ЧИННИКИ СТАНОВЛЕННЯ І РОЗВИТКУ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ (70–80-ті рр. ХХ ст.)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.305842

Ключові слова:

становлення; розвиток; післядипломна освіта; підвищення кваліфікації; курси підвищення кваліфікації; інститут удосконалення вчителів.

Анотація

У статті висвітлено результати теоретичного аналізу чинників становлення та розвитку системи післядипломної педагогічної освіти і підвищення кваліфікації вчителів у Незалежній Україні. Основою для виокремлення чинників становлення системи післядипломної педагогічної освіти та підвищення кваліфікації вчителів слугує студіювання наукових розвідок, що розкривають поступ освітньої галузі в історичній ретроспективі 80-х рр. ХХ ст., нормативно-правової бази та досвіду роботи закладів післядипломної освіти. Встановлено цілі, завдання, принципи, структуру, зміст і методичне забезпечення усіх рівнів і форм цієї системи. Акцентовано увагу на особливостях організації професійного розвитку курсів підвищення кваліфікації управлінського персоналу та педагогічних кадрів закладів освіти у зазначений період. Визначено підходи щодо оцінювання ефективності підвищення кваліфікації педагогічних кадрів. З’ясовано позитивні аспекти педагогічного досвіду підвищення кваліфікації педагогічних кадрів закладів освіти в період 70–80-х рр. ХХ ст., а також наголошено на негативних тенденціях. Звернення до історичного досвіду організації післядипломної освіти педагогів уможливить визначити основні чинники, які мають бути враховані при організації роботи сучасної післядипломної педагогічної освіти та курсів підвищення кваліфікації вчителів.

Біографія автора

Світлана Цибульська

старший викладач дошкільної та початкової освіти ІПО Київського столичного університету імені Бориса Грінченка

Посилання

Vidnichuk, M. (2010). Osvitni okrugy [Educational districts]. Kyiv, 128 p. (School World Library). [in Ukrainian].

Ivanyuk, G.I. (2015). Etnokulturni tendentsii rozvytku silskoi shkoly v Ukraini (1984–1991) [Ethno-cultural trends in rural school development in Ukraine (1984–1991)]. Native school. No. 1–2 (1021–1022). pp. 28–32. Available at: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/9654/1/H_Ivaniuk_EKTRSShU_RSh_2015.pdf (Accessed 23 March 2024). [in Ukrainian].

Ivanyuk, G.I. (2012). Pidvyshchennia kvalifikatsii vshyteliv silskoi shkoly v Ukraini (1958–2000 roky) [Improving the qualifications of rural school teachers in Ukraine (1958–2000)]. Humanitarian Bulletin of the Pereyaslav-Khmelnytsky State Pedagogical University named after Hryhoriy Skovoroda. No. 27. p. 108. Available at: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/1945/1/H_Ivaniuk_GVDVNZPHDPU_27_2012.pdf (Accessed 23 March 2024). [in Ukrainian].

Krysiuk, S.V. (1996). Stanovlennia ta rozvytok pisliadyplomnoi osvity pedagogichnykh kadriv v Ukraini (1917–1995) [Formation and development of postgraduate education of teaching staff in Ukraine (1917–1995)]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv, 48 p. [in Ukrainian].

Kuzmenko, V. (2023). Rozvytok pisliadyplomnoi osvity kerivnykh pedagogichnykh kadriv Ukrainy u 70–80- roky [The development of postgraduate education of leading pedagogical staff of Ukraine in the 70s and 80s of the 20th century]. Magazine “Perspectives and Innovations of Science”. No. 11(29). Available at: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/ view/5492/5523 (Accessed 23 March 2024). [in Ukrainian].

Lyubchenko, N.V. (2023). Pisliadyplomna osvita kerivnykiv zakladiv zagalnoi serednsoi osvity: vyklyky v istorychnomu vymiri [Postgraduate education of heads of institutions of general secondary education: challenges in the historical dimension]. Available at: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/25_54_2023/Pedagogy/Bulletin_25_54_Pedagogika_Liubchenko.pdf (Accessed 17 March 2024). [in Ukrainian].

Lubar, O.O., Stelmakhovych, M.G. & Fedorenko, D.T. (2023). Istoriia ukrainskoi shkoly i pedagogiky [History of Ukrainian school and pedagogy]. Teaching. manual. (Ed.). O.O. Lubar. Kyiv, 450p. [in Ukrainian].

Lyubchenko, N.V. (2013). Upravlinnia naukovo-metodychnoiu diialnistiu zakladiv pisliadyplomnoi osvity: koordynatsiinyi aspect [Management of scientific and methodical activities of post-graduate pedagogical education institutions: coordination aspect]. Science and method. manual under the editorship E. R. Chernyshova / University of Management. of Education of the National Academy of Sciences of Ukraine. Kyiv, 256 p. [in Ukrainian].

Opolska, A.V. (2015). Rozvytok pisliadyplomnoi pedagogichnoi osvity v Ukraini (70–80 roky XX stolittia [Development of post-graduate pedagogical education in Ukraine (70-80s of the 20th century)]. ScienceRise. Pedagogical Education. No. 12(5). pp. 9–13. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/texc_2015_12(5). (Accessed 23 March 2024). [in Ukrainian].

Polozhennia pro oblasnyi (mickyi) instytut udoskonalennia kvalifikatsii vchyteliv [Regulations on the regional (city) institute for improving the qualifications of teachers]. Collection of orders and orders of the Ministry of Education of the Ukrainian SSR. 1964. No. 6. pp. 2–5. [in Ukrainian].

Polozhennia pro Tsentralnyi instytut udoskonalennia vchyteliv Ministerstva osvity Ukrainskoi RSR. [Regulations on the Central Institute of Teacher Improvement of the Ministry of Education of the Ukrainian SSR]. Central State Archive of Higher Authorities and Administration of Ukraine, Kyiv (TsDAVO of Ukraine). F. 5139. Op. 1. Ref. 72. sheet 14. [in Ukrainian].

Primakova, V.V. (2015). Pisliadyplomna osvita vchyteliv pochatkovykh klasiv v Ukraini: geneza ta perspektyvy [Postgraduate education of primary school teachers in Ukraine: genesis and prospects]. Monograph. Kherson, 320 p. [in Ukrainian].

Primakova, V.V. (2014). Stanovlennia ta rozvytok vitchyznianoi pisliadyplomnoi osvity vchyteliv pochatkovykh klasiv (sered. XIX – poch. XX stolittia) [Formation and development of domestic post-graduate education of primary school teachers (middle of the 19th – beginning of the 21st century)]. Study guide. Kherson, 204 p. [in Ukrainian].

Sigaieva, L.E. (2014). Navchannia doroslyh yak sotsialno-psyhologichnyi protses [Adult education as a socio-psychological process]. Coll. materials of international science and practice conf. Modern approaches and technologies of socio-psychological and correlational work with different age groups of the population. Odesa, pp. 192–201. [in Ukrainian].

Ternopilskyi oblasnyi Comunalnyi instytut pisliadyplomnoi osvity (1980-ti roky) [Ternopil Regional Communal Institute of Postgraduate Pedagogical Education (1980s)]. Available at: https://ippo.edu.te.ua/about/history/1980 (Accessed 23 March 2024). [in Ukrainian].

Tesleva, Yu.V. (2017). Modernizatsiia oseredkiv pisliadyplomnoi osvity muzychno-pedagogichnyh kadriv u 60–90-ti roky XX stolittia [Modernization of centers of post-graduate education of music-pedagogical personnel in the 60s–90s of the 20th century]. Current issues of art education and upbringing. Issue 1. pp. 95–105. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apmov_2017_1_13 (Accessed 20 March 2024). [in Ukrainian].

Tsentralnyi derzhavnyi arhiv vyshchyh organiv vlady ta upravlinnia Ukrainy [Central state archive of higher authorities and administration of Ukraine]. Kyiv. TsDAVO of Ukraine. f.166, op.15, reference 6427, sheet 96. [in Ukrainian].

Tsentralnyi derzhavnyi arhiv vyshchyh organiv vlady ta upravlinnia Ukrainy. Plan roboty ta zvit pro diialnist Tsentralnogo instytutu udoskonalennia vchyteliv za 1970 rik [Central State Archive of Higher Authorities and Administration of Ukraine. Work plan and report on the activities of the Central Institute of Teacher Improvement for 1970]. Kyiv. (hereinafter Central State Archive of Ukraine). F. 5139, item 1, file no. 60, sheet 79. [in Ukrainian].

Tsentralnyi derzhavnyi arhiv vyshchyh organiv vlady ta upravlinnia Ukrainy [Central state archive of higher authorities and administration of Ukraine]. Kyiv. TsDAVO of Ukraine. f.5139, op.1, reference 38, 31 sheets. [in Ukrainian].

Tsentralnyi derzhavnyi arhiv vyshchyh organiv vlady ta upravlinnia Ukrainy. [Central state archive of higher authorities and administration of Ukraine], Kyiv. TsDAVO of Ukraine. f.166, op.15, reference 6948, 76 sheets [in Ukrainian].

Chepurna, N.M. (2005). Naukovo-metodychni zasady pidvyshchennia kvalifikatsii pedagogichnyh pratsivnykiv Ukrainy (1970–2004) [Scientific and methodological principles of the development of the system of professional development of pedagogical workers of Ukraine (1970–2004)]. Extended abstract of candidate’s thesis. Central Institute of Postgraduate Pedagogical Education of the Academy of Sciences of Ukraine. Kyiv, 23 p. [in Ukrainian].

Shtangey, S.V. (2015). Standartyzatsiia v systemi pisliadyplomnoi pedagogichnoi osvity yak problema pedagogiky [Standardization in the system of post-graduate pedagogical education as a problem of pedagogy]. ScienceRise. Vol. 6, No. 5 (11). pp. 32–36. DOI: 10.15587/2313-8416.2015.44555 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-15

Номер

Розділ

Статті