ОСОБЛИВОСТІ АДАПТАЦІЇ СТАРШОКЛАСНИКІВ ДО НОВИХ УМОВ НАВЧАННЯ У ЛІЦЕЇ

Автор(и)

  • Ірина Орищак

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.305845

Ключові слова:

адаптація; відособлення; Я образ; суб’єктивно значущий інший; самоповага; екстравертованість; семантичні універсалії; виховна взаємодія; я – ти відношення.

Анотація

Стаття спрямована на вивчення адаптації учнів старших класів, вчорашніх шкалярів, до нового соціального середовища, яким є для них колектив ліцею – вчителі, однолітки. Формування Я образу узагальнює низку самохарактеристик – Я до нового класного колективу, Я у новому класному колективі та Я у майбутньому. Особливості взаємодії цих показників розвитку Я образу впливають на оптимальне входження ліцеїста у новий колектив, сприяють запобіганню відособлення в ньому, деструктивному розвитку особистості, визначенню себе частиою спільноти, в якій навчаються.

Біографія автора

Ірина Орищак

вчитель англійської та французької мов, КЗ ЛОР “Обласний науковий ліцей”

Посилання

Bekh, I.D. (1997). Katehoriia “stavlennia” v konteksti rozvytku obrazu “Ia” osobystosti [The category of “attitude” in the context of the development of the image of the “I” of the individual]. Pedagogy and psychology. No. 3. pp. 52–56. [in Ukrainian].

Brodovska, A.V. (2017). Metody formuvannia hrupovoi zghurtovanosti [Methods of formation of group cohesion]. Psychological research: scientific works of teachers and students of the social and psychological faculty. Issue 9, Zhytomyr, pp. 16–18. [in Ukrainian].

Brodovska, A.V. (2017). Rozvytok hrupovoi zghurtovanosti molodshykh shkoliariv v umovakh sotsialno-psykholohichnoho treninhu [Development of group cohesion of younger schoolchildren in the conditions of social and psychological training]. Actual problems of personal growth: a collection of scientific papers. Zhytomyr, pp. 13–15. [in Ukrainian].

Hryshyna, O. (2013). Formuvannia navchalnoi motyvatsii u molodshykh shkoliariv [Formation of educational motivation in younger schoolchildren]. Primary education. No. 11. pp. 8–10. [in Ukrainian].

Kohan, I.M. (2005). Empatiia i osoblyvosti yii rozvytku u ditei molodshoho shkilnoho viku [Empathy and peculiarities of its development in children of primary school age]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 18 p. [in Ukrainian].

Korobko, S.L. (2008). Robota psykholoha z molodshymy shkoliaramy : metodychnyi posibnyk [The psychologist’s work with younger students: methodical guide]. Kyiv, 416 p. [in Ukrainian].

Lebedieva, S.Yu. (2009).Rol sotsialno-psykholohichnoho treninhu u formuvanni hrupovoi zghurtovanosti [The role of social and psychological training in the formation of group cohesion]. Bulletin of the National Academy of the State Border Service of Ukraine. Issue 1. pp. 88–95. [in Ukrainian].

Moskalenko, V.V. (2005). Sotsialna psykholohiia : navch. pos. [Social psychology: teaching. village]. Kyiv, 624 p. [in Ukrainian].

Shykulenko, A.V. (2012). Vplyv seredovyshcha na rozvytok emotsiinoho konstruktu osobystosti [The influence of the environment on the development of the emotional construct of the personality]. Actual problems of psychology: Collection of scientific works of the Institute of Psychology named after H.S. Kostyuk of the National Academy of Sciences of Ukraine. Vol. 30. Zhytomyr, pp. 428–435. [in Ukrainian].

Yatsenko, T.S. (1996). Psykholohichni osnovy hrupovoi psykhokorektsii: navchalnyi posibnyk [Psychological foundations of group psychocorrection: study guide]. Kyiv, 254 p. [in Ukrainian].

Brodovska, A.V. (2017). Psychological approaches to the study of the problem of group cohesion. Zhytomyr, 188 p. [in English].

Cartwright, D. & Zander, А. (1968). The Nature of GroupCohesiveness. Group Dynamics Research and Theory. Harper & Row, pp. 91–109. [in English].

Lakin, M. & Costanzo, P. (1975). The leader and the experiential groups. Theories of group process. London: John Wiley, pp. 205–234. [in English].

Moreno, J. & Jennings, H. (1997). Statistics of Social Configurations. Sociometry. pp. 342–374. [in English].

Seashore, C. (1954). Group cohesiveness in the industrial work group. Ann Arbor: University of Michigan, Survey Research Center Institute for Social Research. 102p. [in English].

Steverlynck, I. & Vandegoor, L. (2022). The book of inspiraceon. Theory – concepts – thoughts and quotes in/on S.P.A.C.E. Vives, Kortrijk. pp. 2–98. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-15

Номер

Розділ

Статті