ПРІОРИТЕТИ ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ ДИТЯЧО-ЮНАЦЬКОЇ ВІЙСЬКОВО-ПАТРІОТИЧНОЇ ГРИ “СОКІЛ” (“ДЖУРА”) У ФОРМУВАННІ В ДІТЕЙ ТА ЮНАЦТВА ОБОРОННОЇ СВІДОМОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.314156

Ключові слова:

військово-патріотичне виховання; оборонна свідомість; всеукраїнська дитячо-юнацька військово-патріотична гра “Сокіл” (“Джура”); діти та юнацтво; духовно-моральні і фізичні якості; форми і методи виховання; табірний збір.

Анотація

У статті розкрито особливості організації військово-патріотичного виховання у дитячо-юнацьких обєднаннях. За результатами аналізу нормативно-правових документів, в яких наголошено на потребі формування у дітей та молоді громадянськості і патріотизму, готовності до захисту держави і підвищення рівня її обороноздатності, виокремлено поняття “військово-патріотичне виховання”, “оборонна свідомість”. 

Схарактеризовано основні ресурси реалізації військово-патріотичного виховання і формування у дітей та юнацтва оборонної свідомості: заклади загальної середньої освіти, родина і сім’я, бібліотеки, інформаційний простір, музеї, військово-історичні пам’ятки та обєкти, місця поховань загиблих в АТО, ООС, російсько-українській війні; система звязків з учасниками бойових дій, російсько-української війни, волонтерськими організаціями, військовими формуваннями, об’єднаннями за інтересами військово-патріотичного спрямування на базі закладів загальної середньої чи позашкільної освіти.

Біографії авторів

Інна Ящук

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії

Наталія Казакова

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії

Посилання

Bekh, I.D., Kanishevska, L.V. & Malynoshevskyi, R.V. (2023). Stratehiia viiskovo-patriotychnoho vykhovannia ditei ta molodi v systemi osvity Ukrainy: realii ta oriientovni pozytsii [Strategy of Military-patriotic Education of Children and Youth in the Education System of Ukraine: Realities and Indicative Positions]. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk, No. 5 (2), pp. 1–7. Available at: https:// visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/ 390 /454. [in Ukrainian].

Binetskyi, D.O., Ostapenko, O.I. & Kasich, N.P. (2021). Viiskovo-patriotychne vykhovannia uchniv zakladiv zahalnoi serednoi osvity v umovakh informatsiinoi osvity [Military and Patriotic Education of Students of General Secondary Education Institutions in the Context of Information Education]. The 9th International scientific and practical conference “Actual trends of modern scientific research” (April 11–13, 2021) MDPC Publishing, Munich, Germany. 623 p. [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy “Pro osnovni zasady derzhavnoi polityky u sferi utverdzhennia ukrainskoi natsionalnoi ta hromadianskoi identychnosti” [The Law of Ukraine “On the Basic Principles of State Policy in the Field of Strengthening Ukrainian National and Civil Identity”]. (2023). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/283420 [in Ukrainian].

Kovba, M.V. (2024). Metody i formy viiskovo-patriotychnoho vykhovannia starshoklasnykiv (persha chvert XXI st.) [Methods and Forms of Military-patriotic Education of High School Students (First Quarter of the 21st Century)]. Pedagogical almanac. No. (55). pp. 278–284. [in Ukrainian].

Kontseptsiia natsionalno-patriotychnoho vykhovannia v systemi osvity Ukrainy (2022). [The Concept of National-patriotic Education in the Ukrainian Education System]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0527729-22#Text [in Ukrainian].

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy (2022). Pro deiaki pytannia natsionalno-patriotychnoho vykhovannia v zakladakh osvity Ukrainy ta vyznannia takym, shcho vtratyv chynnist, nakazu Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 16.06.2015 № 641 (527) p. [On Some Issues of National-patriotic Education in Educational Institutions of Ukraine and the Invalidation of the Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine of 16.06.2015 No. 641 (527)]. Available at: http://surl.li/ceowq [in Ukrainian].

Polozhennia pro Vseukrainsku dytiacho-yunatsku viiskovo-patriotychnu hru “Sokil” (“Dzhura”) (2018). [Regulations on the All-Ukrainian Children’s and Youth Military-Patriotic Game “Sokil” (“Dzhura”)]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/845-2018-%D0%BF#Text [in Ukrainian].

Tsipan, T. (2022). Viiskovo-patriotychne vykhovannia molodi v umovakh voiennoho stanu [Military and Patriotic Education of Young People Under Martial Law]. Innovation in upbringing. Vol. 16. (Eds.). O.B. Petrenko, N.B. Hrytsai, T.S. Tsipan et al. Rivne, pp. 223–232. Available at: https://ojs.itup.com.ua/index.php/iiu/article/view/498 [in Ukrainian].

Shapovalov, B.B. (Ed.). & Dikhtiarenko, Z.M. (2019). Metodychnyi instrumentarii formuvannia u starshoklasnykiv hotovnosti do zakhystu Vitchyzny: metod. posib. [Methodological Tools for the Formation of High School Students’ Readiness to Defend the Motherland: methodological guide]. Kropyvnytskyi, 143 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-06

Номер

Розділ

Статті