ВИСТАВКА ЯК РЕЗУЛЬТАТ ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ У ГАЛУЗІ ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВОГО МИСТЕЦТВА ТА ЕТНОДИЗАЙНУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.308718

Ключові слова:

майбутні вчителі технологій; професійні компетенції; творчі здібності; виставкова діяльність; художнє проєктування; декоративно-ужиткове мистецтво; етнодизайн.

Анотація

Стаття присвячена дослідженню фахових компетенцій майбутніх учителів технологій, які формуються у межах навчальних дисциплін “Декоративно-ужиткове мистецтво” та “Етнодизайн”, зокрема й засобами виставкової діяльності як важливого засобу репрезентації їхніх творчих здібностей. Актуальність дослідження зумовлена сучасними тенденціями трансформації професійних компетенцій цієї педагогічної спеціальності, що широко відображаються як у творчій художньо-трудовій діяльності зі створення традиційних і сучасних виробів, так і їх презентації на виставках різного рангу. У статті розглянуто можливості участі студентів в цих спеціалізованих заходах як у ролі відвідувачів, так і учасників, які експонують власноруч створені вироби. Такого роду активність вбачається важливою складовою прикладного аспекту фахової підготовки майбутніх учителів технологій, оскільки значною мірою сприяє систематизації, поглибленню та розширенню набутих ними теоретичних знань у різних галузях – художньому проєктуванні, декоративно-ужитковому мистецтві, етнодизайні й ін. Результати дослідження розширюють знання про методичний потенціал виставкових заходів у розвитку професійних компетентностей майбутніх учителів технологій.

Біографії авторів

Леонід Оршанський

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Галина Мельник

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Галина Ліщинська-Кравець

старший викладач кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Butenko, V.H. (2009). Stan ta perspektyva rozvytku estetychnoi osvity studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [The state and perspective of the development of aesthetic education of students of higher educational institutions]. Higher and secondary school pedagogy. Vol. 26. pp. 76–84. [in Ukrainian].

Horban, S.I. (2016). Innovatsiini pidkhody do pidhotovky studentiv khudozhnikh spetsialnostei [Innovative approaches to the training of art students]. Scientific journal “Transactions of Kremenchuk Mykhailo Ostrohradskyi National University”. No. 2 (97). part. 2. pp. 52–57. [in Ukrainian].

Ziaziun, I.A. (2006). Problemy rozvytku osobystosti u teorii mystetskoi osvity [Problems of personality development in the theory of art education]. Art in personality development: Monograph. (Ed.). N.H. Nychkalo. Chernivtsi, pp. 14–36. [in Ukrainian].

Kolisnyk-Humeniuk, Yu.I. (2020). Systema profesiino-pedahohichnoi pidhotovky vykladachiv profesiino-khudozhnikh dystsyplin u zakladakh vyshchoi osvity [System of professional and pedagogical training of teachers of professional and artistic disciplines in institutions of higher education]. Monograph. Lviv, 515 p. [in Ukrainian].

Nosenko, A.I., Tverdokhlibova, Ya.M. & Velychko, O.D. (2023). Vystavkova diialnist yak pedahohichnyi chynnyk formuvannia osobystosti kultury [Exhibition activity as a pedagogical factor in the formation of cultural identity]. Scientific Research Issues of South Ukrainian National Pedagogical University named after K.D. Ushynsky. No. 2 (143). Odesa, pp. 7–18. [in Ukrainian].

Orlov, V.F. (2003). Profesiine stanovlennia maibutnikh vchyteliv mystetskykh dystsyplin: teoriia i tekhnolohiia [Professional formation of future teachers of art disciplines: theory and technology]. Monograph. (Ed.). I.A. Ziaziun. Kyiv, 2003. 262 p. [in Ukrainian].

Otych, O.M. (2009). Mystetstvo u systemi rozvytku tvorchoi indyvidualnosti maibutnoho pedahoha profesiinoho navchannia: teoretychnyi i metodychnyi aspekty [Art in the system of development of creative individuality of the future teacher of professional training: theoretical and methodical aspects]. Monograph. (Ed.). I.A. Ziaziun. Chernivtsi, 752 p. [in Ukrainian].

Perepelytsia, O.V. (2014). Khudozhno-tvorcha vystavka yak pidsumok tvorchoi diialnosti kolektyvu [Artistic and creative exhibition as a result of the collective’s creative activity]. Science and Education. No. 7. pp. 147–150. [in Ukrainian].

Radkevych, V.O. (2013). Suchasni pidkhody do vyznachennia tsilei profesiinoho navchannia maibutnikh fakhivtsiv khudozhnoho profiliu [Modern approaches to determining the goals of professional training of future specialists in the artistic profile]. Vocational and artistic education of Ukraine. pp. 113–123. [in Ukrainian].

Rubanovych, A.O. (2012). Osvitiansko-vystavkova diialnist v Ukraini: tendentsii rozvytku [Educational and exhibition activities in Ukraine: development trends]. Science and youth. Humanitarian series. No. 11–12. pp. 167–170. [in Ukrainian].

Rudnytska, O.P. (2005). Pedahohika: zahalna ta mystetska [Pedagogy: general and artistic]. Tutorial. Ternopil, 360 p. [in Ukrainian].

Tkachenko, T.I. & Dupliak, T.P. (2016). Vystavkovyi biznes [Exhibition business]. Monograph. Kyiv, 244 p. [in Ukrainian].

Tserkva Sviatoho Yura (Drohobych) [St. George’s Church (Drohobych)]. Wikipedia. Available at: https://uk.wikipedia.org/ wiki/ Tserkva_Sviatoho_Yura_ (Drohobych) [in Ukrainian].

Shevniuk, O.L. (2017). Metodyka navchannia obrazotvorchoho mystetstva u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Methods of teaching fine arts in higher educational institutions]. Tutorial. Kyiv, 311 p. [in Ukrainian].

Shcholokova, O.P. (1996). Osnovy profesiinoi khudozhno-estetychnoi pidhotovky maibutnoho vchytelia [Basics of professional artistic and aesthetic training of the future teacher]. Monograph. Kyiv, 173 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-12

Номер

Розділ

Статті