STEM-ОСВІТА В СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ: АНАЛІЗ ОСНОВНИХ ІДЕЙ І МОЖЛИВОСТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.308735Ключові слова:
професійна підготовка; STEM-освіта; міждисциплінарний підхід; інтегрований підхід; інноваційні освітні технології; інженерне проектування.Анотація
У статті висвітлено потенціал STEAM-освіти як одного із сучасних інструментів модернізації системи професійної підготовки, що дає змогу інтегрувати інноваційні педагогічні технології та методи в освітній процес на основі міждисциплінарного підходу. Схарактеризовано ключові особливості STEM-освіти (інтегроване навчання за “темами”, креативні та інноваційні підходи до створення STEM-проєктів, розвиток навичок критичного мислення, підготовка здобувачів до технологічних інновацій та ін.). Обґрунтовано організаційно-педагогічні умови впровадження STEM-освіти у систему професійної підготовки.
Посилання
Bilous, I., Demianiuk, A. & Krychkivska, O. (2022). Innovatsiini tekhnolohii navchannia v konteksti rozvytku suchasnoi osvity [Innovative learning technologies in the context of the development of modern education]. Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University. No. 1 (349). pp. 136–147. [in Ukrainian].
Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of education]. Pedagogical Academy of Sciences of Ukraine; (Ed.). V.H. Kremen. Kyiv, 2008. 1040 p. [in Ukrainian].
Koshechko, N. (2015). Innovatsiini osvitni tekhnolohii navchannia ta vykladannia u vyshchii shkoli [Innovative educational technologies of learning and teaching in higher education]. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Series “Pedagogy”. No. 1. pp. 35–38. [in Ukrainian].
Metodyka profesiinoho navchannia [Vocational training methodology: methodical manual]. I.Ie. Silaieva, S.S. Shevchuk, S.O. Zaslavska. Donetsk, 2014. 292 p. [in Ukrainian].
Metodychni rekomendatsii shchodo rozvytku STEM-osvity u zakladakh zahalnoi serednoi ta pozashkilnoi osvity u 2019/2020 navchalnomu rotsi [Methodological recommendations for the development of STEM education in institutions of general secondary and extracurricular education in the 2019/2020 academic year]. IMZO letter No. 22.1/10-2876 dated 08.22.19. Available at: http://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/65463/ [in Ukrainian].
Oliinyk, V.V., Samoilenko, O.M., Batsurovska, I.V. & Dotsenko, N.A. (2020). STEM-osvita v systemi pidhotovky maibutnikh inzheneriv [STEM education in the system of training future engineers]. Information Technologies and Learning Tools. Vol. 80. No. 6. pp. 127–139. [in Ukrainian].
Pedahohichni tekhnolohii u profesiinii pidhotovtsi kvalifikovanykh robitnykiv [Pedagogical technologies in professional training of qualified workers]. Directory / Romanova H.M., Artiushyna M.V., Slatvinska O.A. Kyiv, 2015. 87 p. [in Ukrainian].
Sikorskyi, P.I. (2000). Teoriia i metodyka dyferentsiiovanoho navchannia [Theory and method of differentiated education]. Monograph. Lviv, 421 p. [in Ukrainian].
Stryzhak, O.Ye., Slipukhina, I.A., Polisun, N.I. & Chernetskyi, I.S. (2017). STEM-osvita: osnovni definitsii [STEM education: basic definitions]. Information Technologies and Learning Tools. Vol. 62. No. 6. pp. 16–33. [in Ukrainian].
Khomenko-Semenova, L., Alpatova, O. & Prokhorenko, Ya. (2020). Adaptatsiia studentiv humanitarnykh spetsialnostei do dystantsiinoho navchannia yak problema suchasnoi pedahohiky v umovakh pandemii [Adaptation of humanities students to distance learning as a problem of modern pedagogy in the conditions of a pandemic]. Available at: https://dspace.nau.edu.ua/bitstream/NAU/46559. [in Ukrainian].
Frolov, D. (2000). Rol STEM-osvity v pidhotovtsi ta perepidhotovtsi vchyteliv-biolohiv [The role of STEM education in the training and retraining of biology teachers]. Scientific journal “Transactions of Kremenchuk Mykhailo Ostrohradskyi National University”. No. 5 (136). pp. 75–80. [in Ukrainian].
STEM-osvita: naukovo-teoretychni aspekty, dosvid vprovadzhennia, perspektyvy rozvytku [STEM education: scientific and theoretical aspects, implementation experience, development prospects]. Materialy vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (21 kvitnia 2021 r., m. Lutsk) – Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference (April 21, 2021, Lutsk). (Ed.). N.A. Polishchuk, V.V. Kaminska. Lutsk, 2021. 208 p. [in Ukrainian].
Peters-Burton, E.E., Lynch, S.J., Behrend, T.S. & Means, B.B. (2014). Inclusive STEM high school design: 10 critical components. Theory Into Practice. No. 53 (1), pp. 67–71. [in English].
Langdon, D., McKittrick, G., Beede, D., Khan, B. & Doms, M. STEM: Good jobs now and for the future. Washington, DC: U.S. Department of Commerce. Available at: http://www.esa.doc.gov/sites/default/files/stemfinalyjuly14_1.pdf. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.