ДО ІСТОРІЇ МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ В УКРАЇНІ: ЕПІВІЗОР ОМЕЛЯНА ВИШНЕВСЬКОГО (1960-ті – початок 1970-х рр.)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.309329

Ключові слова:

методика навчання іноземних мов; епівізор; методи наочності; підстановчі вправи; усні методи навчання; Омелян Вишневський.

Анотація

У статті представлено результати дослідження історичних і методичних аспектів застосування учителем Гвіздецької середньої школи (Івано-Франківська область) Омеляном Івановичем Вишневським епівізора для підвищення ефективності навчання учнів англійської мови. Методологія дослідження включає принципи науковості, авторської об’єктивності, історизму, біографічний та феноменологічний підходи, а також методи: пошуково-бібліографічний, історико-генетичний, історико-системний. З’ясовано, що учитель Гвіздецької середньої школи О. Вишневський, прагнучи удосконалити методику навчання англійської мови, у 1960-х – на початку 1970-х рр. сконструював і активно використовував епівізор – саморобний прилад для демонстрації ілюстративного матеріалу, котрий за допомогою аплікаційної наочності підвищував ефективність усних підстановчих вправ. Йому вдалося удосконалити його, перетворивши з однокадрового на двокадровий пристрій, використання якого давало змогу учителеві демонструвати одночасно дві картинки, часто змінюючи їх і супроводжуючи процес вербальними вправами, спрямованими на формування умінь і навичок усного англійського мовлення школярів 5–7-х класів. Цей винахід був проявом творчої ініціативності молодого педагога, котрий в умовах відсутності належного матеріально-технічного забезпечення сільських шкіл, докладав зусиль для поліпшення якості навчання англійської мови. Устрій епівізора та методику його використання О. Вишневський описав у низці статей, які побачили світ у всесоюзних та республіканських наукових журналах, і привернули увагу академічної спільноти. Саме творча активність та прагнення теоретично осмислювати практичні проблеми методики навчання іноземних мов заклали фундамент для подальшої наукової кар’єри молодого педагога, який згодом став відомим ученим.

Біографія автора

Микола Галів

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри історії України та правознавства Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Vyshnevskyi, O.I. (1971). Dvokadrovist vizualnykh prystroiv i yii zastosuvannia na urokakh inozemnoi movy [Two-frame visual devices and their application in foreign language lessons]. Soviet School. No.11. pp. 99–102. [in Ukrainian].

Vyshnevskyi, O.I. (1973). Do problemy prykladnykh vprav [To the problem of applied exercises]. Methods of teaching foreign languages. Republican scientific and methodical collection. Kyiv. Issue 8. pp. 14–20. [in Ukrainian].

Vyshnevskyi, O.I. (1971). Epivizor i ego primenenie na urokakh inostrannogo yazyka [Epivisor and its use in foreign language lessons]. Foreign Languages at School. No. 3. pp. 116–121. [in Ukrainian].

Vyshnevskyi, O.I. (1963). Praktychne vyvchennia hramatyky v protsesi vykladannia inozemnoi movy usnym metodom [Practical study of grammar in the process of teaching a foreign language by the verbal method]. Soviet School. No. 2. pp. 76–82. [in Ukrainian].

Vyshnevskyi, O.I. (1973). O povysheniy effektinosti ustnykh podstanovochnykh uprazhnenyi [On increasing the effectiveness of oral substitute exercises]. Foreign Languages at School. No. 6. pp. 62–69. [in Ukrainian].

Vyshnevskyi, O.I. (1961). O posobiy M.I. Dubrovina “English in Pictures” (review) [About the M.I. Dubrovin’s manual “English in Pictures”]. Foreign Languages at School. No. 3. pp. 111–112. [in Ukrainian].

Vyshnevskyi, O.I. (1962). Unaochnennia vprav z usnoi movy [Visualization of exercises in verbal speech]. Foreign languages at school. Collection of teaching experience / Ed. M. Liakhovytskyi. Kyiv, Issue 5. pp. 69–77. [in Ukrainian].

Vyshnevskyi, O.I. (1964). Est li u vas takie posobyia? [Do you have such allowances?]. Foreign Languages at School. No. 3. pp. 69–73. [in Ukrainian].

Haliv, M. (2016). Svitohliadno-metodolohichni zasady pedahohichnoi tvorchosti Omeliana Vyshnevskoho [Worldview and methodological principles of pedagogical creativity of Omelyan Vyshnevskyi]. Pedagogical Thought. No. 2. pp. 21–26. [in Ukrainian].

Haliv, M. & Lialiuk, H. (2024). Kontsepty “Boha”, “Natsii” i “Svobody” v teorii suchasnoho ukrainskoho vykhovannia Omeliana Vyshnevskoho [Concepts of “God”, “Nation” and “Freedom” in the Omelyan Vyshnevskyi’s theory of modern Ukrainian education]. Innovative Pedagogy. Issue 67. Vol. 1. P. 28–31. [in Ukrainian].

Hentosh, O. (2006). Pohliad u mynule na porozi yuvileiu (do 50-richchia pedahohichnoi diialnosti O. Vyshnevskoho) [A look into the past on the eve of the anniversary (to the 50th anniversary of O. Vyshnevskyi’s teaching activity)]. Pedagogical Thought. No. 2. pp. 8–11. [in Ukrainian].

Myshchyshyn, I. (2011). Shtrykhy do portreta profesora Omeliana Vyshnevskoho, vchenoho i pedahoha [Strokes to the portrait of professor Omelyan Vyshnevskyi, scientist and teacher]. Pedagogical Thought. No. 2. pp. 39–43. [in Ukrainian].

Nanivskyi, R. (2024). Pohliady Omeliana Vyshnevskoho (1931–2019) na spivvidnoshennia natsionalnoho ta hromadianskoho vykhovannia [Views of Omelyan Vishnevskyi (1931–2019) on the relationship between national and civic education]. Current Issues in Modern Science. No. 6 (24). pp. 945–956. [in Ukrainian].

Nanivskyi, R. (2023). Ukrainoznavstvo yak chynnyk vykhovannia i rozvytku ditei u pedahohichnykh pohliadakh Omeliana Vyshnevskoho [Ukrainian studies as a factor in the upbringing and development of children in the pedagogical views of Omelyan Vyshnevskyi]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. No. 10 (134). pp. 325–336. [in Ukrainian].

Chepil, M. (2014). Pedahohy tvoriat maibutnie: narys pro kafedru zahalnoi pedahohiky ta doshkilnoi osvity [Teachers create the future: an essay on the department of general pedagogy and preschool education]. Drohobych, 284 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-12

Номер

Розділ

Статті