ІНСТРУМЕНТАРІЙ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ У СИСТЕМІ АНАЛІЗУ ВПЛИВУ STEM-ОСВІТИ НА ПСИХІЧНИЙ РОЗВИТОК МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО ЧАСУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.305515

Ключові слова:

початкова освіта; STEM-освіта; психологічний вплив; цифрові технології; воєнний стан.

Анотація

Стаття аналізує використання інструментарію цифрових технологій для вивчення психологічного впливу STEM-освіти на психічний розвиток учнів початкової школи в умовах воєнного стану в Україні. У ході дослідження застосовано різноманітні цифрові інструменти, зокрема онлайн-опитування і аналітичні платформи, для збору даних про мотивацію, самооцінку, рівень стресу та соціально-психологічну підтримку учнів. Теоретичний аналіз і емпіричні дані підтвердили значний позитивний вплив STEM-освіти на наукове мислення та практичні навички учнів, їх інтерес до навчання і розвиток критичного мислення.

Особлива увага у дослідженні надається аналізу гендерних та вікових відмінностей у відповідях учнів, що вказує на необхідність адаптації освітніх методик для врахування цих розбіжностей. Зокрема, результати опитувальника STEM-Kids Motivation Survey підтвердили високий загальний інтерес до STEM-дисциплін, хоча дівчата та хлопці проявляють інтерес до різних аспектів цих наук. Також використання “Шкали навчального стресу для дітей” показало, що молодші учні переживають менший стрес порівняно з учнями старших класів, що може бути зумовлено більшими академічними викликами для останніх.

Біографії авторів

Ганна Алєксєєва

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри комп’ютерних технологій в управлінні та навчанні й інформатики Бердянського державного педагогічного університету

Ірина Черезова

кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології Бердянського державного педагогічного університету

Олена Горецька

кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології Бердянського державного педагогічного університету

Наталія Сердюк

кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології Бердянського державного педагогічного університету

Юлія Крючкова

асистент кафедри психології Бердянського державного педагогічного університету

Посилання

Alieksieieva, H.M. (2014). Vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v protsesi profesiinoi pidhotovky studentiv pedahohichnykh vuziv [Victorious information-communal technologies in the process of professional training of students of pedagogical universities]. Current issues of science and mathematics education. Sumy, pp. 184–191. [in Ukrainian].

Alieksieieva, H.M. (2014). Formuvannia hotovnosti maibutnikh sotsialnykh pedahohiv do zastosuvannia kompiuternykh tekhnolohii u profesiinii diialnosti [Formation of readiness of future social educators to use computer technologies in professional activity]. Berdyansk, 269 p. [in Ukrainian].

Valko, N.V. (2020). Systema pidhotovky maibutnikh uchyteliv pryrodnycho-matematychnykh dystsyplin do zastosuvannia STEM tekhnolohii u profesiinii diialnosti [System of preparation of future teachers of natural-mathematical disciplines for the application of STEM technologies in professional activity]. Doctor’s thesis. Zaporizhzhia, 510 р. [in Ukrainian].

Haliuk, O.S. & Kisil, I.R. (2023). Znachennia STEM-osvity v pochatkovii shkoli [The significance of STEM education in primary school]. In Proceedings of the XII International Scientific and Practical Internet Conference: “Modern Digital Technologies and Innovative Teaching Methods: Experience, Trends, Perspectives”, Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatiuk, pp. 212–214. [in Ukrainian].

Hrynevych, L.M., Morze, N.V. & Boiko, M.A. (2021). Naukova osvita yak osnova formuvannia innovatsiinoi kompetentnosti v umovakh tsyfrovoi transformatsii suspilstva [Scientific education as a basis for forming innovative competence in the conditions of digital transformation of society]. Information technologies and teaching aids, No. 77 (3), pp. 1–26. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v77i3.3980. [in Ukrainian].

Ziaziun, I.A. (2015). Suhelostolohichna pryroda psykholohichnoho dosvidu osobystosti. [Sugelostological nature of the psychological experience of the personality]. Psychology and personality. No. 1 (7), pp. 10–28. [in Ukrainian].

Kabinet Ministriv Ukrainy (2020). Kontseptsiia rozvytku pryrodnycho-matematychnoi osvity (STEM-osvity) [The concept of development of natural and mathematical education (STEM education)]. Order of the Cabinet of Ministers from August 5, 2020 No. 960-r. [in Ukrainian].

Kravchenko, O.A. (2018). STEM-osvita: problemy ta perspektyvy vprovadzhennia v pochatkovii shkoli [STEM education: problems and prospects of implementation in primary school]. Kyiv Scientific and Pedagogical Bulletin. No. 13, pp. 33–38. Available at: http://www.knopp.org.ua/file/13_2018.pdf#page=33. (Accessed 03 June 2024). [in Ukrainian].

Onyshchuk, I.P. (2023). Realizatsiia STEM–osvity, yak sposib pidvyshchennia efektyvnosti vyvchennia pryrodnychykh predmetiv [Implementation of STEM education as a way to improve the effectiveness of studying natural subjects]. Ukrainian Journal of Natural Sciences. Zhytomyr State University named after Ivan Franko, No. 39–58, pp. 132–136. [in Ukrainian].

Rohoza, V. (2023). Pryntsypy STEM-osvity [Principles of STEM education]. Scientific innovations and advanced technologies. No. 14 (28). pp. 1034–1046. [in Ukrainian].

Tretiak, O. (2023). STEM-pidkhid do navchannia u pochatkovii shkoli [STEM approach to teaching in primary school]. Education and development of a gifted personality. pp. 36–42. DOI: https://doi.org/10.32405/2309-3935-2023-2(89)-36-42. (Accessed 03 June 2024). [in Ukrainian].

Cherezova, I. (2023). Psykhologichni aspekty formuvannia pozytyvnoi motyvatsii molodshykh shkoliariv u konteksti sohodennia [Psychological aspects of forming positive motivation among younger students in the context of today]. Innovatsii v pochatkovii osviti: problemy, perspektyvy, vidpovidi na vyklyky sohodennia: materialy VI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii – Innovations in primary education: problems, prospects, responses to today’s challenges: materials of the VI International Scientific and Practical Conference (Poltava, June 15–16, 2023). Poltava, pp. 47–50. [in Ukrainian].

Cherezova, I. (2024). Ihrovi tekhnolohii yak zasib formuvannia motyvatsiinoi sfery molodshykh shkoliariv [Gaming technologies as a means of forming the motivational sphere of younger students]. Formuvannia hotovnosti do innovatsiinoi profesiinoi diialnosti maibutnikh fakhivtsiv: teoriia i praktyka: materialy III Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii – Formation of readiness for innovative professional activity of future specialists: theory and practice: materials of the 3rd All-Ukrainian Scientific and Practical Internet Conference (Zaporizhzhya, May 17, 2024). Zaporizhzhia, pp. 148–150. [in Ukrainian].

Shkurenko, O.V. & Lobyreva, Ye.O. (2023). Problema vprovadzhennia zasobiv STEM-osvity na urokakh u pochatkovii shkoli [The problem of implementing STEM education tools in primary school lessons]. A young scientist. No. 122 (10), pp. 122–127. [in Ukrainian].

Mondisa, J.L., Packard, B.W.L. & Montgomery, B.L. (2021). Understanding what STEM mentoring ecosystems need to thrive: A STEM-ME framework. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, pp. 1–26. [in English].

Padilla, M.J. (2021). The Science Process Skills. Available at: https://narst.org/researchmatters/science-process-skills. (Accessed 03 June 2024). [in English].

STEM-osvita (2024). Institut modernizatsii zmistu osvity [Institute of Modernization of Content of Education]. Available at: https://imzo.gov.ua/stem-osvita. (Accessed 03 June 2024). [in Ukrainian].

The concept of development of natural and mathematical education (STEM-education) (2020). Order of the Cabinet of Ministers of August 5, 2020 No. 960-r. [in English].

The Digital Education Action Plan (2021–2027). (2021). [Online]. Available: https://ec.europa.eu/education/education-in-the-eu/digital-education-action-plan_en. (Accessed 03 June 2024. [in English].

The Digital Education Action Plan (2021–2027). (2021). Available at: https://ec.europa.eu/education/education-in-the-eu/digital-education-action-plan_en. (Accessed 03 June 2024). [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-12

Номер

Розділ

Статті