STEM-ОСВІТА В СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ: АНАЛІЗ ОСНОВНИХ ІДЕЙ І МОЖЛИВОСТЕЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.308735

Ключові слова:

професійна підготовка; STEM-освіта; міждисциплінарний підхід; інтегрований підхід; інноваційні освітні технології; інженерне проектування.

Анотація

У статті висвітлено потенціал STEAM-освіти як одного із сучасних інструментів модернізації системи професійної підготовки, що дає змогу інтегрувати інноваційні педагогічні технології та методи в освітній процес на основі міждисциплінарного підходу. Схарактеризовано ключові особливості  STEM-освіти (інтегроване навчання за “темами”, креативні та інноваційні підходи до створення STEM-проєктів, розвиток навичок критичного мислення, підготовка здобувачів до технологічних інновацій та ін.). Обґрунтовано організаційно-педагогічні умови впровадження STEM-освіти у систему професійної підготовки. 

Біографії авторів

Ванда Вишківська

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки педагогічного факультету Українського державного університету імені Михайла Драгоманова

Ірина Брюховецька

кандидат хімічних наук, доцент, доцент кафедри біології та хімії Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Володимир Товстоган

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії й методики виховання, психології та інклюзивної освіти Комунального вищого навчального закладу “Херсонська академія неперервної освіти” Херсонської обласної ради

Посилання

Bilous, I., Demianiuk, A. & Krychkivska, O. (2022). Innovatsiini tekhnolohii navchannia v konteksti rozvytku suchasnoi osvity [Innovative learning technologies in the context of the development of modern education]. Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University. No. 1 (349). pp. 136–147. [in Ukrainian].

Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of education]. Pedagogical Academy of Sciences of Ukraine; (Ed.). V.H. Kremen. Kyiv, 2008. 1040 p. [in Ukrainian].

Koshechko, N. (2015). Innovatsiini osvitni tekhnolohii navchannia ta vykladannia u vyshchii shkoli [Innovative educational technologies of learning and teaching in higher education]. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Series “Pedagogy”. No. 1. pp. 35–38. [in Ukrainian].

Metodyka profesiinoho navchannia [Vocational training methodology: methodical manual]. I.Ie. Silaieva, S.S. Shevchuk, S.O. Zaslavska. Donetsk, 2014. 292 p. [in Ukrainian].

Metodychni rekomendatsii shchodo rozvytku STEM-osvity u zakladakh zahalnoi serednoi ta pozashkilnoi osvity u 2019/2020 navchalnomu rotsi [Methodological recommendations for the development of STEM education in institutions of general secondary and extracurricular education in the 2019/2020 academic year]. IMZO letter No. 22.1/10-2876 dated 08.22.19. Available at: http://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/65463/ [in Ukrainian].

Oliinyk, V.V., Samoilenko, O.M., Batsurovska, I.V. & Dotsenko, N.A. (2020). STEM-osvita v systemi pidhotovky maibutnikh inzheneriv [STEM education in the system of training future engineers]. Information Technologies and Learning Tools. Vol. 80. No. 6. pp. 127–139. [in Ukrainian].

Pedahohichni tekhnolohii u profesiinii pidhotovtsi kvalifikovanykh robitnykiv [Pedagogical technologies in professional training of qualified workers]. Directory / Romanova H.M., Artiushyna M.V., Slatvinska O.A. Kyiv, 2015. 87 p. [in Ukrainian].

Sikorskyi, P.I. (2000). Teoriia i metodyka dyferentsiiovanoho navchannia [Theory and method of differentiated education]. Monograph. Lviv, 421 p. [in Ukrainian].

Stryzhak, O.Ye., Slipukhina, I.A., Polisun, N.I. & Chernetskyi, I.S. (2017). STEM-osvita: osnovni definitsii [STEM education: basic definitions]. Information Technologies and Learning Tools. Vol. 62. No. 6. pp. 16–33. [in Ukrainian].

Khomenko-Semenova, L., Alpatova, O. & Prokhorenko, Ya. (2020). Adaptatsiia studentiv humanitarnykh spetsialnostei do dystantsiinoho navchannia yak problema suchasnoi pedahohiky v umovakh pandemii [Adaptation of humanities students to distance learning as a problem of modern pedagogy in the conditions of a pandemic]. Available at: https://dspace.nau.edu.ua/bitstream/NAU/46559. [in Ukrainian].

Frolov, D. (2000). Rol STEM-osvity v pidhotovtsi ta perepidhotovtsi vchyteliv-biolohiv [The role of STEM education in the training and retraining of biology teachers]. Scientific journal “Transactions of Kremenchuk Mykhailo Ostrohradskyi National University”. No. 5 (136). pp. 75–80. [in Ukrainian].

STEM-osvita: naukovo-teoretychni aspekty, dosvid vprovadzhennia, perspektyvy rozvytku [STEM education: scientific and theoretical aspects, implementation experience, development prospects]. Materialy vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (21 kvitnia 2021 r., m. Lutsk) – Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference (April 21, 2021, Lutsk). (Ed.). N.A. Polishchuk, V.V. Kaminska. Lutsk, 2021. 208 p. [in Ukrainian].

Peters-Burton, E.E., Lynch, S.J., Behrend, T.S. & Means, B.B. (2014). Inclusive STEM high school design: 10 critical components. Theory Into Practice. No. 53 (1), pp. 67–71. [in English].

Langdon, D., McKittrick, G., Beede, D., Khan, B. & Doms, M. STEM: Good jobs now and for the future. Washington, DC: U.S. Department of Commerce. Available at: http://www.esa.doc.gov/sites/default/files/stemfinalyjuly14_1.pdf. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-12

Номер

Розділ

Статті