ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ БЕЗПЕКИ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В УМОВАХ СУЧАСНОГО МЕДІАПРОСТОРУ

Автор(и)

  • Ольга Канарова
  • Юлія Семеняко
  • Олександра Шикиринська

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.305584

Ключові слова:

інформаційна безпека; медіапростір; соціальна компетентність дітей дошкільного віку; медіа грамотність; інформаційна компетентність батьків.

Анотація

У статті актуалізується проблема безпеки дітей в інформаційному просторі, що є актуальною через підвищення активності користувачів сучасного медіапростору серед дітей дошкільного віку. Обґрунтовано, що якість взаємодії дитини з медіапростором неоднозначна: потреби дітей формують медіапростір, визначаючи контент, способи його споживання тощо, а медіапростір детермінує потреби дитини, її цінності та інтереси. Доведено, що одним із механізмів захисту дошкільників від деструктивного інформаційного середовища є підвищення їхньої медіаграмотності. Запропоновано форми й методи роботи з розвитку медіаграмотності дітей дошкільного віку.

Біографії авторів

Ольга Канарова

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти і соціальної роботи Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького

Юлія Семеняко

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти Бердянського державного педагогічного університету

Олександра Шикиринська

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти факультету дошкільної і початкової освіти імені Валентини Волошиної Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського

Посилання

Bondarovska, V.M. & Poviakel, N.I. (2005). Liudyna u sviti informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii [A person in the world of information and communication technologies]. Psychologist. No. 25 (169). pp. 5–9. [in Ukrainian].

Kondratenko, R.V. (2013). Vykhovannia kreatyvnosti v starshykh doshkilnykiv u protsesi mediaosvity [Raising creativity in older preschoolers in the process of media education]. Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University. No. 13 (272). part. I. pp. 115–120. [in Ukrainian].

Korneiko, O. & Korneiko, S. (2009). Zastosuvannia ta vyznachennia terminu “informatsiina bezpeka” v natsionalnomu zakonodavstvi [Application and definition of the term “information security” in national legislation]. Legal, normative and metrological support of the information protection system in Ukraine. Vol. 2 (19). pp. 9–13. [in Ukrainian].

Kuzma, I.I. (2019). Formuvannia mediahramotnosti ditei starshoho doshkilnoho viku: teoriia i tekhnolohiia [Formation of media literacy of older preschool children: theory and technology]. (Ed.). Chaika V.M. Ternopil, 188 p. [in Ukrainian].

Petrunko, O. (2009). Suchasna dytyna v mediaprostori [The modern child in the media space]. Pedagogical newspaper. No. 7. p. 6. [in Ukrainian].

Pykhtina, N.P., Lisovets, O.V. & Bobro, L.V. (2022). Osoblyvosti vplyvu zasobiv masovoi informatsii na sotsializatsiiu doshkilnykiv [Peculiarities of the influence of mass media on the socialization of preschoolers]. Psychological and pedagogical sciences. No. 4. pp. 24–32. [in Ukrainian].

Podliniaieva, O. & Khomenko, A. (2023). Dity ta mediaprostir: vplyv ta zakhyst [Children and the media space: impact and protection]. Pedagogical sciences and education. Vol. XLII–XLIII. pp. 119–124. [in Ukrainian].

Semchuk, S.I. (2014). Mediasotsializuiuchyi vplyv kompiuternykh tekhnolohii na molode pokolinnia [Media The socializing influence of computer technologies on the younger generation]. Collection of Scientific Papers of Uman State Pedagogical University. No. 3. pp. 321–328. [in Ukrainian].

Nastiuk, V.Ia. & Bielievtseva, V.V. (2014). Natsionalni interesy u sferi informatsiinoi bezpeky Ukrainy [National interests in the field of information security of Ukraine]. Legal informatics. No. 1 (41). pp. 52–56. [in Ukrainian].

Nashynets-Naumova, A.Iu. (2017). Informatsiina bezpeka: pytannia pravovoho rehuliuvannia [Information security: issues of legal regulation]. Kyiv, 168 p. [in Ukrainian].

Dias, P. & Brito, R. (2021). Criteria for selecting apps: Debating the perceptions of young children, parents and industry stakeholders. Computers & Education. Vol. 165. pp. 104–134. [in English].

Livingstone, S. (2007). Strategies of parental regulation in the media-rich home. Computers in Human Behavior. Vol. 23, No. 2. pp. 920–941. [in English].

Livingstone, S., Marsh, J., Plowman, L., Ottovordemgentschenfelde, S. & Fletcher-Watson, B. (2015). Young children (0–8) and digital technology: a qualitative exploratory study – national report – UK (2014) Joint Research Centre, European Commission, Luxembourg, p. 55. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-15

Номер

Розділ

Статті