РОЗВИТОК ПСИХОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛІВ В УМОВАХ ФУНКЦІОНУВАННЯ СИСТЕМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.307834

Ключові слова:

розвиток; психологічна компетентність; система; забезпечення якості освіти; оцінювання; інституційний аудит; сертифікація.

Анотація

У статті проаналізовано особливості оцінювання рівня розвитку психологічної компетентності вчителів такими процедурами системи забезпечення якості освіти, як сертифікація педагогічних працівників та інституційний аудит закладів освіти.

На основі отриманої в процесі реалізації зазначених процедур інформації щодо здатності педагогів надавати психологічну підтримку учням можна визначити наявні в цьому питанні проблеми. Це може стати основою для визначення напрямів розвитку психологічної компетентності вчителів, зокрема щодо тематики занять за програмою підвищення кваліфікації, питань для стажування, самоосвіти тощо.

Біографія автора

Олена Косигіна

кандидат психологічних наук, доцент, завідувач кафедри педагогіки й андрагогіки комунального закладу “Житомирський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти” Житомирської обласної ради 

Посилання

Analitychnyi zvit za rezultatamy instytutsiinykh audytiv 2020–2021. Tendentsii yakosti osvitnoi diialnosti zakladiv zahalnoi serednoi osvity (2022). [Analytical report on the results of institutional audits 2020–2021. Trends in the quality of educational activities of institutions of general secondary education] Available at: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2022/02/Analytical-report-on-institutional-audit-2020-2021_SQE_SURGe.pdf. [in Ukrainian].

Bakalenko, O.A. (2018). Psykholohichna kompetentnist yak kliuchova kompetentnist suchasnoho fakhivtsia [Psychological competence as a key competence of a modern specialist]. The Journal of V.N.Karazin Kharkiv National University. Series: Theory of Culture and Philosophy of Science. Kharkiv, Vol. 58. pp. 132–138. [in Ukrainian].

Zymianskyi, A. (2016). Osoblyvosti stvorennia modeli psykholoho-pedahohichnoho suprovodu osobystisnoho rozvytku maibutnoho pedahoha [Peculiarities of creating a model of psychological and pedagogical support for the personal development of the future teacher]. Youth & market. No. 5 (136). pp. 94–97. [in Ukrainian].

Kulakov, R. (2023). Psykholohichna kompetentnist suchasnoho pedahoha: poniattia ta struktura [Psychological competence of a modern teacher: concept and structure]. Psychology: Reality and Perspectives. No. 20. pp. 90–98. [in Ukrainian].

Metodyka ekspertnoho otsiniuvannia profesiinykh kompetentnostei uchasnykiv sertyfikatsii (2023). [Methodology of expert assessment of professional competences of certification participants]. Available at: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/88916/ [in Ukrainian].

Pastovenskyi, O.V. & Vozniuk, O.V. (2022). Instytutsiinyi audyt navchalnykh zakladiv yak vazhlyva skladova zabezpechennia yakosti osvity v Ukraini [Institutional audit of educational institutions as an important component of ensuring the quality of education in Ukraine]. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Vol. 3 (110). pp. 30–48. [in Ukrainian].

Plan provedennia perevirky doderzhannia zakladom osvity zakonodavstva u sferi zahalnoi serednoi osvity pid chas instytutsiinoho audytu (2023). [Plan for checking compliance by the educational institution with the legislation in the field of general secondary education during the institutional audit]. Available at: https://sqe.gov.ua/law/nakaz-derzhavnoi-sluzhbi-yakosti-osviti-102/ [in Ukrainian].

Poriadok provedennia instytutsiinoho audytu zakladiv zahalnoi serednoi osvity (2019). [The procedure for conducting an institutional audit of institutions of general secondary education]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0250-19#Text. [in Ukrainian].

Prohrama nezalezhnoho testuvannia fakhovykh znan ta vmin uchyteliv pochatkovykh klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity (2022). [Program of independent testing of professional knowledge and skills of teachers of elementary grades of general secondary education institutions]. Available at: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/86229/ [in Ukrainian].

Profesiinyi standart za profesiiamy “Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity”, “Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity”, “Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)” (2020). [Professional standard for the professions “Teacher of primary classes of a general secondary education institution”, “Teacher of a general secondary education institution”, “Teacher of primary education (with junior specialist diploma)”]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text. [in Ukrainian].

Shpychak, I. (2014). Psykholohichna pidhotovka kerivnyka navchalnoho zakladu do roboty v umovakh sotsialno-ekonomichnykh zmin [Psychological preparation of the head of the educational institution for work in the conditions of socio-economic changes]. New pedagogical thought. No. 2. pp. 25–27. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-12

Номер

Розділ

Статті