ПЕРСПЕКТИВИ ЗАСТОСУВАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Володимир Теслюк

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.307884

Ключові слова:

штучний інтелект; технології; парадигма; штучний інтелект у освіті; здобувач.

Анотація

Поява інноваційних технологій впливає на методи викладання та навчання. Зі стрімким розвитком технології штучного інтелекту в останні роки використання технологій штучного інтелекту в освіті стає все більш очевидним і необхідним. У статті наведено підходи до розуміння штучного інтелекту в освіті та його основні функції. Окреслено три парадигми особливостей взаємодії користувача зі штучним інтелектом: “користувач як отримувач”; “співпраця користувач-штучний інтелект”; “користувач як лідер”. Було виокремлено потенційні переваги для викладача та здобувача використання технологій штучного інтелекту у освіті і, на противагу, окреслено основні виклики й обмеження такої взаємодії.

Біографія автора

Володимир Теслюк

магістр спеціальності “Комп’ютерні науки та інформаційні технології”, спеціалізація “Системи штучного інтелекту” Національного університету “Львівська політехніка”

Посилання

Huraliuk, A.H. (2023). Shtuchnyi intelekt yak innovatsiina informatsiina tekhnolohiia u pedahohichnykh doslidzhenniakh (analitychnyi ohliad) [Artificial intelligence as an innovative information technology in pedagogical research (analytical review)]. V. Sukhomlynskyi State Scientific and Educational Library of Ukraine, Vol. 18, pp. 67–79. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/739798/1/VNIASO-AHS%20of%20Edu&Sci-RB-18-2023-67-79.pdf [in Ukrainian].

Marienko, M. & Kovalenko, V. (2023). Shtuchnyi intelekt ta vidkryta nauka v osviti [Artificial intelligence and open science in education]. Physical and mathematical education / Sumy. state ped. University named after A.S. Makarenko. Sumy, Vol. 1 (38). pp. 48–53. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-007 [in Ukrainian].

Panukhnyk, O. (2023). Shtuchnyi intelekt v osvitnomu protsesi ta naukovykh doslidzhenniakh zdobuvachiv vyshchoi osvity: vidpovidalni mezhi vmistu ShI [Artificial intelligence in the educational process and scientific research of higher education applicants: responsible boundaries of ai content]. Galician Economic Herald. No. 4 (83). pp. 202–211. DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.04.202 [in Ukrainian].

Shtuchnyi intelekt v osvitnikh haluziakh (mystetska osvitnia haluz) (2024). [Artificial intelligence in educational fields (art educational field)]. Educational and methodological manual for students of the first (bachelor’s), second (master’s) levels of higher pedagogical education, scientific and pedagogical workers of institutions of higher pedagogical education and pedagogical staff of general secondary education institutions. (Ed.). Sobchenko T.M., Dotsenko S.O., Boiarska-Khomenko A.V. Kharkiv, 42 p. Available at: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/14491 [in Ukrainian].

Artificial Intelligence in Education: Challenges and Opportunities for Sustainable Development. Available at: https://www.gcedclearinghouse.org/sites/default/files/resources/190175eng.pdf [in English].

Chen, X., Xie, H., Zou, D. & Hwang, G.J. (2020). Application and theory gaps during the rise of artificial intelligence in education. Computers & Education: Artificial Intelligence, No. 1. DOI: https://doi.org/10.1016/j.caeai.2020.100002. [in English].

Huang, J., Saleh, S. & Liu, Y. (2001). A Review on Artificial Intelligence in Education. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, Vol. 10 (3), pp. 206–217. DOI: https://doi.org/10.36941/ajis-2021-0077 [in English].

Hwang, G.J., Xie, H., Wah, B.W. & Gasevic, D. (2020). Vision, challenges, roles and research issues of Artificial Intelligence in Education. Computers & Education: Artificial Intelligence, No. 1, Article 100001. DOI: https://doi.org/10.1016/j.caeai.2020.100001 [in English].

Ouyang, F. & Jiao, P. (2021). Artificial intelligence in education: The three paradigms. Computers and Education: Artificial Intelligence, No. 2. DOI: https://doi.org/10.1016/j.caeai.2021.100020 [in English].

Recommendation on the Ethics of Artificial Intelligence. UNESCO (2021). Available at: https://www.unesco.org/en/articles/recommendation-ethics-artificial-intelligence [in English].

Riedl, M.O. (2019). Human-centered artificial intelligence and machine learning. Human Behavior and Emerging Technologies, No. 1 (1), pp. 33–36. DOI: https://doi.org/10.48550/arXiv.1901.11184 [in English].

Roll, I. & Wylie, R. (2016). Evolution and Revolution in Artificial Intelligence in Education. International Journal of Artificial Intelligence in Education, Vol. 26, pp. 582–599. DOI: https://doi.org/10.1007/s40593-016-0110-3 [in English].

Yusuf, A., Pervin, N. & Román-González, M. (2024). Generative AI and the future of higher education: a threat to academic integrity or reformation? Evidence from multicultural perspectives. International Journal of Artificial Intelligence in Education, Vol. 21. DOI: https://doi.org/10.1186/s41239-024-00453-6 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-12

Номер

Розділ

Статті