ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ SOFT SKILLS У МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.314178

Ключові слова:

професійна освіта; професійно-педагогічна підготовка; м’які навички; зміст професійно-педагогічної підготовки майбутніх педагогів; відкрите освітнє середовище ЗВО.

Анотація

У статті проаналізовано вітчизняний та іноземний теоретико-практичний літературний аспект становлення, розвитку та формування soft skills у дискурсі професійно-педагогічної підготовки у закладі вищої освіти. Авторами обумовлюються фактори актуальності розвитку та формування soft skills у майбутніх педагогів у межах професійно-педагогічної підготовки у ЗВО. Запропоновані та обґрунтовані педагогічні умови формування soft skills у контексті професійно-педагогічної підготовки майбутнього педагога: 1) використання інтерактивних методів навчання; 2) у зміст навчальних дисциплін покласти метод моделювання педагогічних ситуацій; 3) здійснення рефлексії в освітньому процесі у вигляді ведення рефлексивних щоденників, створення портфоліо; 4) здійснення розвитку емоційного інтелекту шляхом упровадження спеціальних тренінгів та семінарів-практикумів (вебінарів). Перспективами подальших розвідок є вивчення впливу дистанційної та змішаної форм освіти на розвиток soft skills у майбутніх педагогів, а також дослідження нових методик, що адаптуються до онлайн-форматів.

Біографії авторів

Оксана Самойленко

доктор педагогічних наук, доцент, доцент кафедри психології Дніпровського інституту Міжрегіональної академії управління персоналом

Ірина Брюховецька

кандидат хімічних наук, доцент, доцент кафедри біології та хімії Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Тетяна Штайнер

викладач кафедри технологічної та професійної освіти, Державного закладу “Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського”

Посилання

Bilyakovska, O. (2018). “Soft skills” yak neobkhidna skladova yakisnoyi profesiynoyi pidhotovky maybutnoho vchytelya [“Soft skills” as a necessary component of quality professional training of the future teacher]. Rocznik Polsko-Ukraińsk i / Uniwersytet Humanistyczno-przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie, XX. pp.175–185. DOI: http://dx.doi.org/10.16926/rpu.2018.20.12 (Accessed 24 Sep. 2024). [in Ukrainian].

Zelenska, L. (2021). Formuvannya u maybutnikh uchyteliv navychok soft skills u protsesi vykladannya navchalnoyi dystspliny “Kouchynhovi tekhnolohiyi v osviti” [Formation of soft skills in future teachers in the process of teaching the educational discipline “Coaching technologies in education”]. Theory and practice of managing social systems, (4), pp. 59–68. DOI: https://doi.org/10.20998/2078-7782.2021.4.06 (Accessed 24 Sep. 2024). [in Ukrainian].

Kirdan, O. & Kirdan, O. (2021). Formuvannya soft skills zdobuvachiv vyshchoyi osvity v osvitnomu protsesi zakladu vyshchoyi osvity [Formation of soft skills of students of higher education in the educational process of a higher education institution]. Psychological and pedagogical problems of the modern school: Collection of scientific papers, Issue 2(6). pp. 152–160. DOI: https://doi.org/10.31499/2706-6258.2(6).2021.248144 (Accessed 24 Sep. 2024). [in Ukrainian].

Martina, O., Tretyak, N.V. (2022). Rozvytok soft skills maybutnikh pedahohiv u zakladakh vyshchoyi osvity [Development of soft skills of future teachers in institutions of higher education]. Pedagogical education: theory and practice, (33), pp. 114–126. DOI: https://doi.org/10.32626/2309-9763.2022-33.114-126 (Accessed 24 Sep. 2024). [in Ukrainian].

Medvid, T. & Tereshenko, N. (2021). Formuvannya soft skills u protsesi fakhovoyi pidhotovky maybutnikh khoreohrafiv [Formation of soft skills in the process of professional training of future choreographers]. Collection of scientific works of the Uman State Pedagogical University, (4), pp. 165–178. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4906.4.2021.250233 (Accessed 24 Sep. 2024). [in Ukrainian].

Metodychni rekomendatsiyi dlya ekspertiv Natsionalnoho ahent·stva shchodo zastosuvannya Kryteriyiv otsinyuvannya yakosti osvitnoyi prohramy, zatverdzheno rishennyam Natsionalnoho ahent·stva iz zabezpechennya yakosti vyshchoyi osvity [Methodological recommendations for experts of the National Agency regarding the application of the Criteria for evaluating the quality of the educational program, approved by the decision of the National Agency for Quality Assurance of Higher Education], dated September 29, 2019, protocol No. 9, 32 p. [in Ukrainian].

Okhrimenko, L. (2023) Rozvytok “soft skills” yak skladova fakhovoyi pidhotovky maybutnikh vchyteliv pochatkovykh klasiv [Development of “soft skills” as a component of professional training of future primary school teachers]. Youth & market, (3/211), pp. 162–165. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.277522 (Accessed 24 Sep. 2024). [in Ukrainian].

Sagina, T. & Shunevych, O. (2019). Umovy rozvytku hnuchkykh navychok (soft skills) u pedahohiv u protsesi navchannya na kursakh pidvyshchennya kvalifikatsiyi [Conditions for the development of soft skills (soft kills) among teachers in the process of training in professional development courses]. Ukrainian pedagogical magazine, No. 2. pp. 73–80. [in Ukrainian].

Samoilenko, O., Bryukhovetska, I. & Shevchenko, A. (2024). Profesiyno-pedahohichna samorealizatsiya maybutnoho fakhivtsya u konteksti formuvannya akmeolohichnoyi kompetentnosti. [Professional and pedagogical self-realization of the future specialist in the context of the formation of acmeological competence]. Education. Innovation. Practice, 12(6), pp. 47–51. DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol12i6-007 (Accessed 24 Sep. 2024). [in Ukrainian].

Samoilenko, O.A., Mirshuk, O.E. & Sylenko, Yu.V. (2023). Profesiyno-pedahohichna pidhotovka fakhivtsya u konteksti suchasnykh realiy vidkrytoho osvitno-naukovoho prostoru ZVO [Professional and pedagogical training of a specialist in the context of modern realities of the open educational and scientific space of higher education institutions]. Youth & market, No. 5 (213). pp. 83–89. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.282838 (Accessed 24 Sep. 2024). [in Ukrainian].

Tsegelnyk, T., Zakharova, G. & Sylenko, Y. (2024). Potentsial zastosuvannya tsyfrovykh tekhnolohiy v osvitnomu seredovyshchi ZVO pry pidhotovtsi maybutnoho pedahoha [The potential of using digital technologies in the educational environment of higher education institutions in the preparation of future teachers]. Youth & market, No. 5 (225), pp. 30–34. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.304926 (Accessed 24 Sep. 2024). [in Ukrainian].

Sylenko, Y. (2024). Individualization of independent work in the professional training of future teachers: An experimental study. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series “Pedagogy and Psychology”, 10(1), pр. 68–76. DOI: https://doi.org/10.52534/msu-pp1.2024.68 (Accessed 24 Sep. 2024). [in English].

Vyshkivska, V., Sylenko, Y., Shykyrynska, O., Myroshnychenko, V., Shevchenko, V. & Kozlov, Y. (2024). Tutoring as a Means of Individualizing the Educational Process: an Experimental Study. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference “SOCIETY, INTEGRATION, EDUCATION – SIE2024”, Rezekne Academy of Technologies, Rezekne, LV (24–25 May 2024), 1, pр. 285–295. DOI: https://doi.org/10.17770/sie2024vol1.7924 (Accessed 24 Sep. 2024). [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-06

Номер

Розділ

Статті