ЕМОЦІЙНО-ЕСТЕТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ МУЗИЧНОЇ ДРАМАТУРГІЇ УКРАЇНСЬКОГО ТЕАТРУ В ПЕРЕМИШЛІ XIX СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.310730Ключові слова:
драматургія; семантика; гуцульський лад; мелодика; п’єси; театр.Анотація
У статті висвітлено специфіку структурних та емоційно-естетичних особливостей музично-драматичних творів, а саме, “Жовнір-чарівник” Івана Озаркевича, “Козак і охотник” Івана Вітошинського, “Проциха” Юстина Желихівського, “Верховинець” Миколи Устияновича, музику до яких написав Михайло Вербицький. З’ясовано, що у цих п’єсах змінено мовний колорит та включено кілька пісень, створених на основі українських народних мелодій, яких немає в оригіналі. Виявлено мелізматичні звороти, які збігаються з вербальним вираженням емоцій. Акцентовано на словесних виразах, що проявляються в емоційних станах героїв. Зокрема, констатується наявність гуцульського ладу, притаманного коломийкам, що найбільш виразно показаний у “Верховинці”. Розкрито причини, чому галицькі автори, адаптуючи твори східноукраїнських драматургів вносили зміни у ці п’єси.
Посилання
Bilichenko, O. (2015). Istoriya ukrayinskoyi dramaturhiyi ta teatru [History of Ukrainian drama and theater]. Slavyansk, 84 p. [in Ukrainian].
Hrytsak, E. 2002. Vybrani ukrayinoznavchi pratsi [Selected works of Ukrainian studies]. Przemyśl. 544 p. [in Ukrainian].
Zhelehivskyi, Yu. (1910). Avtobiohrafiya[ Bulletin of the People’s House] Visnyk Narodnoho Doma Autobiography. № 8. 131 p. [in Ukrainian].
Lysko, Z. (1994). Pionery muzychnoho mystetstva v Halychyni [Pioneers of musical art in Galicia]. Lviv-New York, 93 p. [in Ukrainian].
Medvedyk, P. (1988). Vitoshynskyi Ivan Aytalovych [Vitoshinskyi Ivan Aitalovych]. Ukrainian literary encyclopedia. Kyiv. Vol. 1: А-Г, 336 p. [in Ukrainian].
Moroz, L. (1996). Dramaturhiya. Istoriya ukrayinskoyi literatury XIX stolittya. U trokh knyhakh. Knyha druha: 40-60roky XIX stolittya [Dramaturgy. History of Ukrainian literature of the 19th century. In three books. Book two: 40-60 years of the XIX century]. Kyiv, 368 p. [in Ukrainian].
Pylypovych, V. (2001). Lirvak z-nad Syanu. Peremyski druky seredyny XIX st. [Lirvak z-nad Syan. Przemyśl prints of the middle of the 19th century[. Przemyśl, 451p. [in Ukrainian].
Pylypovych, V. (2004). Hotel pid Provydinnyam. Repertuar ukrayinskoho teatru v Peremyshli 1848–1849rr. [Hotel near Providence. Repertoire of the Ukrainian theater in Przemyśl 1848–1849]. Przemyśl, 530 p. [in Ukrainian].
Slonevska, I. (2016). Ukrayinska dramaturhiya pochatkuXX st. u dyskursi zakhidnoyevropeyskoyi novoyi dramy [Ukrainian dramaturgy of the beginning of XX century]. In the discourse of the Western European new drama. Philological discourse. Collection of sciences. Issue 3. pp. 167–176. [in Ukrainian].
Sonevytskyi, I. (1972). Kompozytorska spadshchyna Nestora Nyzhankivskoho [Composer heritage of Nestor Nyzhankivskyi]. Theology. Vol. 36. p. 99. [in Ukrainian].
Charnetsky, S. (1934). Narys istoriyi ukrayinskoho teatru v Halychyni [Essay on the history of Ukrainian theater in Galicia]. Lviv, 368 p. [in Ukrainian].
Bartkowskij, B., Dawka, S., Zół, A. (1992). Współczesna Polska religijna kultura muzyczna jako przedmiot badań muzykologii [Contemporary Polish religious musical culture as a subject of musicological research]. Materiale sympozjum zorganizowanego przez Instytut Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 16–17 lutego 1989 r – Proceedings of the symposium organized by the Institute of Musicology of the Catholic University of Lublin, February 16–17, 1989. Lublin, 128 p. [in Polish].
Kudryk, B. (2001). Dziej ukraińskiej muzyki w Galicji w latach 1829–1873 [History of Ukrainian music in Galicia 1829–1873]. Przemyśl, 45 p. [in Polish].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.