READINESS FOR FOREIGN LANGUAGE COMMUNICATION IN A PROFESSIONAL ENVIRONMENT

Автор(и)

  • Nataliia Kalashnik
  • Olena Pobirchenko
  • Iryna Shastko

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.301889

Ключові слова:

фахівець; фахова освіта; професійне спілкування; іншомовне середовище; вища освіта.

Анотація

Процес переходу до ринкових відносин, нові соціально-економічні умови розвитку Української держави спонукають до змін усіх сторін суспільної дійсності, зокрема і системи освіти. У процесі формування кадрового потенціалу важливим завданням є підготовка студентів до професійного спілкування в іншомовному середовищі. Вона має на меті не тільки підвищення якості мовної освіти, але й повинна сприяти успішній професійній самореалізації і мобільності молодих фахівців в умовах відкритого ринку праці. Найголовнішою ознакою комунікативної компетентності є те, що пріоритетом виступають не самі знання, а вміння студентів застосувати їх на практиці в процесі пошуку рішень проблем у різноманітних ситуаціях (трансформація знань в дії). У сфері професійної діяльності дуже багато залежить від умінь реалізувати себе через спілкування: встановити ділові відносини; повідомити і роз’яснити свої думки і припущення; адекватно зрозуміти своїх колег, керівників і підлеглих; конструктивно врегулювати конфлікт. Випускник освітнього закладу повинен володіти високим рівнем комунікативної компетентності, який дозволяв би йому безперешкодно користуватися іноземною мовою для виконання поточних завдань, майбутнього просування і досягнень.

Питання підготовки майбутніх спеціалістів до фахового спілкування іноземною мовою розглядалося нами у контексті їхньої професійної підготовки у закладі вищої освіти.

Вітчизняні вчені-педагоги вважають комунікативну компетентність однією з найважливіших частин компетенції майбутніх фахівців з вищою освітою. Таким чином, термін “комунікативна компетентність” можна визначити як кінцевий результат навчання та виховання студентів, якому можливо дати оцінку. На основі аналізу психолого-педагогічних джерел з’ясовано, що результативність взаємодії фахівців в іншомовному соціумі залежить від рівня їхньої готовності до професійного спілкування іноземною мовою. У результаті вивчення психолого-педагогічної літератури доведено, що у структурі готовності майбутніх фахівців до професійної діяльності важливе місце займає готовність до професійного спілкування в іншомовному середовищі. Поширеними в системі підвищення кваліфікації виокремили такі тренінги: “Педагогічне спілкування”, “Голосовий тренінг”, “Лекторська майстерність”, “Подолання проблем у педагогічній діяльності”, та ін. Стратегією комунікативного підходу є практична мета підготовки майбутніх спеціалістів з вищою освітою до професійно-комунікативної взаємодії у професійній діяльності завдяки оволодінню іншомовним спілкуванням. Численні дослідження вчених показали, що особистісна орієнтація освітнього процесу, яка передбачає тісну взаємодію викладача і студента, стимулює формування в останніх професійно-діяльнісної компетентності. Таким чином, необхідно забезпечити педагогічні умови, що сприяють розвитку і підтримці у майбутніх фахівців стійкого інтересу до вивчення іноземної мови. Дійшли висновку, що комунікативний підхід до навчання студентів немовних ЗВО іноземної мови сприяє формуванню у них комунікативної компетентності як ключової професійної, впливає на їх світогляд, систему цінностей, вміння мислити.

Біографії авторів

Nataliia Kalashnik

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри українознавства, Вінницького національного медичного університету імені М.І.Пирогова

Olena Pobirchenko

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри образотворчого мистецтва Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

Iryna Shastko

кандидат психологічних наук, доцент кафедри суспільних наук Івано-Франківського національного технічного університету нафти та газу

Посилання

Bieliaieva, O.M. (2015). Lecturer’s skill of a higher school teacher: history and modernity. Word, sign, meaning: problems, innovative solutions: 2nd Annual-Ukrainian. (annual) science-practice conference, Lviv, March 15–17, 2015. Lviv : Lviv National Medical University named after Danylo Halytskyi. Department of Philosophy and Economics, Department of Latin and Foreign Languages, pp. 6–13.

Kalashnik, N., Adamovych, A., Barus, M. & Goliardyk, N. (2021). Regarding research and teaching staff professional development as an integral part of providing quality training for future professionals with higher education. Youth & market. No.1 (187), pp. 64–69.

Kalashnik, N. (2015). Formation of intercultural communicative competence among foreign students in higher medical educational institutions of Ukraine: autoref. thesis for obtaining sciences. candidate degree ped. Sciences: specialist 13.00.07 “Theory and method of education”. Uman, 20 p.

Kalashnik, N., Kravchenko, T., Shastko, I. & Kuzmina, M. (2022). Formation of readiness for foreign language professional-oriented communicative competence of future specialists with higher education. Digitalization and information society, selected issues. Editors: A. Ostenda and T. Nestorenko. University of Technology, Katowice, pp. 192–197.

Kalashnik, N., Kravchenko, V. & Osipenko, N. (2022). Realization of the level of social and cultural competence in the educational environment. Youth & market. No. 3–4 (201–202). pp. 67–72.

Kalashnik, N. (2013). Some aspects of the essence of intercultural communicative competence of future foreign doctors. Methodology and practice of linguistic training of foreign students: coll. materials of the All-Ukrainian science and practice conf. Kharkiv, pp. 87–93.

Kalashnik, N. & Baltremus, V. (2020). Various aspects of competence approach concept in professional training of prospective specialists with higher education. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training: Methodology, Theory, Experience, Problems: Collection of Scientific Papers. Vinnytsia, Issue. 57. pp. 100–107.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-02

Номер

Розділ

Статті