ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ МАТЕМАТИЧНИХ ЗДІБНОСТЕЙ У ДІТЕЙ З ТЯЖКИМИ ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.301656Ключові слова:
індивідуалізована програма розвитку; математичні здібності; діти старшого дошкільного віку; тяжкі порушення мовлення; мовленнєвий розвиток; мультимодальне навчання; всебічний розвиток дітей; адаптація освітнього контенту; потреби та потенціал дитиниАнотація
У статті розглянуто універсальний алгоритм побудови індивідуалізованої програми з формування математичних здібностей у дітей старшого дошкільного віку із тяжкими порушеннями мовлення, що і зумовлено метою дослідження. Автором визначено труднощі, які можуть виникати у формуванні математичних умінь з зв’язку зі спектром тяжких порушень мовлення. Запропоновано універсальний шестикомпонентний алгоритм (принципи) побудови індивідуалізованої програми, що є гнучким та невичерпним у наповненні. Такий індивідуалізований підхід, на думку автора, уможливлює максимальне розкриття потенціалу дитини у вивченні математики.
Посилання
Ashytok, N. (2023). Inkliuzyvnyi osvitnii prostir u filosofskomu dyskursi [Inclusive educational space in philosophical discourse]. Youth & market. Monthly scientific and pedagogical magazine. Drohobych, 10 (218). pр. 18–22. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.292860 (Accessed 5 March 2024) [in Ukrainian].
Venglovska, O., Demyanenko, V. & Varnakova, L. (2023). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid ditei iz porushenniamy slukhu v inkliuzyvnomu seredovyshchi zakladu zahalnoi serednoi osvity [Psychological and pedagogical support of children with hearing impairments in the inclusive environment of a general secondary education institution]. Youth & market. Monthly scientific and pedagogical magazine. Drohobych, 10 (218). pp. 60–66. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.292865 (Accessed 5 March 2024) [in Ukrainian].
Vyshkivska, V.B. & Sylenko, Yu.V. (2023). Vykorystannia tekhnolohii indyvidualizatsii osvitnoho protsesu u pidhotovtsi maibutnikh pedahohiv do spivpratsi z simieiu [The use of technologies of individualization of the educational process in the preparation of future teachers for cooperation with the family]. Theoretical and technological principles of professional training of a higher education student for the formation of a socially successful personality in childhood: a collective monograph / V.P. Andrushchenko et al. ; in general ed. Prof. V.P. Andrushchenko. Kyiv: Mykhailo Drahomanov State University Publishing House, 496 p. pp. 230–246. [in Ukrainian].
Ilyana, V. (2015). Prohramy dlia zahalnoosvitnoi shkoly dlia ditei z tiazhkymy porushenniamy movlennia. [Programs for a comprehensive school for children with severe speech disorders]. Kyiv: Institute of Special Pedagogy of the National Academy of Sciences of Ukraine, 42 p. [in Ukrainian].
Martynchuk, O. (2016). Prohrama z korektsiino-rozvytkovoi roboty dlia 5–9 (10) klasiv spetsialnykh zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv dlia ditei z tiazhkymy porushenniamy movlennia (“Korektsiia movlennia”) [Program for corrective and developmental work for grades 5–9 (10) of special general educational institutions for children with severe speech disorders (“Speech correction”)]. Kyiv: Institute of Special Pedagogy of the National Academy of Sciences of Ukraine, 73 p. [in Ukrainian].
Pryadko, L. (2015). Dydaktychni osnovy navchannia ditei iz porushenniamy intelektualnoho rozvytku. [Didactic basics of teaching children with intellectual development disorders]. Sumy, 114 p. [in Ukrainian].
Savinova, N.A. (2021). Spetsialna metodyka formuvannia elementarnykh matematychnykh uiavlen i navchannia matematyky ditei iz TPM [Special method of forming elementary mathematical ideas and teaching mathematics to children with TPM]. Mykolaiv, 136 p. [in Ukrainian].
Solovyova, A. (2018). Lohiko-matematychni ihry yak zasib formuvannia lohichnoho myslennia starshykh doshkilnykiv iz tiazhkymy porushenniamy movlennia [Logical-mathematical games as a means of forming the logical thinking of older preschoolers with severe speech disorders]. Modern problems of speech therapy and rehabilitation. Issue 1. pp. 40–44. [in Ukrainian].
Utyosova, O. (2017). Metodyka vyznachennia rivnia zasvoiennia matematychnykh znan u ditei z pomirnoiu ta tiazhkoiu rozumovoiu vidstalistiu [Methodology for determining the level of assimilation of mathematical knowledge in children with moderate and severe mental retardation]. Current issues of correctional education. Issue 1. pp. 234–244. [in Ukrainian].
Khalimovska, M. (2019) Teoretychni aspekty formuvannia matematychnykh zdibnostei u ditei z tiazhkymy porushenniamy movlennievoho rozvytku [Theoretical aspects of the formation of mathematical abilities in children with severe disorders of speech development]. Natural science and education: 2nd international scientific and practical conference. Kharkiv, pp. 190–192. [in Ukrainian].
Cross, A. (2019). Mathematical Abilities in Children With Developmental Language Disorder. Language, Speech, and Hearing Services in Schools. Vol. 50. pp. 150–163. [in English].
Fyfe, E. (2019). Mathematical thinking in children with Developmental Language Disorder: The roles of pattern skills and verbal working memory. J Commun Disord, 77. pp. 17–30. [in English].
Klingenberg, О. (2020). Digital learning in mathematics for students with severe visual impairment: A systematic review. British Journal of Visual Impairment, No. 38. pp. 38–57. [in English].
Williams, H. (2023). The teaching and learning of mathematics for pupils with speech, language and communication needs in mainstream classrooms in English primary schools. London: University College London, 268 p. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.