ВІД РУСІ ДО УКРАЇНИ: УТВЕРДЖЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ В ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦЯХ ВІТЧИЗНЯНИХ УЧЕНИХ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХІХ – ПОЧАТОК ХХ ст.)
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.301646Ключові слова:
національна ідентичність; українська нація; національна самосвідомість; історико-педагогічний наратив.Анотація
У статті представлено результати дослідження щодо впливу і проявів української національної ідентичності у працях вітчизняних істориків освіти та педагогічної думки (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.). Наголошено, що українська національна ідентичність у представників української інтелігенції формувалася упродовж другої половини ХІХ – початку ХХ ст., поступово долаючи “малоросійську” та “русинську” ідентичності, характерні для домодерного етнічного самоусвідомлення. У зв’язку з цілеспрямованим поширенням модерної української національної самосвідомості, яке здійснювала українська інтелігенція на межі ХІХ – початку ХХ ст., прояви власне української ідентичності все частіше трапляються у вітчизняному історико-педагогічному наративі. У політичних умовах Російської імперії учені намагалися приховувати їх. Лише напередодні Першої світової війни група авторів (Д. Пісочинець, С. Русова, К. Корж та ін.), зосереджена навколо журналу “Світло”, у своїх студіях з історії педагогіки більш відкрито декларувала свої українські візії. В умовах Автро-Угорської імперії, а згодом міжвоєнної Польщі українська національна ідентичність більш відверто декларувалася східногалицькими вченими (М. Грушевський, І. Франко, М. Кордуба, К. Студинський, І. Филипчак, Р. Лукань та ін.). Останні наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст. у своїх працях з історії освіти виразно змінили означення “руський” на “український”. Деякий час використання понять “руський”, “русинський” для окреслення власної ідентичності використовували закарпатські історики педагогіки у міжвоєнний період. Однак у 1930-ті рр. частина з них (наприклад, А. Домбровський) виразно декларували приналежність до української нації.
Посилання
Bahalii, D. (1927). Avtobiohrafiia. Piatdesiat lit na storozhi ukrainskoi nauky ta kultury [Autobiography. Fifty years on guard of Ukrainian science and culture]. Kyiv, 163 + VII p. [in Ukrainian].
Bagalei, D.I. (1911). Ocherki iz russkoi istoryi. T. 1. Stati po istoryi prosveshchenyia [Essays from Russian history. V. 1. Articles on the history of enlightenment]. Kharkiv, 624 p.
Baran, S. (1910). Deshcho z natsionalnoi statystyky v halytskykh serednnikh shkolakh [Something about national statistics in Galician secondary schools]. Our School. No. III. pp. 10–27. [in Ukrainian].
Baran, S. (1910). Konfesiini y natsionalni pereminy v halytskykh serednikh shkolakh v rr. 1896–1908 [Confessional and national changes in Galician secondary schools in 1896–1908]. Lviv, 66 p. [in Ukrainian].
Bochek, S. (1923). Aleksander Dukhnovych. 24.IV.1803–29.III.1865 [Alexander Duhnovych. 24.IV.1803–29.III.1865]. Teacher. No. 4. pp. 78–80. [in Ukrainian].
Vozniak, M. (1913). Nashi universytetski tradytsii u Lvovi. Pershyi period (1784–1848) [Our university traditions in Lviv. The first period (1784–1848)]. Illustrated Ukraine. No. 4. pp. 4–6; No. 5. pp. 9–11; No. 6. pp. 3–5; No. 8. pp. 6–8. [in Ukrainian].
Vozniak, M. (1909). Studii nad halytsko-ukrainskymy hramatykamy XIX v. [Studies on Galician-Ukrainian grammars of the 19th century]. Notes of the Shevchenko Scientific Society. Vol. XC. Book IV. p. 33–118. [in Ukrainian].
Haliv, M. (2018). Ukrainskyi istoryko-pedahohichnyi naratyv (seredyna XIX – kinets XX stolittia): epistemolohichni zasady [Ukrainian Historical and Pedagogical Narrative (mid XIX – late XX century): Epistemological Principles]. Drohobych, 614 p. [in Ukrainian].
Hrushevskyi, M. (1912). Kulturno-natsionalnyi rukh na Ukraini v XVI–XVII vitsi [Cultural and national movement in Ukraine in the XVI–XVII centuries]. Kyiv-Lviv, 248 p. [in Ukrainian].
Hrushevskyi, M. (2005). Tvory: u 50 t. [Works: in 50 volumes]. Lviv, 2005. Vol. 3, 774 p. [in Ukrainian].
Dombrovskyi, A. (1938). Shkilnytstvo v Karpatskii Ukraini v rr. 1919–1925 [Schooling in Carpathian Ukraine in 1919–1925.]. The Way of Education and Training. No. 4. pp. 246–251. [in Ukrainian].
Doroshenko, V. (1912). [review] Dr. Ludwik Janowski. Uniwersytet charkowski w początkach swego istnienia (1805–1820), Krakiv, 1911, st. 159. [Dr. Ludwik Janowski. Kharkov University in the early days of its existence (1805–1820), Kraków, 1911, art. 159]. Notes of the Shevchenko Scientific Society. Vol. CX. Book IV. pp. 210–217. [in Ukrainian].
Zaklynskyi, R. (1904). Pro shkoly elementarni vid naidavnishykh chasiv [About elementary schools from the earliest times]. Teacher. No. 16. pp. 250–252. [in Ukrainian].
K.P. (Studynskyi K.) (1895). [review]. K.D. Ushynskii, eho zhizn i deiatelnost, biohrafichesii ocherk M.L. Peskovskago, Spb., 1893, 80 str. [K.D. Ushinskyi, his life and work, biographical essay of M. L. Peskovskago, St. Petersburg, 1893, 80 p.]. Notes of the Shevchenko Scientific Society. Vol. VIII. Book IV. pp. 53–54. [in Ukrainian].
Korduba, M. (1895). [review]. N. Mukhin. Kievo-Bratskii uchilishchnyi monastyr, istoricheskyi ocherk, K., 1893; I. Kamanin. Eshche o drevnosti bratstva i shkoly v Kieve, 1895 [N. Mukhin. Kievo-Bratskyi schooling monastery, historical sketch, K., 1893; I. Kamanin. More about the antiquity of brotherhoods and schools in Kiev, 1895]. Notes of the Shevchenko Scientific Society. Vol. VIII. Book IV. P. 34–39. [in Ukrainian].
Korzh, K. (1912). Z istorii narodnoi prosvity na Ukraini [From the history of national education in Ukraine]. The Light. Ukrainian Pedagogical Journal. No. 9. pp. 25–37. [in Ukrainian].
Levytskyi, I.E. (1903). Pohliad na rozvii nyzshoho i vysshoho shkilnytstva v Halychyni v rr. 1772–1800 i rozvii rusko-narodnoho shkilnytstva v rr. 1801–1820 [A view of the development of lower and higher schooling in Galicia in 1772–1800 and the development of Ruthenian primary schooling in 1801–1820]. Lviv, 71 p. [in Ukrainian].
Levytskyi, Ya. (1901). Lvivska dukhovna semynaryia v litakh 1897–1901 [Lviv theological seminary in the years 1897–1901]. Lviv, 58 p. [in Ukrainian].
Loskyi, I. (1932). Ukrainski studenty v Rostoku y Kiliu [Ukrainian students in Rostock and Kiel]. Notes of the Order of St. Basil the Great. Vol. IV. Issue 1–2. pp. 326–329. [in Ukrainian].
M. (Hrushevskyi M.) (1895). [review]. Starzyński Stanisław. Historya uniwersytetu Lwowskiego. Cześć II (1869–1894), Lv., 1894, stor. 442 [Starzyński Stanisław. History of the University of Lviv. Part II (1869–1894), Lviv, 1894, 442 p.]. Notes of the Shevchenko Scientific Society. Vol. VI. Book II. pp. 33–37. [in Ukrainian].
Hrushevskyi, M. (Ed.). (1928). Naukovo-publitsystychni i polemichni pysannia Kostomarova [Scientific journalistic and polemical writings of Kostomarov]. Kharkiv, 315 p. [in Ukrainian].
Pankevych, I. (1920). Ivan Amos Komenskii [Jan Amos Comensky]. Teacher. No. 9. pp. 1–3. [in Ukrainian].
Pisochynets, D. (1911). Uchyteliuvannia Borysa Hrinchenka (Po lystakh ta spomynakh yoho shkoliariv ta blyzkykh selian) [The teaching of Borys Grinchenko (According to the letters and memories of his schoolchildren and close villagers)]. The Light. Ukrainian Pedagogical Journal. No. 5. pp. 31–46. [in Ukrainian].
Rusova, S. (1910). Dumky M. Drahomanova pro osvitu [Opinions of M. Drahomanov about education]. The Light. Ukrainian Pedagogical Journal. No. 4. pp. 30–33. [in Ukrainian].
Rusova, S. (1912). Zhan Zhak Russo (1712–1912) [Jean Jacques Rousseau (1712–1912)]. The Light. Ukrainian Pedagogical Journal. No. 1. pp. 6–14. [in Ukrainian].
Rusova, S. (1913). Ideini pidvalyny shkoly [The ideological foundations of the school]. The Light. Ukrainian Pedagogical Journal. No. 8. pp. 33–38. [in Ukrainian].
Todosiienko, S. (1910). M.I. Pyrohov. 1810–1910 (z nahody 100-kh rokovyn yoho narodzhennia) [M.I. Pirogov 1810–1910 (on the occasion of the 100th anniversary of his birth)]. The Light. Ukrainian Pedagogical Journal. No. 3. pp. 10–17. [in Ukrainian].
Fylypchak, I. & Lukan, R. Ts. k. Okruzhna Holovna shkola v Lavrovi 1788/89–1910/11 [Imp. k. District Main School in Lavriv 1788/89–1910/11]. Notes of the Order of St. Basil the Great. Vol. 5. Issue 1–4. pp. 1–158. [in Ukrainian].
Franko, I. (1902). Dr Ostap Terletskyi. Spomyny i materialy [Dr. Ostap Terletskyi. Memories and materials]. Notes of the Shevchenko Scientific Society. Vol. 50. pp. 1–64. [in Ukrainian].
Franko, I.Ya. (1985). Zibrannia tvoriv u 50-y tomakh [Collection of works in 50 volumes]. Kyiv, Vol. 45, 574 p.; Vol. 46, Book 1, 670 p.; 1986. Vol. 47, 766 p. [in Ukrainian].
Franko, I. (1892). Nova ruska kafedra v universyteti [The new Ruthenian Department at the University]. Available at: https://www.i-franko.name/uk/Publicistics/ 1892/NovaKafedra.html [in Ukrainian].
Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv vyshchykh orhaniv vlady ta upravlinnia Ukrainy (dali – TsDAVOVU) [The Central State Archive of the Higher Authorities and Administration of Ukraine]. F. 166. Op. 6. Spr. 7908. 284 ark. [in Ukrainian].
TsDAVOVU. F. 14. Op. 1. Spr. 11. Ark. 22–25zv. [in Ukrainian].
TsDAVOVU. F. 3889. Op. 1. Spr. 5. 141 ark. [in Ukrainian].
Tsentralnyi derzhavnyi istorychnyi arkhiv Ukrainy, m. Lviv (dali – TsDIAUL) [Central State Historical Archive of Ukraine, Lviv]. F. 364. Op. 1. Spr. 21. 44 ark. [in Ukrainian].
TsDIAUL. F. 309. Op. 1. Spr. 1936. 129 ark. [in Ukrainian].
Chepelianskyi, V. (1910). Istoryk Slobidskoi Ukrainy (Z pryvodu 30-litnoho yuvyleiu naukovo-pedahohychnoi diialnosty prof. D.I. Bahaliia) [Historian of Slobid Ukraine (On the occasion of the 30-year anniversary of the scientific and pedagogical activity of Prof. D.I. Bagaliya)]. The Light. Ukrainian Pedagogical Journal. No. 3. pp. 57–59. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.