ІНСТРУМЕНТАРІЙ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ У СИСТЕМІ АНАЛІЗУ ВПЛИВУ STEM-ОСВІТИ НА ПСИХІЧНИЙ РОЗВИТОК МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО ЧАСУ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.305515Ключові слова:
початкова освіта; STEM-освіта; психологічний вплив; цифрові технології; воєнний стан.Анотація
Стаття аналізує використання інструментарію цифрових технологій для вивчення психологічного впливу STEM-освіти на психічний розвиток учнів початкової школи в умовах воєнного стану в Україні. У ході дослідження застосовано різноманітні цифрові інструменти, зокрема онлайн-опитування і аналітичні платформи, для збору даних про мотивацію, самооцінку, рівень стресу та соціально-психологічну підтримку учнів. Теоретичний аналіз і емпіричні дані підтвердили значний позитивний вплив STEM-освіти на наукове мислення та практичні навички учнів, їх інтерес до навчання і розвиток критичного мислення.
Особлива увага у дослідженні надається аналізу гендерних та вікових відмінностей у відповідях учнів, що вказує на необхідність адаптації освітніх методик для врахування цих розбіжностей. Зокрема, результати опитувальника STEM-Kids Motivation Survey підтвердили високий загальний інтерес до STEM-дисциплін, хоча дівчата та хлопці проявляють інтерес до різних аспектів цих наук. Також використання “Шкали навчального стресу для дітей” показало, що молодші учні переживають менший стрес порівняно з учнями старших класів, що може бути зумовлено більшими академічними викликами для останніх.
Посилання
Alieksieieva, H.M. (2014). Vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v protsesi profesiinoi pidhotovky studentiv pedahohichnykh vuziv [Victorious information-communal technologies in the process of professional training of students of pedagogical universities]. Current issues of science and mathematics education. Sumy, pp. 184–191. [in Ukrainian].
Alieksieieva, H.M. (2014). Formuvannia hotovnosti maibutnikh sotsialnykh pedahohiv do zastosuvannia kompiuternykh tekhnolohii u profesiinii diialnosti [Formation of readiness of future social educators to use computer technologies in professional activity]. Berdyansk, 269 p. [in Ukrainian].
Valko, N.V. (2020). Systema pidhotovky maibutnikh uchyteliv pryrodnycho-matematychnykh dystsyplin do zastosuvannia STEM tekhnolohii u profesiinii diialnosti [System of preparation of future teachers of natural-mathematical disciplines for the application of STEM technologies in professional activity]. Doctor’s thesis. Zaporizhzhia, 510 р. [in Ukrainian].
Haliuk, O.S. & Kisil, I.R. (2023). Znachennia STEM-osvity v pochatkovii shkoli [The significance of STEM education in primary school]. In Proceedings of the XII International Scientific and Practical Internet Conference: “Modern Digital Technologies and Innovative Teaching Methods: Experience, Trends, Perspectives”, Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatiuk, pp. 212–214. [in Ukrainian].
Hrynevych, L.M., Morze, N.V. & Boiko, M.A. (2021). Naukova osvita yak osnova formuvannia innovatsiinoi kompetentnosti v umovakh tsyfrovoi transformatsii suspilstva [Scientific education as a basis for forming innovative competence in the conditions of digital transformation of society]. Information technologies and teaching aids, No. 77 (3), pp. 1–26. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v77i3.3980. [in Ukrainian].
Ziaziun, I.A. (2015). Suhelostolohichna pryroda psykholohichnoho dosvidu osobystosti. [Sugelostological nature of the psychological experience of the personality]. Psychology and personality. No. 1 (7), pp. 10–28. [in Ukrainian].
Kabinet Ministriv Ukrainy (2020). Kontseptsiia rozvytku pryrodnycho-matematychnoi osvity (STEM-osvity) [The concept of development of natural and mathematical education (STEM education)]. Order of the Cabinet of Ministers from August 5, 2020 No. 960-r. [in Ukrainian].
Kravchenko, O.A. (2018). STEM-osvita: problemy ta perspektyvy vprovadzhennia v pochatkovii shkoli [STEM education: problems and prospects of implementation in primary school]. Kyiv Scientific and Pedagogical Bulletin. No. 13, pp. 33–38. Available at: http://www.knopp.org.ua/file/13_2018.pdf#page=33. (Accessed 03 June 2024). [in Ukrainian].
Onyshchuk, I.P. (2023). Realizatsiia STEM–osvity, yak sposib pidvyshchennia efektyvnosti vyvchennia pryrodnychykh predmetiv [Implementation of STEM education as a way to improve the effectiveness of studying natural subjects]. Ukrainian Journal of Natural Sciences. Zhytomyr State University named after Ivan Franko, No. 39–58, pp. 132–136. [in Ukrainian].
Rohoza, V. (2023). Pryntsypy STEM-osvity [Principles of STEM education]. Scientific innovations and advanced technologies. No. 14 (28). pp. 1034–1046. [in Ukrainian].
Tretiak, O. (2023). STEM-pidkhid do navchannia u pochatkovii shkoli [STEM approach to teaching in primary school]. Education and development of a gifted personality. pp. 36–42. DOI: https://doi.org/10.32405/2309-3935-2023-2(89)-36-42. (Accessed 03 June 2024). [in Ukrainian].
Cherezova, I. (2023). Psykhologichni aspekty formuvannia pozytyvnoi motyvatsii molodshykh shkoliariv u konteksti sohodennia [Psychological aspects of forming positive motivation among younger students in the context of today]. Innovatsii v pochatkovii osviti: problemy, perspektyvy, vidpovidi na vyklyky sohodennia: materialy VI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii – Innovations in primary education: problems, prospects, responses to today’s challenges: materials of the VI International Scientific and Practical Conference (Poltava, June 15–16, 2023). Poltava, pp. 47–50. [in Ukrainian].
Cherezova, I. (2024). Ihrovi tekhnolohii yak zasib formuvannia motyvatsiinoi sfery molodshykh shkoliariv [Gaming technologies as a means of forming the motivational sphere of younger students]. Formuvannia hotovnosti do innovatsiinoi profesiinoi diialnosti maibutnikh fakhivtsiv: teoriia i praktyka: materialy III Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii – Formation of readiness for innovative professional activity of future specialists: theory and practice: materials of the 3rd All-Ukrainian Scientific and Practical Internet Conference (Zaporizhzhya, May 17, 2024). Zaporizhzhia, pp. 148–150. [in Ukrainian].
Shkurenko, O.V. & Lobyreva, Ye.O. (2023). Problema vprovadzhennia zasobiv STEM-osvity na urokakh u pochatkovii shkoli [The problem of implementing STEM education tools in primary school lessons]. A young scientist. No. 122 (10), pp. 122–127. [in Ukrainian].
Mondisa, J.L., Packard, B.W.L. & Montgomery, B.L. (2021). Understanding what STEM mentoring ecosystems need to thrive: A STEM-ME framework. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, pp. 1–26. [in English].
Padilla, M.J. (2021). The Science Process Skills. Available at: https://narst.org/researchmatters/science-process-skills. (Accessed 03 June 2024). [in English].
STEM-osvita (2024). Institut modernizatsii zmistu osvity [Institute of Modernization of Content of Education]. Available at: https://imzo.gov.ua/stem-osvita. (Accessed 03 June 2024). [in Ukrainian].
The concept of development of natural and mathematical education (STEM-education) (2020). Order of the Cabinet of Ministers of August 5, 2020 No. 960-r. [in English].
The Digital Education Action Plan (2021–2027). (2021). [Online]. Available: https://ec.europa.eu/education/education-in-the-eu/digital-education-action-plan_en. (Accessed 03 June 2024. [in English].
The Digital Education Action Plan (2021–2027). (2021). Available at: https://ec.europa.eu/education/education-in-the-eu/digital-education-action-plan_en. (Accessed 03 June 2024). [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.