РОЗВИТОК ДОСЛІДНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ В УМОВАХ БАГАТОРІВНЕВОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.308717

Ключові слова:

дослідницька компетентність; заклад вищої освіти; модель розвитку дослідницької компетентності; здобувач вищої освіти.

Анотація

У статті розглянуто проблему розвитку дослідницької компетентності майбутніх педагогів в умовах багаторівневого навчання. Обґрунтовано дослідницьку компетентність  як інтегровану особистісно-професійну якість фахівця, яка відображає мотивацію до наукового пошуку, рівень володіння методологією педагогічного дослідження, особистісно-значущі якості дослідника. Схарактеризовано комплекс дослідницьких компетентностей. Запропоновано модель розвитку дослідницької компетентності здобувачів вищої освіти в умовах багаторівневої підготовки фахівців. Визначено педагогічні умови, необхідні для реалізації індивідуальних дослідницьких інтересів здобувачів освіти та розвитку їх дослідницької компетентності: створення предметно-просторового розвиваючого середовища, використання в освітньому процесі продуктивних методів навчання та комплексу дослідницьких завдань; активне застосування інформаційних технологій.

Біографія автора

Оксана Товканець

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи ДВНЗ “Ужгородський національний університет”

Посилання

Akimova, O., Kuznetsova, O. & Odarchenko, V. (2023). Intehralna kompetentnist yak skladnyk profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv spetsialnosti 013 Pochatkova osvita [Integral competence as a component of professional training of future specialists in specialty 013 Primary education]. Education. Innovation. Practice. No. 11 (5). pp. 7–12. [in Ukrainian].

Arkhypova, S. (2018). Formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti maibutnikh mahistriv iz sotsialnoi roboty u protsesi profesiinoi pidhotovky [Formation of research competence of future masters in social work in the process of professional training]. Bulletin of the Cherkasy National University named after Bohdan Khmelnytskyi. Pedagogical sciences. No. 15. Available at: https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/3043. [in Ukrainian].

Vinnyk, M.O., Osypova, N.V., Tarasich, Yu.H. & Savenko, A.P. Formuvannia doslidnytskykh kompetentnostei studentiv spetsialnosti “Prohramna inzheneriia” na prykladi vykladannia kursu “Hrupova dynamika ta komunikatsii” [Formation of research competences of students majoring in “Software engineering” on the example of teaching the course “Group dynamics and communications”]. Available at: http://ekhsuir.kspu.edu/xmlui/bitstream/handle/ [in Ukrainian].

Luchaninova, O.P. (2023). Suchasni pidkhody do rozvytku doslidnytskoi kompetentnosti mahistriv z profesiinoi osvity u protsesi pidhotovky kvalifikatsiinoi roboty [Modern approaches to the development of research competence of masters in professional education in the process of preparing a qualification paper]. The image of a modern teacher. No. 5 (206), pp. 10–15. [in Ukrainian].

Norkina, O.V. (2017). Rozvytok doslidnytskoi kompetentnosti vchyteliv matematyky zasobamy informatsiino-komunikatyvnykh tekhnolohii [Development of research competence of mathematics teachers by means of information and communication technologies]. Extended abstract of candidate’s thesis. Uman, 23 p. [in Ukrainian].

Ovcharuk, O.V., Tovkanets, O.S., Pinchuk, O.P., Ivanyuk, I.V., Hrytsenchuk, O.O. & Trikoz, S.V. (2023). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy vykorystannia informatsiino-tsyfrovoho seredovyshcha zakladu zahalnoi serednoi osvity [Organizational and pedagogical conditions of using the information and digital environment of a general secondary education institution]. ITLT. Vol. 95, Issue 3. pp. 41–57. [in Ukrainian].

Povidaichyk, M. (2024). Doslidnytska kompetentnist yak skladova konkurentospromozhnosti vchytelia matematyky [Research competence as a component of mathematics teacher competitiveness]. Youth & market. No. 4 (224). pp. 133–138. [in Ukrainian].

Profesiinyi standart za profesiiamy “Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity”, “Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity”, “Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)” (2020). [Professional standard for the professions “Teacher of primary classes of a general secondary education institution”, “Teacher of a general secondary education institution”, “Teacher of primary education (with a diploma of junior specialist)”]. Order of the Ministry of Economy No. 2736 of 12/23/2020. Available at: https ://www.me.gov.ua/ascod/List?lang=uk-UA&id=d6a26174-d0fd-406b-9c30-7a4043f04eb 5& tag =Sistema Obliku PublichnoiInformatsii&pageNumber=8&fCtx=inName&fSort=date&fSdir=desc;c. [in Ukrainian].

Sysoieva, S.O. & Kozak, L.V. (2016). Rozvytok doslidnytskoi kompetentnosti vykladachiv vyshchoi shkoly: navchalnyi posibnyk [Development of research competence of higher school teachers: study guide]. Kyiv, 156 p. [in Ukrainian].

Standart vyshchoi osvity Ukrainy riven vyshchoi osvity Druhyi (mahisterskyi) riven (2024). [Standard of higher education of Ukraine, level of higher education. Second (master’s) level. Degree of higher education]. Master’s degree Field of knowledge 01 Education / Pedagogy. Specialty 013 Primary education. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2024/08.04.2024/013.Pochatkova.osvita-mahistr-480.vid%2008.04.2024. pdf [in Ukrainian].

Standart vyshchoi osvity Ukrainy riven vyshchoi osvity. Pershyi (bakalavrskyi) riven (2022). [Standard of higher education of Ukraine, level of higher education. First (bachelor) level]. Degree of higher education. Bachelor. Field of knowledge01 Education / Pedagogy. Specialty_013 Primary education. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2022/06/07/013-Pochatkova.osvita.dok.filos-525-06.06.2022.pdf [in Ukrainian].

Standart vyshchoi osvity Ukrainy riven vyshchoi osvity. Tretii (naukovo-osvitnii)_riven (2022). [Standard of higher education of Ukraine, level of higher education. Third (scientific and educational) level]. Degree of higher education. Doctor of philosophy. Field of knowledge 01 Education / Pedagogy. Specialty 013 Primary education. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2022/06/07/013-Pochatkova.osvita .dok.filos-525-06.06.2022.pdf [in Ukrainian].

Starosta, V.I. & Tovkanets, H.V. (2015). Metodolohiia ta metody naukovo-pedahohichnykh doslidzhen: navchalno-metodychnyi posibnyk [Methodology and methods of scientific and pedagogical research: educational and methodological manual]. Mukachevo, 64 p. [in Ukrainian].

Knowles, M.S., Holton, E.F. & Swanson, R.A. (2005). The Adult Learner: The Definitive Classic in Adult Education and Human Resource Development. 6th edition. London; New York: ELSEVIER Butterworth Heinemann. [in English].

Manokore, K., Tlou, F., Mkwelie, N., Phuthi, N., Shava, G. and other (2022). Quality Higher Education for Sustainable Development: The Transition towards Achieving Agenda 2030 Global Goals. International Journal of Latest Research in Humanities and Social Science (IJLRHSS). Vol. 05. Issue 02. pp. 9–21. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-12

Номер

Розділ

Статті