ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЛІЦЕЇСТІВ ЗАКЛАДІВ СПЕЦІАЛІЗОВАНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ВІЙСЬКОВОГО ПРОФІЛЮ

Автор(и)

  • Євген Судніков

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.302307

Ключові слова:

інформаційно-комунікаційна компетентність; ліцеїст; структура; компоненти; аналіз; синтез; конкретизація.

Анотація

Статтю присвячено обґрунтуванню інформаційно-комунікаційної компетентності ліцеїстів закладів спеціалізованої середньої освіти військового профілю (далі – ІКК ліцеїстів). Здійснено аналіз та узагальнення результатів попередніх наукових досліджень, розкрито структуру та компоненти їх ІКК.

Визначено дефініцію поняття “інформаційно-комунікаційна компетентність ліцеїстів закладів спеціалізованої середньої освіти військового профілю” як психічне утворення військово-професійного спрямування, що містить ціннісно-мотиваційний, інтелектуальний, поведінково-діяльнісний, інформаційно-технологічний і суб’єктний компоненти, які складають надійну підвалину успішної навчальної та інших видів діяльності та поведінки в інформаційному суспільстві як його суб’єкта.

З’ясовано різноманітні чинники, що впливають на формування ІКК, у тому числі й педагогічні підходи, технологічні ресурси та самостійну активність ліцеїстів.

Доведено, що впровадження й використання інформаційно-комунікаційних технологій (далі – ІКТ) для формування у ліцеїстів ІКК є одним із найперспективніших напрямів розвитку та вдосконалення сучасного освітнього процесу в закладах спеціалізованої середньої освіти військового профілю.

Результати дослідження дозволяють визначити ключові аспекти, які варто враховувати при формуванні навчальних програм і методичних підвалин формування ІКК ліцеїстів.

Біографія автора

Євген Судніков

старший науковий співробітник науково-дослідного відділу перспектив розвитку електронних засобів навчання наукового центру дистанційного навчання Національного університету оборони України

Посилання

Bykov, V., Bilous, O. & Bohachkov, Yu. (2010). Osnovy standartyzatsii informatsiino-komunikatsiinykh kompetentnostei v systemi osvity Ukrainy [Basics of standardization of information and communication competences in the education system of Ukraine]. Methodological recommendations, Kyiv, pp. 5–14. [in Ukrainian].

Bodnar, T.O. (2021). Pryntsypy pobudovy efektyvnoho onlain-navchannia [Principles of building effective online learning]. Pedagogical sciences: theory and practice. No. 1(1). pp. 52–57. [in Ukrainian].

Gorchynskyi, S. & Tolochnyi, O. (2019). Osoblyvosti formuvannya informacijno-komunikacijnoyi kompetentnosti starshoklasnykiv [Features of the formation of information and communication competence of high school students]. Bulletin of the Chernihiv Collegium National University named after T. G. Shevchenko. No. 2 (158). pp. 111–116. [in Ukrainian].

Derzhavnyi standart bazovoyi serednoyi osvity. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30 veresnia 2020 r. No. 898 “Pro deiaki pytannia derzhavnykh standartiv povnoi zahalnoi serednoi osvity” [State standard of basic secondary education]. (b. d.). Home / Ministry of Education and Science of Ukraine. [in Ukrainian].

Ziaziun, I.A. (2000). Intelektualno-tvorchyi rozvytok osobystosti v umovakh neperervnoi osvity [Intellectual and creative development of personality in the conditions of continuous education]. Continuous professional education: problems, searches, prospects, Monograph edited by. I.A. Zyazyun, Kyiv, pp. 11–57. [in Ukrainian].

Karpenko, A.S. (2021). Rozvytok tsyfrovoi kompetentnosti spivrobitnykiv orhanizatsiino-navchalnykh pidrozdiliv v universyteti [Development of digital competence of employees of organizational and educational units at the university]. Candidate’s thesis, Kyiv state University named after Boris Grinchenko, Kyiv, 241 p. [in Ukrainian].

Kyva, V.Yu. (2019). Informatsiino-komunikatsiina kompetentnist vykladachiv systemy viiskovoi osvity: poniattia, zmist i struktura [Information and communication competence of teachers of the military education system: concept, content and structure]. Bulletin of the Cherkasy National University named after Bohdan Khmelnytskyi. Series: Pedagogical sciences, No. 1. pp. 287–293. [in Ukrainian].

Kovchyn, N. (2019). Informatsiino-tsyfrova kompetentnist uchnia v konteksti ekonomichnoi shkilnoi osvity [Information and digital competence of the student in the context of economic school education]. Digital competence of the modern teacher of the new Ukrainian school, Institute of information technologies and teaching aids of the National Academy of Sciences of Ukraine. pp. 37–39. [in Ukrainian].

Kontseptsiia Novoi ukrainskoi shkoly [The concept of the New Ukrainian School]. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/novaukrainskashkolacompressed.pdf. [in Ukrainian].

Kryva, M. & Kosiukhno, D. (2022). Informatsiino-komunikatsiina kompetentnist zdobuvacha bazovoi serednoi osvity: Teoretychnyi aspekt [Information and communication competence of the applicant for basic secondary education: theoretical aspect]. Bulletin of Lviv University. Pedagogical series. No. 37. pp. 116–123. [in Ukrainian].

Nakaz Ministerstva oborony Ukrainy № 444 vid 15.08.2019 “Pro vnesennia zmin do Statutu Kyivskoho viiskovoho litseiu imeni Ivana Bohuna” [Order of the Ministry of Defense of Ukraine No. 444 of 15.08.2019 “On Amendments to the Charter of the Ivan Bohun Kyiv Military Lyceum”]. Available at: https://www.mil.gov.ua/content/mou_orders/444_mou.pdf. [in Ukrainian].

Petrenko, S. (2017). Informatsiino-tsyfrova kompetentnist uchnia u konteksti formuvannia novoi ukrainskoi shkoly [Information and Digital Competence of Pupils in the Context of Formation of a New Ukrainian School]. Innovation in education. No. 6. pp. 144–156. [in Ukrainian].

Rozvytok informatsiino-analitychnoi kompetentnosti pedahohichnykh pratsivnykiv PTNZ: teoriia i praktyka [Development of Information and Analytical Competence of Vocational School Teachers: Theory and Practice]. Monograph. V.V. Yahupov, N.O. Velychko, I.V. Hyrylovska, A.H. Huraliuk, D.O. Zakatnov, L.A. Maiboroda, V.V. Parzhnytskyi (2014). Kyiv, 176 p. Available at: http://lib.iitta.gov.ua/7932/. [in Ukrainian].

Saiapina, S. & Drozdova, I. (2019). Formuvannia informatsiino-komunikatsiinoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv [Formation of information and communication competence of future teachers]. Humanization of the educational process. No. 6 (98). pp. 40–49. [in Ukrainian].

Sorokvashyn, S. (2016). Sutnist, zmist i struktura informatsiino-komunikatsiinoi kompetentnosti maibutnoho kvalifikovanoho robitnyka [Essence, content and structure of information and communication competence of a future skilled worker]. Collection of scientific papers of Kherson State University. Pedagogical sciences. No. 69 (2). pp. 146–150. [in Ukrainian].

Sudnikov, Ye. (2023). Problemy formuvannia informatsiino-komunikatsiinoi kompetentnosti uchniv zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Problems of formation of information and communication competence of students of general secondary education institutions]. Military education. No. 1 (47). pp. 290–303. Available at: http://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/283450. [in Ukrainian].

Yahupov, V.V. & Kyva, V.Yu. (2019). Kryterii ta pokaznyky diahnostuvannia rozvynenosti informatsiino-komunikatsiinoi kompetentnosti vykladachiv systemy viiskovoi osvity [Criteria and indicators for diagnosing the development of information and communication competence of military education teachers]. Information technologies and learning tools. Vol. 71, No. 3. pp. 248–266. Available at: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2916. [in Ukrainian].

Yahupov, V.V. (2015). Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii v dystantsiinomu navchanni maibutnikh kvalifikovanykh robitnykiv [Information and communication technologies in distance learning of future skilled workers]. Information and Communication Technologies in Modern Education: Background, Problems, Prospects. Vol. 4, part. 2. pp. 202–205. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/10783/1/Ягупов_статья_Козяр.pdf. [in Ukrainian].

Yahupov, V.V. (2016). Subiektnist uchniv yak osnovna determinanta dystantsiinoho navchannia v systemi profesiino-tekhnichnoi osvity [Learner subjectivity as the main determinant of distance learning in the system of vocational education]. Scientific Bulletin of the Institute of Vocational Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Professional pedagogy. No. 11. pp. 29–36. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvipto_2016_11_5. [in Ukrainian].

Yahupov, V.V. (2013). Stanovlenye poniatyino-termynolohycheskoho apparata kompetentnostnoho podkhoda k professyonalnomu obrazovanyiu [Formation of conceptual and terminological apparatus of competence-based approach to professional education]. Scientific Bulletin of the Institute of Vocational Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Professional pedagogy. No. 6. pp. 26–33. Available at: http://nbuv.gov.ua/

UJRN/Nvipto_2013_6_6.

Citation Krish Chetty, Liu Qigui, Nozibele Gcora, Jaya Josie, Li Wenwei, and Chen Fang. Bridging the digital divide: measuring digital literacy. Economics: The Open-Access, Open-Assessment E-Journal. Vol. 12. No. 23. pp. 1–20, April. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.5018/economics-ejournal.ja.2018-23. [in English].

A.J.A.M.van Deursen, J.A.G.M.van Dijk. (2009). Improving digital skills for the use of online public information and services. ХХХ Government Information Quarterly. Government Information Quarterly. Vol. 26. Issue 2. April 2009, pp. 333–340. DOI: https://doi.org/10.1016/j.giq.2008.11.002. [in English].

The Digital Competence Framework 2.0 (2019). EU Sience Hub, The European Commission’s science and knowledge service. Available at: https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcomp_en. [in English].

Estervan Laara Alexander J.A.M.van DeursenaJan A.G.M.van DijkaJosde Haanb. (2017). A systematic literature review Computers in Human Behavior. ХХ The relation between 21st-century skills and digital skills. Vol. 72. pp. 577–588, July 2017, Available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563217301590. [in English].

Gisbert M., González J., and Esteve F. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa. Vol. 0. pp. 74–83. Junio. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/riite/2016/257631. [in English].

Hutmacher Walo. (1997). Key competencies for Europe // Report of the Symposium. Berne, Switzerland 27–30 March, 1996. Council for Cultural Cooperation (CDCC). Secondary Education for Europe Strasburg. 72 p. [in English].

Hernández, R. M., Orrego, R. and Quiñones, S. (2018). Nuevas formas de aprender: La formación docente en el uso de las TIC. Propósitos y Representaciones. Vol. 6, No. 2. pp. 671–701, Jul.-Dic. 2018. DOI: http:// dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.248. [in English].

Jagupow, Wasyl. (2010). Zawodowa edukacja technichna Ukrainy a społeczeńswo informacyjne. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie : Seria Edukacja Techniczna i Informatyczna / pod red. Aliny Gil. Vol. V. pp. 143–154. Available at: http://kernel.bg.ajd.czest.pl/wydawnictwo/eti_tom5.html. [in English].

Lévano-Francia, L., Sanchez, S., Guillén-Aparicio, S., Herrera-Paico N. & CollantesInga, Z. (2019). Competencias digitales y educación. Propósitos y Representaciones. May. Ago. 2019. Vol. 7, No. 2. pp. 569–588. DOI: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.329. [in English].

Rossi Cordero, A. S. and BarajasFrutos, M. (2018). Competencia digital e innovación pedagógica: Desafíos y oportunidades. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado. Vol. 22, No. 3. pp. 317–339, Julio-Septiembre. 2018. DOI: 10.30827/profesorado.v22i3.8004. [in English].

Х Fazilat Siddiqa, Ronny Schererb, Jo Tondeurc (2016). Teachers’ emphasis on developing students’ digital information and communication skills (TEDDICS). A new construct in 21st century education Computers & Education. Vol. 92–93. pp. 1–14. January–February 2016. Available at: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.10.006. [in English].

Tarraga-Minguez, P. Pastor-Cerezuela, G. & Fernandez-Andres, MI. (2017). Analysis of the perceived self-efficacy in the use of ICT of pre-service primary and preschool teachers. Revista Electronica Interuniversitaria de Formacion del Profesorado. Vol. 20, No. 3. pp. 107–116. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.20.3.263901. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-15

Номер

Розділ

Статті