ПОДОЛАННЯ ДЕВІАЦІЙ У ДІТЕЙ ТА МОЛОДІ ЗАСОБАМИ ПРЕВЕНТИВНОЇ ПЕДАГОГІКИ: ТЕОРЕТИЧНІ ТА МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ

Автор(и)

  • Тетяна Атрощенко
  • Лариса Зданевич
  • Наталія Сівак

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.301887

Ключові слова:

девіантна поведінка; девіація; превентивна педагогіка; превентивна педагогічна діяльність; норма; профілактика девіантної поведінки; діти; молодь

Анотація

Стаття розкриває теоретичні та методичні аспекти проблеми подолання девіацій у дітей і молоді засобами превентивної педагогіки. Представлено трактування вітчизняними науковцями ключових понять та на цій основі – власне розуміння феномену девіантної поведінки. Зазначено вагомість превентивної педагогіки як нової філософії виховання. Акцентовано увагу на періоді дошкільного дитинства, який є унікальним та визначальним у розвитку особистості, найбільш сенситивним щодо освітнього та виховного впливів. Автори стверджують, що своєчасна профілактика, надання кваліфікованої допомоги у цьому віці уможливлює зниження ризику виникнення девіації у майбутньому, сприяє зміні небажаних рис у поведінці та характері, формуванню всебічно розвиненої особистості. Визначено умови, за яких можливе подолання девіацій у дітей та молоді.

Біографії авторів

Тетяна Атрощенко

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки дошкільної, початкової освіти
та освітнього менеджменту Мукачівського державного університету

Лариса Зданевич

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри дошкільної педагогіки, психології та фахових методик Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії

Наталія Сівак

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії

Посилання

Ishchenko, L. & Melnikova, O. (2020). Rol preventyvnoyi pedahohichnoyi diyalnosti u formuvanni moralnykh ustanovok suchasnykh doshkilnykiv [The role of preventive pedagogical activity in th,e formation of moral attitudes of modern preschoolers]. Psychological and pedagogical problems of the modern school. Vol. 1 (3), pp. 72–81. [in Ukrainian].

Orzhekhovska, V.M. Preventyvna pedahohika – nova filosofiya vykhovannya [Preventive pedagogy – a new philosophy of education]. Pedagogical, psychological sciences and social work.Vol. 33. Available at: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/b3365d75-6c4c-4de8-9d94-2416dafa5691/content#:~:text=Превентивна%20педагогіка%20як%20нова%20галузь,негативних%20впливів%20соціального%20се-%20редовища. [in Ukrainian].

Stepanov, O.M. (2006). Psykholohichna entsyklopediya [Psychological encyclopedia]. Kyiv, 424 p. [in Ukrainian].

Safin, O.D. & Bayda, S.P. (2021). Psykholohiya deviantnoyi povedinky osobystosti [Psychology of deviant personality behavior]. Uman, 202 p. [in Ukrainian].

Savelieva, N.M. (2020). Sotsialna profilaktyka deviantnoyi povedinky: navchalnyi kontent v onovlenomu formati [Social prevention of deviant behavior: educational content in an updated format]. Poltava, 184 p. [in Ukrainian].

Kapska, A.Yi. (2009). Sotsialna pedahohika [Social pedagogy]. Kyiv, 488 p. [in Ukrainian].

Topchiy, O. Preventyvna pedahohika: novyy pohlyad na predmet [Preventive pedagogy: a new look at the subject]. Available at: http://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/bernatova8/subor/Topchij.pdf [in Ukrainian].

Hristuk, O.L. (2014). Psykholohiya deviantnoyi povedinky: navchalno-metodychnyy posibnyk [Psychology of deviant behavior: educational and methodological manual]. Lviv, 192 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-02

Номер

Розділ

Статті