СИСТЕМА СЕРЕДНЬОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ В ХОРВАТІЇ (1991–2023): РЕФОРМУВАННЯ, ПРОБЛЕМИ І ПЕРСПЕКТИВИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.304894Ключові слова:
професійна (професійно-технічна) освіта; реформи освіти; освітня політика; післявоєнна відбудова; європеїзація; освітньо-професійні програми.Анотація
У статті розкрито процеси реформування системи середньої професійної освіти в Хорватії у 1991–2023 рр., з’ясовано проблеми і перспективи розвитку зазначеної ланки освіти, виокремлено рекомендації для України щодо використання хорватського досвіду. Встановлено, що від часу здобуття незалежності Хорватії в країні проводилися освітні реформи, які стосувалися, зокрема, й сфери середньої професійної освіти. Загалом можна виділити декілька етапів реформування: 1) 1991–2001 рр. – відмова від соціалістичної спадщини, насамперед “спрямованої освіти”, відновлення структури професійного шкільництва, яка діяла до 1975 р., впровадження механізму учнівства (“навчання у праці”, дуальної освіти); 2) 2001–2013 рр. – курс на європеїзацію освіти, утворення нових інституцій для управління освітою (Агентство професійної освіти та освіти дорослих), прийняття Закону про професійну освіту та Стратегії розвитку системи професійної освіти; 3) 2013–2023 рр. – продовження реформ, спрямованих на поглиблення якості середньої професійної освіти, оптимізації закладів освіти і освітніх програм, акцент на інклюзії, інтернаціоналізації, цифровізації професійної освіти, розширення дуальної освіти тощо. Водночас у системі професійної освіти Хорватії накопичилися певні суперечності. З одного боку, великий відсоток здобувачів освіти, порівняно з гімназіями, але з іншого – чимале безробіття випускників закладів професійної освіти, їх влиття у систему вищої освіти. Для України корисним буде хорватський досвід щодо упровадження правових, фінансових, організаційних механізмів дуальної освіти; утворення інституцій забезпечення якості освіти, зокрема Агентства професійної освіти та регіональних центрів компетентностей; оптимізації закладів професійної освіти та освітньо-професійних програм; підвищення привабливості професійної освіти серед молоді.
Посилання
Liesnikova, M.V. (2022). Populiaryzatsiia profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity sered molodi: yevropeiskyi dosvid ta kroky z yii pidvyshchennia v Ukraini [Popularization of professional (vocational) education among young people: European experience and steps to increase it in Ukraine]. Educational analytics of Ukraine. No. 4 (20). pp. 49–66. [in Ukrainian].
Systemy otsiniuvannia yakosti profesiinoi osvity i navchannia v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu: monohrafiia (2018). [Quality assessment systems of professional education and training in the countries of the European Union]. Zhytomyr, 216 p. [in Ukrainian].
Suchasni modeli profesiinoi osvity i navchannia v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu: porivnialnyi dosvid: monohrafiia (2018). [Modern models of professional education and training in the countries of the European Union: comparative experience: monograph]. Kyiv, 223 p. [in Ukrainian].
Blagojević, J. (2024). Rezanje povijesti iz strukovnih škola: Nastavnici se pobunili i za Narod.hr otkrili što traže [Cutting history from vocational schools: Teachers rebelled and revealed to Narod.hr what they were looking for]. Available at: https://narod.hr/hrvatska/rezanje-povijesti-iz-strukovnih-skola-nastavnici-se-pobunili-i-za-narod-hr-otkrili-sto-traze [in Croatian].
Buković, N. (2019). Razvoj institucionalnog ustroja hrvatske politike strukovnog obrazovanja [Development of the institutional structure of the Croatian vocational education policy]. Političke perspektive: časopis za istraživanje politike. Vol. 9. No. 2. pp. 99–122. [in Croatian].
Filić, J., Lemaić, K. & Sabol, M. (2020). Promocija i popularizacija strukovnog obrazovanja [Promotion and popularization of vocational education]. Available at: https://pogledkrozprozor.wordpress.com/2020/01/31/promocija-i-popularizacija-strukovnog-obrazovanja/ [in Croatian].
Graditeljska tehnička škola (2024). [Construction technical school]. Available at: http://ss-graditeljska-zg.skole.hr/smjerovi [in Croatian].
Nacionalni kurikulum za strukovno obrazovanje (2018). [National curriculum for vocational education]. Zagreb, 41 p. Available at: https://mzo.gov.hr/UserDocsImages/dokumenti/Obrazovanje/StrukovnoObrazovanje/Nacionalni%20kurikulum%20za%20strukovno%20obrazovanje%20(objavljeno%209.%207.%202018).pdf [in Croatian].
Nacionalni plan razvoja sustava obrazovanja za razdoblje do 2027. godine (2023). [National education system development plan for the period until 2027]. Zagreb, 81 p.). Available at: https://mzo.gov.hr/UserDocsImages/dokumenti/Obrazovanje/AkcijskiINacionalniPlan/Nacionalni-plan-razvoja-sustava-obrazovanja-za-razdoblje-do-2027.pdf [in Croatian].
Nikolić, A. (2022). Strukovna reforma zabija gol Povijesti? [Vocational reform scores a goal for History?]. Poučavanje povijesti. God. I. Broj 2. pp. 31–37. [in Croatian].
Nove boje znanja. Strategija obrazovanja, znanosti i tehnologije (2015). [New colors of knowledge. Education, science and technology strategy]. Zagreb, 2015. 262 p. Available at: https://mzo.gov.hr/UserDocsImages/dokumenti/Obrazovanje/Strategija%20obrazovanja,%20znanosti%20i%20tehnologije.pdf [in Croatian].
Odluka o donošenju Mreže regionalnih centara kompetentnosti u strukovnom obrazovanju (2018). [Decision on adoption of the Network of Regional Competence Centers in Vocational Education]. Available at: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2018_05_45_854.html [in Croatian].
Odluka o uspostavi obrazovnih sektora u strukovnom obrazovanju (2007). [Decision on the establishment of educational sectors in vocational education]. Available at: https://mzo.gov.hr/UserDocsImages/dokumenti/Obrazovanje/StrukovnoObrazovanje/Odluka%20o%20uspostavi%20obrazovnih%20sektora%20u%20strukovnom%20obrazovanju,%2014.%20prosinca%202007.pdf [in Croatian].
Perin, V. (2012). Kvaliteta srednjoškolskog strukovnog obrazovanja – “mjerenje” kvalitete [Quality of secondary school vocational education – “measurement” of quality]. Acta Iadertina. No. 9. pp. 25–32. [in Croatian].
Perišić, H. (2019). Reforma srednjoškolskog obrazovanja u Hrvatskoj sedamdesetih godina 20.stoljeća. [Reform of secondary school education in Croatia in the 70s of the 20th century]. Diplomski rad, Zagreb, 52 p. [in Croatian].
Plan razvoja sustava odgoja i obrazovanja 2005–2010 (2005). [Education system development plan 2005–2010]. Zagreb, 38 p. [in Croatian].
Program razvoja sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja (2016–2020) (2016). [Vocational education and training system development program (2016–2020)]. Available at: https://www.asoo.hr/UserDocsImages/Program%20SOO_HR.pdf [in Croatian].
Strategija razvoja sustava strukovnog obrazovanja u Republici Hrvatskoj 2008–2013 (2008). [Strategy for the development of the vocational education system in the Republic of Croatia 2008–2013]. Zagreb, 20 p. [in Croatian].
Strukovno obrazovanje i osposobljavanje u Hrvatskoj. Kratki pregled (2020). [Vocational education and training in Croatia. Brief overview]. Luksemburg: Ured za publikacije Europske unije, 70 p. Available at: https://www.cedefop.europa.eu/files/4181_hr.pdf [in Croatian].
Tekuće reforme i razvoj politike (2023). [Ongoing reforms and policy development]. Available at: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/croatia/ongoing-reforms-and-policy-developments [in Croatian].
Tomljenović, R. & Čorak, S. (2012). Prijedlozi za unapređenje srednjoškolskog obrazovanja za potrebe turizma u Hrvatskoj [Proposals for the improvement of secondary education for the needs of tourism in Croatia]. Zagreb, 35 p. [in Croatian].
Visković, A. (2021). Samovrednovanje strukovnih škola u funkciji osiguravanja kvalitete strukovnog obrazovanja [Visković A. Self-evaluation of vocational schools in the function of ensuring the quality of vocational education]. Disertacija. Zadar: Sveučilište u Zadru, 340 p. [in Croatian].
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o srednjem školstvu. (2001). [Law on Amendments to the Law on Secondary Education]. Available at: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2001_06_59_959.html [in Croatian].
Zakon o strukovnom obrazovanju (2018). [Law on Vocational Education]. Available at: https://kliper.hr/wp-content/uploads/2018/06/Zakon_o_strukovnom_obrazovanju.pdf [in Croatian].
Žilić, I. (2016). General versus Vocational Education: Lessons from a Quasi-Experiment in Croatia. Radni materijali EIZ-a. No. 8. pp. 5–27. Available at: https://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=247784 [in English].
Žiljak, T. (2013). Dvije faze obrazovne politike u Hrvatskoj nakon 1990. godine. [Two phases of educational policy in Croatia after 1990]. Andragoški glasnik. Vol. 17. (1). pp. 7–25. [in Croatian].
Zrno, Ju. (2012). Obrazovanje strukovnih nastavnika u Hrvatskoj i Europskim zemljama [Education of vocational teachers in Croatia and European countries]. Andragoški glasnik. Vol. 16 (1), pp. 43–54. [in Croatian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.