ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ З ВИКОРИСТАННЯМ ІННОВАЦІЙНИХ ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.307757Ключові слова:
професійна освіта; мовна освіта; нова українська школа; професійні компетентності; компетентнісний підхід у навчанні; інноваційні освітні технології; вчитель української мови та літератури; освітній простір; навчально-виховний процес; заклад загальної середньої освіти; європейські цінності.Анотація
У статті досліджено проблему модернізації та переорієнтації сучасної системи освіти відповідно до європейських тенденцій, що висвітлені в Концепції Нової української школи. Проаналізовано зміст нормативних документів, які становлять основу професійної та мовної освіти в Україні. Встановлено поняття “підхід” як комплекс базових елементів освітнього процесу та педагогічних знань, умінь та навичок, що сформувались за допомогою цілеспрямованої педагогічної діяльності. Охарактеризовано підходи навчання майбутніх учителів української мови та літератури, на основі яких будується освітній процес в закладах вищої освіти. Обґрунтовано місце компетентнісного підходу та особливості його впровадження в освітній процес відповідно до положень Концепції НУШ. З’ясовано сутність поняття “інноваційні освітні технології” та їх роль у професійному навчанні. Визначено перелік тих інноваційних освітніх технологій, які зазвичай використовують педагоги у своїй професійній діяльності.
Посилання
Bekh, I. (2015). Osobystist u konteksti oriientyriv rozvyvalnoho vykhovannia [An individualist in the context of the guidelines of developmental education]. Innovation in education, No. 1, pp. 17–13. [in Ukrainian].
Bekh, I. (2021). Suchasna osvita na shliakhu doskonalosti [Modern education is on the way to perfection]. Native school, No. 1 (1072), pp. 32–37. [in Ukrainian].
Holub, N. & Horoshkina, O. (2022). Metody dystantsiinoho navchannia ukrainskoi movy [Methods of distance learning of the Ukrainian language]. Ukrainian Pedagogical Journal, No. 4, pp. 148–158. (Accessed 10 Apr.2024). DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-148-158 [in Ukrainian].
Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (2020). [State standard of basic secondary education]. (Accessed 04 Apr.2024). Available at: https://osvita.ua [in Ukrainian].
Instruktyvno-metodychni rekomendatsii shchodo vykladannia navchalnykh predmetiv u zakladakh zahalnoi serednoi osvity u 2023/2024 navchalnomu rotsi [Instructional and methodical recommendations for the teaching of academic subjects in Zahal secondary education institutions in the 2023/2024 academic year]. (2023 September 12, No. 1/13749-23). (Accessed 07 Apr.2024). Available at: https://osvita.ua/ [in Ukrainian].
Kalashnikova, S. (2016). Rozvytok liderskoho potentsialu suchasnoho universytetu: osnovy ta instrumenty [Development of the leadership potential of a modern university: foundations and tools]. Kyiv, 44 p. [in Ukrainian].
Kovalchuk, V. (2018). Vprovadzhennia innovatsiinykh tekhnolohii navchannia u protsesi profesiinoi pidhotovky studentiv zakladiv vyshchoi osvity [Implementation of innovative learning technologies in the process of professional training of students of higher education institutions]. A young Scientist, No. 3, pp. 543–547. [in Ukrainian].
Kovalchuk, V. (2018). Innovatsiini tekhnolohii navchannia – osnova modernizatsii profesiinoi osvity [Innovative learning technologies are the basis of modernization of professional education]. Young Scientist, No. 12 (64), pp. 425–429. [in Ukrainian].
Kolupaieva, T. (2016). Vprovadzhennia informatsiinykh tekhnolohii navchannia v umovakh proektuvannia innovatsiinoho osvitnoho seredovyshcha vyshchoho navchalnoho zakladu [Implementation of information technologies of learning in the conditions of designing an innovative educational environment of a higher educational institution]. Innovation in education, No. 4, pp. 157–168. [in Ukrainian].
Kontseptsiia rozvytku pedahohichnoi osvity [Concept of development of pedagogical education]. (2018 July 16, No. 776). (Accessed 06 Apr.2024). Available at: https://mon.gov.ua/ [in Ukrainian].
Kremen, V. (2023). Pidhotovka vchytelia: vyklyky i vidpovidi [Teacher training: challenges and answers]. Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Vol. 5. No. 1, pp. 1–6. (Accessed 12 Apr.2024). Available at: https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5104 [in Ukrainian].
Malykhin, O.V., Pavlenko, I.H., Lavrentiev, O.O. & Matukova, H.I. (2014). Metodyka vykladannia u vyshchii shkoli [Teaching methods in higher schools]. Kyiv, 262 p. [in Ukrainian].
Mospan, N. (2021). Vyshcha osvita ta rynok pratsi v Ukraini: desiatylittia vzaiemodii [Higher education and the labor market in Ukraine: a desiatility of interaction]. Educational discourse, No. 32 (1), pp. 20–38. [in Ukrainian].
Ovsiienko, L. (2017). Kompetentnisnyi pidkhid do navchannia: teoretychnyi analiz [Competence approach to learning: theoretical analysis]. Pedagogical process: theory and practice, No. 2 (57), pp. 82–87. [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy “Pro vyshchu osvitu” : pryiniatyi 1 lyp. 2014 roku № 1556-VII [Law of Ukraine On Higher Education from July 1 2014, 1556-VII]. Information of the Verkhovna Rada of Ukraine, 2004. pp. 37–38. (Accessed 07 Apr.2024). Available at: https://zakon.rada.gov.ua [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy “Pro zabezpechennia funktsionuvannia ukrainskoi movy yak derzhavnoi” pryiniatyi 25 Sept 2019 roku № 2704-VIII [Law of Ukraine “On Ensuring the Functioning of the Ukrainian Language as a State Language”]. (Accessed 02 Apr.2024). Available at: https://zakon.rada.gov.ua [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy “Pro osvitu” pryiniatyi 5 Sept. 2017 roku № 2145-VIII. [On education: Law of Ukraine dated September 5, 2017 No. 2145-VIII]. Information of the Verkhovna Rada of Ukraine. pp. 38–39. (Accessed 01 Apr.2024). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/ [in Ukrainian].
Pro skhvalennia Kontseptsii realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity “Nova ukrainska shkola” na period do 2029 roku : rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 14.12.2016 r. № 988-r. [About the approval of the Concept of the implementation of state policy in the field of reforming the secondary education “New Ukrainian School” for the period until 2029]. (Accessed 01 Apr.2024). Available at: https://sites.google.com [in Ukrainian].
Proiekt standartu vyshchoi osvity zi spetsialnosti 014 “Serednia osvita” na druhomu (mahisterskomu) rivni vyshchoi osvity (2023). [The project of the standard of higher education in the specialty 014 “Secondary education” at the second (master’s) level of higher education from the Ministry of Education and Culture]. (Accessed 02 Apr.2024). Available at: https://www.google.com/ [in Ukrainian].
Proiekt standartu vyshchoi osvity zi spetsialnosti 014 “Serednia osvita” na druhomu (mahisterskomu) rivni vyshchoi osvity vid MON vid 2023 r. [Project of the standard of higher education in specialty 014 “Secondary education” at the second (master’s) level of higher education from the Ministry of Education and Culture from 2023]. Available at: https://www.google.com/ (Accessed 02 Apr.2024). [in Ukrainian].
Sysoieva, S. & Sokolova, I. (2016). Teoriia i praktyka vyshchoi osvity [Theory and practice of higher education]. Kyiv ; Mariupol. (Accessed 02 Apr.2024). [in Ukrainian].
Sikorskyi, P. (2021). Osnovni pedahohichni pidkhody ta yikh vplyv na formuvannia navchalnykh tekhnolohii [Basic pedagogical approaches and their influence on the formation of educational technology]. Educational horizons, No. 1 (52), pp. 96–100. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.