ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ АРТ-ТЕРАПЕВТИЧНИХ МЕТОДІВ У СИСТЕМУ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ ЯК ЕФЕКТИВНИХ ЗАСОБІВ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.305587

Ключові слова:

освітній процес; емоційний інтелект; компоненти емоційного інтелекту; рівні розвитку емоційного інтелекту; чинники розвитку емоційного інтелекту; арт-терапія; функції арт-терапії; методи арт-терапії; використання арт-терапії; ефективність арт-терапії.

Анотація

У статті розкрито поняття емоційного інтелекту та його важливість для загального благополуччя здобувачів початкової освіти; досліджено розвиток емоційного інтелекту у процесі активної діяльності особистості, спілкуванні та взаємодії із соціумом; визначено структуру, чинники розвитку, критерії оцінювання емоційного інтелекту; розкрито складну структуру емоційного інтелекту; зроблено акцент на педагогічних, біологічних чинниках розвитку емоційного інтелекту здобувачів початкової освіти; визначено складові емоційного інтелекту; окреслено рівні розвитку емоційного інтелекту; розглянуто поняття арт-терапії та її ролі у розвитку особистості; досліджено функції арт-терапії; висвітлено методи арт-терапії, які доцільно використовувати під час освітнього процесу.

Біографії авторів

Анжеліка Лесик

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки Бердянського державного педагогічного університету

Катерина Сапранкова

здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти, факультету психолого-педагогічної освіти і мистецтв Бердянського державного педагогічного університету

Посилання

Peter Salovey, John D. Mayer. Emotional intelligence. Imagination, cognition and personality. 1990. Vol. 9 (3). pp. 185–211. [in English].

Pro vnesennia zmin do Derzhavnoho standartu pochatkovoi osvity : Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 24.07.2019 r. № 688. [On Amendments to the State Standard of Primary Education: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 24.07.2019 No. 688]. [in Ukrainian].

Zobenko, N.A. (2023). Psykholoho-pedahohichni umovy rozvytku emotsiinoho intelektu uchniv v osvitnomu protsesi suchasnoi pochatkovoi shkoly [Psychological and pedagogical conditions for the development of students’ emotional intelligence in the educational process of a modern primary school]. Image of the modern teacher. No. 2 (209). pp. 99–107. [in Ukrainian].

Ilchuk, L.V. (2016). Pedahohichni umovy vykorystannia art-terapii v osvitno-vykhovnomu prostori pochatkovoi shkoly [Pedagogical conditions for the use of art therapy in the educational space of primary school]. Scientific notes of the N.N. Gogol National University. No. 2. pp. 114–118. [in Ukrainian].

Kalka, N. & Kovalchuk, Z. (2020). Praktykum z art-terapii : navch.-metod. posib. [Workshop on art therapy: a training and methodological manual]. Lviv, 232 p. [in Ukrainian].

Kozigora, M.A. (2018). Art-terapiia yak zasib navchannia i vykhovannia uchniv pochatkovoi shkoly [Art therapy as a means of teaching and upbringing of primary school students]. Young scientist. No. 7 (59). pp. 198–201. [in Ukrainian].

Lesyk, A.S. & Chemonina, L.V. (2021). Art-pedahohichni tekhnolohii yak zasib formuvannia tvorchoho samovyrazhennia uchniv pochatkovoi shkoly u protsesi pozashkilnoi osvity [Art-pedagogical technologies as a means of forming creative expression of primary school students in the process of out-of-school education]. Youth & market: a scientific and pedagogical journal. Drohobych: Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University. No.1 (187). pp. 114–119. [in Ukrainian].

Lesyk, A.S. & Saprankova, K.V. (2023). Osoblyvosti rozvytku emotsiinoho intelektu molodshykh shkoliariv v umovakh zminenoi realnosti [Features of the development of emotional intelligence of younger students in the conditions of changed reality]. New pedagogical dimensions of the professional development of future teachers: modern realities and challenges: materials of the All-Ukrainian scientific and practical Internet conference (Berdiansk, 15.11.2023). Berdiansk, pp. 125–127. [in Ukrainian].

Lesyk, A.S. & Saprankova, K.V. (2023). Psykholoho-pedahohichne obgruntuvannia rozvytku emotsiinoho intelektu molodshykh shkoliariv u systemi Novoi ukrainskoi shkoly [Psychological and pedagogical substantiation of the development of emotional intelligence of junior schoolchildren in the system of the New Ukrainian School]. Global and regional aspects of sustainable development: proceedings of the 9th International Scientific and Practical Conference (Denmark, 6–8.10.2023). Denmark, pp. 98–101. [in Ukrainian].

Melnyk, O.M. (2020). Rozvytok emotsiinoho intelektu molodshykh shkoliariv [Development of emotional intelligence of junior schoolchildren]. Pedagogy of forming a creative personality in higher and secondary schools. No. 73. pp. 128–133. [in Ukrainian].

Smola, O.M. (2022). Rozvytok emotsiinoho intelektu v doshkilnomu ta molodshomu shkilnomu vitsi zasobamy teatralizatsii [Development of emotional intelligence in preschool and primary school age by means of theatre]. Theory, methodology and practice of teaching. No. 2 (93). pp. 67–77. [in Ukrainian].

Soroka, O.V. (2011). Osoblyvosti sotsializatsii shkoliariv zasobamy art-terapii [Features of schoolchildren’s socialisation by means of art therapy]. Scientific Bulletin of UzhNU. Issue 20. pp. 138–140. [in Ukrainian].

Stanishevska, V.I. (2022). Art-terapiia : navch. posib. [Art therapy: a textbook]. Uman, 172 p. [in Ukrainian].

Sukhopara, I. (2019). Chynnyky rozvytku emotsiinoho intelektu molodshykh shkoliariv u konteksti Novoi ukrainskoi shkoly [Factors of development of emotional intelligence of junior schoolchildren in the context of the New Ukrainian School]. Scientific Bulletin of V.O. Sukhomlynskyi MNU. No. 2 (65). pp. 296–301. [in Ukrainian].

Yatsiuk, M. (2019). Emotsiinyi intelekt osobystosti (na khvyli Novoi ukrainskoi shkoly) : navch.-metod. posib. [Emotional intelligence of the personality (in the wake of the New Ukrainian School): a study guide]. Vinnytsia, 105 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-15

Номер

Розділ

Статті