasnoho natsionalnoho dyzainu [Theory and methodology of design in the context of the development of the concept of modern national design]. Pedagogy of higher and secondary schools. No. 13. Special issue: Artistic and Pedagogical Education. pp. 3–8. [in Ukrainian].
Bodnar, O. (1999). “Za” i “proty” yevropeiskoho vektoru rozvytku dyzain-osvity v Ukraini [Pros and cons of the European vector of design education development in Ukraine]. Bulletin of the Lviv Academy of Arts. Lviv, Special issue. pp. 177–181. [in Ukrainian].
Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [A large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. (Ed.). V.T. Busel. Kyiv; Irpin, 2002. 1440 p. [in Ukrainian].
Danylenko, V. (2005). Dyzain Ukrainy u svitovomu konteksti khudozhno-proektnoi kultury: monohrafiia [Ukrainian design in the global context of artistic and project culture: a monograph]. Kharkiv, 243 p. [in Ukrainian].
Danylenko, V. (2017). Dyzainerska osvita Ukrainy: perekhid u novu yakist [Design Education in Ukraine: Transition to a New Quality]. Bulletin of the Kharkiv State Academy of Design and Arts. No. 3. pp. 4–10. [in Ukrainian].
Diachenko, A. (2020). Nedoliky ukrainskoi dyzain-osvity ta shliakhy yii vdoskonalennia [Shortcomings of Ukrainian design education and ways to improve it]. Scientific notes of the International Humanitarian University. Odesa, Vol. 32. pp. 176–180. [in Ukrainian].
Kompetentnyi. Akademichnyi slovnyk ukrainskoi movy [Competent. Academic Dictionary of the Ukrainian Language]. Available at: https:// sum.in.ua/s/kompetentnyj [in Ukrainian].
Krvavych, D. (1999). Universalizm dyzainu yak mystetstva idei, formy i funktsii [Universalism of design as an art of idea, form and function]. Dialogue of cultures: Ukraine in the global context. Art Education: collection of scientific papers. (Ed.). I.A.Ziaziun, S.O.Cherepanova. Lviv, Vol. 5. pp. 325–338. [in Ukrainian].
Myhal, S.P. (2001). Dyzain-osvita v Ukraini [Design education in Ukraine]. Technical aesthetics and design: scientific and technical collection (Ed.). M.I. Yakovliev. Kyiv, Vol.1. pp. 35–39. [in Ukrainian].
Orshanskyi, L. & Kotyk, I. (2022). Proiektna kultura maibutnikh dyzaineriv yak kliuchovyi chynnyk yikhnoho profesiinoho stanovlennia [Project culture of future designers as a key factor in their professional development]. Collection of scientific works of Uman State Pedagogical University. (Ed.). O.I. Bezliudnyi. Uman, Vol. 1. pp. 152–159. [in Ukrainian].
Petruk, V. (2008). Teoretyko-metodychni zasady formuvannia bazovykh profesiinykh kompetentsii u maibutnikh fakhivtsiv tekhnichnykh spetsialnostei [Theoretical and methodological foundations for the formation of basic professional competences in future technical specialists]. Extended abstract of Doctorʼs thesis. Kyiv, 40 p. [in Ukrainian].
Prusak, V. (2011). Problema pidhotovky maibutnikh dyzaineriv u systemi neperervnoi osvity [The problem of training future designers in the system of continuing education]. Pedagogy of forming a creative personality in higher and secondary schools: collection of scientific papers. Zaporizhzhia, Vol. 20 (73). pp. 229–236. [in Ukrainian].
Rudenchenko, A.A. (2016). Osoblyvosti ta orhanizatsiino-pedahohichni zasady proektuvannia tvorchoho osvitnoho prostoru vyshchomu mystetskomu navchalnomu zakladi [Features and Organisational and Pedagogical Principles of Designing a Creative Educational Space in a Higher Art Educational Institution]. Scientific notes. Series: Pedagogical Sciences. Kirovohrad, Vol. 143. pp. 79–84. [in Ukrainian].
Tomashevskyi, V. (2014). Problema profesiinoi pidhotovky maibutnikh dyzaineriv u systemi vyshchykh navchalnykh zakladiv [The problem of professional training of future designers in the system of higher education institutions]. Pedagogy of Higher and Secondary Schools. Vol. 41. pp. 121–127. [in Ukrainian].
Tryhub, O. (2020). Aktualni problemy fakhovoi pidhotovky maibutnikh dyzaineriv u zakladakh vyshchoi osvity Ukrainy: teoretychni ta prykladni aspekty [Actual problems of professional training of future designers in higher education institutions of Ukraine: theoretical and applied aspects]. Youth & market. No. 1 (180). pp. 159–165. [in Ukrainian].
Fursa, O. (2013). Tendentsii rozvytku dyzain-osvity v teorii i praktytsi profilnykh vyshchykh navchalnykh zakladiv [Trends in the development of design education in the theory and practice of specialised higher education institutions]. Pedagogical process: theory and practice. Vol. 3. pp. 172–180. [in Ukrainian].
Iakovliev, M.I. (2005). Suchasni problemy dyzain-osvity [Modern problems of design education]. Heometrychne modeliuvannia, enerhozberezhennia, ekolohiia i dyzain: mater. nauk.-prakt. konf. (19–23.09.2005, Novyi svit). – Geometric modelling, energy saving, ecology and design: Proceedings of the scientific and practical conference (19–23.09.2005). pp. 29–35. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.