ЕМОЦІЙНО-ПОЧУТТЄВЕ ЗНАЧЕННЯ МУЗИЧНОГО ВИРАЖЕННЯ КОНЦЕПТУ ПІФАГОРІЙСЬКИХ СТИХІЙ У СУПРАСЛЬСЬКИХ КАНТАХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.303964

Ключові слова:

супрасльські канти; семантика; етос; катарсис; стихії; етичні лади.

Анотація

У статті висвітлено специфіку структурних особливостей супрасльських кантів “Восиявий во Єгипті”, “Хотящу Симеону”, “Новую показа твар”. З’ясовано, що у давніх супрасльських кантах прослідковуються етичні лади за системою античних музичних теоретиків Платона та Аристотеля. Виявлено музичне вираження поняття стихій за “Досконалою незмінною системою піфагорійського звукоряду”. Акцентовано на словесних виразах, що проявляються через катарсистичну розв’язку. Зокрема, констатується наявність переплетення пари нещільних стихій вогню та повітря, що виражає себе у семантиці та розвиває поєднання пари щільних стихій води і землі. Розкрито поняття катарсису по відношенню до давніх супрасльських кантів.

Біографія автора

Арсен Нємцев

студент ІІ курсу бакалаврату Навчально-наукового інституту права, психології та інноваційної освіти Національного університету “Львівська політехніка”

Посилання

Kurovska, I. (2011). Zhanrova atrybutsiya kantu yak dukhovnoho pisnespivu na prykladi kantiv Dmytra Tuptala [Genre attribution of canto as spiritual song-singing on the example of Dmytro Tuptal’s canto]. Problems of the interaction of art, pedagogy and the theory and practice of education. Vol. 32. pp. 59–68. [in Ukrainian].

Malaspina, V. (2018). Kanty, psalmy, dukhovni pisni – zhanry neliturhiynoyi dukhovnoyi muzyky [Cantos, psalms, spiritual songs – genres of non-liturgical spiritual music]. Volyn Herald. No. 6. pp. 219–230. [in Ukrainian].

Matsenko, P. (1981). Ukrayinski kanty [Ukrainian cants]. Kanada, Vol. 43. 24 p. [in Ukrainian].

Potseluyko, A. (2024). Ukrayinski narodni kalendarno-obryadovi pisni yak znachushchyy element natsionalnoyi kulturnoyi identychnosti [Ukrainian folk calendar-ritual songs as a significant element of national cultural identity]. Psychological dimensions of culture, economy, management. Vol. 26. pp. 163–171. [in Ukrainian].

Potseluyko, A. (2023). Osoblyvosti muzychnoho etosu monoholosnoyi Liturhiyi Yoana Zlatoustoho z Peremyshlskoho rukopysu seredyny XVII stolittya [Peculiarities of the musical ethos of the monophonic Liturgy of John Chrysostom from the Przemyśl manuscript of the mid-17th century]. Fine Art and Culture Studies. No. 1. pp. 68–73. [in Ukrainian].

Potseluyko, A. (2023). Tsykl paskhalnykh pisnespiviv Liturhiyi Yoana Zlatoustoho z Peremyshlskoho rukopysu seredyny XVII stolittya v konteksti antychnykh vchen pro etos i katarsys [The cycle of Easter hymns of the Liturgy of John Chrysostom from the mid-17th century Przemyśl manuscript in the context of ancient teachings on ethos and catharsis]. Fine Art and Culture Studies. No. 2. pp. 45–50. [in Ukrainian].

Yasinovskyi, Yu. & Shumilina, O. (2022). Supraslski kantyky kintsya XVII stolittya – pamyatka vasyliyanskoyi tserkovnoyi muzyky: u 3-kh t., 2-kh kn. t. 2: Shestyholosi partytury: rekonstruktsiya; t. 3: Doslidzhennya; kn. 2. (Istoriya ukrayinskoyi muzyky: dzherela, vyp. 29; Seriya “Kyyivske khrystyyanstvo”, t. 27, kn. 2) [Supraslski canticles of the end of the 17th century – a monument of Basilian church music: in 3 volumes, 2 books. v. 2: Six-part scores: reconstruction; v. 3: Research; book 2]. Lviv, 984 p. [in Ukrainian].

Yasinovskyi, Yu. (1996). Ukrayinski ta biloruski notoliniyni Irmoloyi 16–18 stolit: Kataloh i kodykolohichno-paleohrafichne doslidzhennya [Ukrainian and Belarusian notolinear Irmoloi of the 16th–18th centuries: Catalog and codicological-paleographic research]. History of Ukrainian music.Vol. 2. Lviv, pp. 571–572. [in Ukrainian].

Crimella, M. (2023). Kantyki w ewangelii dzieciństwa według świętego Łukasza [Cantas in the Gospel from the childhood of St. Luke]. Wrocławski Przegląd Teologiczny. 30(2). pp. 7–29. DOI: https://doi.org/10.34839/wpt.2022.30.2.7-29 [in Polish].

Dobrowolska, M. (2010). Materiały do historii kultury muzycznej klasztoru Bazylianów w Supraślu Śladami unii brzeskiej [Materials for the history of musical culture of the Basilian monastery in Suprasl. In the footsteps of the Union of Brest]. (Ed.). R. Dobrowolski, M. Zemło. Acta collegii suprasliensis, X. Lublin – Supraśl, pp. 617–618. [in Polish].

Dobrowolski, R. (2015). Konfesyjne zmiany klasztoru supraskiego na przełomie XVI/XVII w. – ludzie, kulisy, wydarzenia i ich następstwa [Confessional changes of the Suprasl monastery at the turn of the XVI–XVII centuries - people, prerequisites, events and their consequences]. Dzieje opactwa supraskiego. (Ed.). R. Dobrowolski, M. Zemło. Rzym – Lublin – Mińsk, pp. 75–105. [in Polish].

Ford, A. (2004). Catharsis: The Power of Music in Aristotle’s Politics. Music and the Muses: The Culture of Mousike in the Classical Athenian City. pp. 309–336. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199242399.003.0012 [in English].

Freeman, J. (2012). Theologizing Gender in the Rothschild Canticles. Music and the Muses. Vol. 48. No. 2. pp. 68–93. [in English].

Meek, Th. J. (1922). Canticles and the Tammuz Cult. The American Journal of Semitic Languages and Literatures, Vol. 39. No. 1. pp. 1–14. [in English].

Wellesz, E. (1961). A history of byzantine music and hymnography. Clarendon Press. pp. 198–204. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-12

Номер

Розділ

Статті