ПОДОЛАННЯ ДЕВІАЦІЙ У ДІТЕЙ ТА МОЛОДІ ЗАСОБАМИ ПРЕВЕНТИВНОЇ ПЕДАГОГІКИ: ТЕОРЕТИЧНІ ТА МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.301887Ключові слова:
девіантна поведінка; девіація; превентивна педагогіка; превентивна педагогічна діяльність; норма; профілактика девіантної поведінки; діти; молодьАнотація
Стаття розкриває теоретичні та методичні аспекти проблеми подолання девіацій у дітей і молоді засобами превентивної педагогіки. Представлено трактування вітчизняними науковцями ключових понять та на цій основі – власне розуміння феномену девіантної поведінки. Зазначено вагомість превентивної педагогіки як нової філософії виховання. Акцентовано увагу на періоді дошкільного дитинства, який є унікальним та визначальним у розвитку особистості, найбільш сенситивним щодо освітнього та виховного впливів. Автори стверджують, що своєчасна профілактика, надання кваліфікованої допомоги у цьому віці уможливлює зниження ризику виникнення девіації у майбутньому, сприяє зміні небажаних рис у поведінці та характері, формуванню всебічно розвиненої особистості. Визначено умови, за яких можливе подолання девіацій у дітей та молоді.
Посилання
Ishchenko, L. & Melnikova, O. (2020). Rol preventyvnoyi pedahohichnoyi diyalnosti u formuvanni moralnykh ustanovok suchasnykh doshkilnykiv [The role of preventive pedagogical activity in th,e formation of moral attitudes of modern preschoolers]. Psychological and pedagogical problems of the modern school. Vol. 1 (3), pp. 72–81. [in Ukrainian].
Orzhekhovska, V.M. Preventyvna pedahohika – nova filosofiya vykhovannya [Preventive pedagogy – a new philosophy of education]. Pedagogical, psychological sciences and social work.Vol. 33. Available at: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/b3365d75-6c4c-4de8-9d94-2416dafa5691/content#:~:text=Превентивна%20педагогіка%20як%20нова%20галузь,негативних%20впливів%20соціального%20се-%20редовища. [in Ukrainian].
Stepanov, O.M. (2006). Psykholohichna entsyklopediya [Psychological encyclopedia]. Kyiv, 424 p. [in Ukrainian].
Safin, O.D. & Bayda, S.P. (2021). Psykholohiya deviantnoyi povedinky osobystosti [Psychology of deviant personality behavior]. Uman, 202 p. [in Ukrainian].
Savelieva, N.M. (2020). Sotsialna profilaktyka deviantnoyi povedinky: navchalnyi kontent v onovlenomu formati [Social prevention of deviant behavior: educational content in an updated format]. Poltava, 184 p. [in Ukrainian].
Kapska, A.Yi. (2009). Sotsialna pedahohika [Social pedagogy]. Kyiv, 488 p. [in Ukrainian].
Topchiy, O. Preventyvna pedahohika: novyy pohlyad na predmet [Preventive pedagogy: a new look at the subject]. Available at: http://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/bernatova8/subor/Topchij.pdf [in Ukrainian].
Hristuk, O.L. (2014). Psykholohiya deviantnoyi povedinky: navchalno-metodychnyy posibnyk [Psychology of deviant behavior: educational and methodological manual]. Lviv, 192 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.